Producenci przednionapędowych hot-hatchy prześcigają się, który zaoferuje więcej mocy. Dlatego też, żeby podnieść poprzeczkę, przy okazji modernizacji modelu najczęściej dokładają kilka koni mechanicznych. Peugeot, przeprowadzając w 308 GTi lifting, nie zdecydował się na podwyższenie mocy. Czy słusznie?
Peugeot 308 GTi - nadwozie
Dwubarwna karoseria z dwoma pojedynczymi końcówkami wydechu i dużymi, 19-calowymi kołami zwraca uwagę na ulicy, choć niektórzy twierdzą, że mogłaby mieć więcej pazura jak na model GTI. We wnętrzu kubełkowe fotele, pogrubiony wieniec kierownicy przeszytej czerwoną nicią i czerwone podświetlenie zegarów wyraźnie mówią, jakie jest przeznaczenie pojazdu. Sportowa atmosfera idzie w parze z codzienną praktycznością (zwłaszcza gdy chodzi o pojemny kufer), choć w drugim rzędzie siedzeń przydałoby się kilka dodatkowych centymetrów na nogi.
Peugeot 308 GTi - silnik
272 KM to przy ośce niezły, ale nie rekordowy wynik. Uważamy jednak, że optymalny, gdyż pełne wciśnięcie pedału gazu na suchym asfalcie nie powoduje niebezpiecznych zachowań auta. Tych, którzy myślą, że przydałoby się kilka dodatkowych koni mechanicznych, uspokajamy. Ten doładowany benzyniak 1.6 zachowuje się tak, jakby miał 2 litry pojemności. Z dołu jest spokojny, za to gdy wskazówka zbliża się do końca zakresu obrotomierza, gęsia skórka na karku kierowcy – murowana. Przycisku „Sport” nie używaliśmy, bo drażnił sztucznie generowany dźwięk silnika.
Peugeot 308 GTi - prowadzenie
308 GTi kocha szybką jazdę po zakrętach. Pomagają mu w tym twarde, choć nie „zabite na amen” zawieszenie oraz precyzyjny układ kierowniczy. Ci, którzy lubią szybką jazdę autostradą lub wykręcanie rekordowych czasów na torze, docenią także wysoce skuteczny układ hamulcowy, który zwiększa swoją skuteczność po rozgrzaniu.
Peugeot 308 GTi - koszty
Sportowy kompakt Peugeota jest o 17 350 zł droższy od Golfa GTI Performance, ale ma od niego o 27 KM więcej mocy. Bezpośrednim rywalem 308 GTi jest Hyundai i30 N Performance 275 KM (144 900 zł).
Peugeot 308 GTi - to nam się podoba
Trakcja, przyczepność na zakrętach, osiągi i spalanie silnika, hamulce.
Peugeot 308 GTi - to nam się nie podoba
Mało sportowa zmiana biegów, obsługa klimy przez ekran dotykowy.
Peugeot 308 GTi - nasza opinia
Zmodernizowane 308 GTi jeździ równie dobrze, jak poprzednik. Zmiany w wyglądzie są subtelne, z nowszych multimediów ucieszą się młodzi kierowcy. Każdy użytkownik, bez względu na wiek, z pewnością doceni pojawienie się nowych systemów bezpieczeństwa.