Określenie namiastka GTi byłoby dla 308 GT krzywdzące – jeszcze nie tak dawno topowe wersje sportowych kompaktów miały maksymalnie po 200 KM. Dziś 308 GTi ma 270 KM, a wersja GT – 225. Zmodyfikowanej pod koniec zeszłego roku 308-ce tytuł Grand Turismo należy się bez dwóch zdań – za komfort na krótszych i dłuższych dystansach odpowiada seryjny, 8-stopniowy automat, który do koncepcji auta pasuje jak ulał. Tym bardziej że skrzynia nie ma najmniejszych problemów z czasem reakcji na gaz, jak zdarza się to w pojazdach grupy VW, wyposażonych w dwusprzęgłowe przekładnie DSG.
Kierowca ma również możliwość wyboru sportowego trybu jazdy: zmiana przełożeń odbywa się wówczas nieco później (silnik wchodzi na wyższe obroty), wskaźniki na desce rozdzielczej zyskują czerwone podświetlenie, a z głośników systemu audio wydobywa się bardzo rasowy dźwięk silnika. Oczywiście, otwarcie bocznej szyby trochę psuje zabawę (bo na zewnątrz auto niezależnie od trybu pozostaje ciche), ale z drugiej strony takie kompromisowe rozwiązanie sprawia, że nasz samochód nie jest uciążliwy dla otoczenia, a gdy znudzi nam się rasowe, ale nieco głośniejsze brzmienie motoru można po prostu je wyłączyć i cieszyć się nienagannym wygłuszeniem kabiny Peugeota.
Peugeot 308 GT 225 - więcej mocy, prawie ten sam apetyt
W stosunku do oferowanej do końca 2017 roku wersji GT nowa odmiana ma o 20 koni większą moc. Według producenta spowodowało to o 0,1 l/100 km większe spalanie (średnio GT 225 zużywa teraz 5,7 l/100 km), za to czas sprintu do setki skrócił się o 0,1 s. (0-100 km/h 7,4 s). O ile auto przyspiesza naprawdę żwawo (tu czuć kurację odchudzającą, którą przeszła obecna generacja auta), o tyle średniego spalania producenta nie można niestety brać na serio – przy naprawdę delikatnym traktowaniu gazu nie udało nam się zejść poniżej 8 l (w mieście 9 l), co i tak należy uznać za wartości satysfakcjonujące dla 225-konnego auta.
Duża zaletą Peugeota 308 GT jest jego wykończenie: 18-calowe koła, czarne lusterka, nakładki na progi i emblematy GT – niewiele, za to z gustem i wyczuciem. Podobnie jest we wnętrzu: obszyta skórą i czerwoną nicią deska rozdzielcza, skórzane sportowe fotele wykończone alcantarą i wstawki pomalowane fortepianowym lakierem – w tym aucie czujemy wyraźnie, że Peugeot bardzo się stara i choć jest to samochód wielkoseryjny, powstaje wrażenie, że pod względem wykończenia jest wyjątkowy.
Nie zgłaszamy też uwag co do obszerności wnętrza. Oczywiście, pod warunkiem, że będziemy podróżowali w 4 osoby, ale bądźmy szczerzy: żaden kompakt nie proponuje komfortowych warunków podróżowania dla 5 dorosłych osób. Za to bagażnik auta bez koła zapasowego pomieści aż 432 l (z kołem 385 l). Po rozłożeniu kanapy kufer ma 1206 l.
Peugeot 308 GT - nie jest bez wad
Co nam się zatem w aucie nie podobało? Niezmiennie nie możemy się przyzwyczaić do zegarów widocznych nad wieńcem kierownicy. Niby wszystko jest widoczne, niby wszystko się zgadza, ale przyzwyczajenie to druga natura człowieka, a to rozwiązanie po prostu nam się nie podoba.
Na koniec ceny. Za 308 GT bez wyposażenia opcjonalnego trzeba zapłacić 116 900 zł. W serii znajdziemy m.in.: reflektory przednie led, nawigację Peugeot Connect NAV, tapicerkę siedzeń z alcantary i skóry ekologicznej, system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia auta, felgi aluminiowe 18" Diamant i opony 225/40 R18 oraz wizualny pakiet Sport. Dział marketingu Peugeota wiedział, co robi, bo porównywalne pod względem mocy auta niewiele różnią się cenowo.
Peugeot 308 GT - podsumowanie
Peugeot 308 GT to naszym zdaniem obecnie najciekawsze „cywilne” auto z gamy 308. Silnik jest dynamiczny i przy delikatnej jeździe spalanie można utrzymać w ryzach. Za to wsadzenie automatycznej skrzyni do tego samochodu to prawdziwy strzał w dziesiątkę!
Peugeot 308 GT - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1598 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 225 KM przy 5300 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1900 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1375 kg |
Cena | od 374 100 zł |