- Dynamiczny charakter rodzinnego kombi podkreślają detale, w tym np. spoiler dachowy i dwie końcówki wydechu
- Jakość wykończenia tej wersji jest bardzo dobra: w kabinie znajdziemy m.in. tapicerkę z Alcantary
- Diesel pracujący pod maską ma 180 KM, a jednocześnie jest bardzo oszczędny - zapewnia doskonałe osiągi
Peugeot 308 w usportowionej wersji GT pojawił się na rynku w 2015 roku, a w ubiegłym - podobnie jak cała gama tego kompaktowego modelu - poddany został kuracji odświeżającej. Przy jej okazji poza zmianami stylistycznymi w ofercie pojawiła się też nowa automatyczna skrzynia biegów oferowana seryjnie z silnikiem wysokoprężnym 2.0 BlueHDI. Właśnie ta wersja modelu trafiła do naszego testu.
Peugeot 308 SW GT – elegancja Francja
Kompaktowe kombi Peugeota wyróżnia się zgrabną linią nadwozia i tylko drobne detale podkreślają dynamiczny charakter tej wersji samochodu. To przede wszystkim odświeżony w ramach face liftingu pas przedni z nowymi w pełni ledowymi reflektorami i chromowaną dużą atrapą, 18-calowe alufelgi, szersze listwy progowe, spojler dachowy i dwie spłaszczone końcówki rur wydechowych ładnie wkomponowane w dolną część tylnego zderzaka. O tym, z jaką wersją mamy do czynienia informują też dyskretne, czerwone oznaczenia „GT” na przednich błotnikach i klapie bagażnika. Swoistego uroku dodają ponadto przyciemniane tylne szyby.
Wnętrze wersji GT imponuje wysoką jakością wykończenia, a tapicerka z Alcantary z charakterystycznym przeszyciem czerwoną nicią dodaje mu szlachetności. Natomiast chromowane wstawki na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i nakładki na pedały wzmacniają sportowy styl. Mała kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem jest mięsista i przyjemnie leży w dłoniach. Przyzwyczaiłem się też już do typowego dla Peugeota układu zegarów umieszczonych nad kołem kierownicy i z obrotomierzem, którego wskazówka działa w przeciwnym do ruchu wskazówek zegara kierunku. Dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy i świetnie wyprofilowany fotel sprawiają, że zajęcie optymalnej pozycji nie stanowi żadnego problemu. Fotele są komfortowe, doskonale trzymają na boki, mają nawet funkcję masażu, ale akurat z tej opcji za 3400 zł można bez żalu zrezygnować.
308 GT zachowuje wszystkie cechy funkcjonalnego rodzinnego kombi. Jest przestronna, komfortowa, a bagażnik może pochwalić się jedną z najlepszych w segmencie pojemności – 556 l przy normalnym ustawieniu siedzeń i aż 1606 l po rozłożeniu oparć dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy. W tym ostatnim wariancie do dyspozycji jest niemal płaska przestrzeń ładunkowa o długości 1,8 m i szerokości 1,03 m.
Peugeot 308 SW GT – dynamiczny charakter diesla
Turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l i mocy 180 KM potrafi przeistoczyć uniwersalne kompaktowe kombi w auto o sportowym zacięciu, które daje mnóstwo frajdy podczas agresywnej dynamicznej jazdy. Moment 400 Nm dostępny od 2000 obr./min swobodnie przelewa się na przednie koła za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej (EAT8), o której pracy można wypowiadać się właściwie w samych superlatywach. To konstrukcja opracowana wspólnie przez Peugeota i japońską firmę Aisin. Zmiana przełożeń następuje tu bardzo szybko i płynnie, a reakcje na gaz są natychmiastowe.
Biegi da się zmieniać również manualnie łopatkami umieszczonymi przy kierownicy. Przyciskiem na konsoli środkowej można wybrać sportowy tryb pracy napędu. Po jego aktywacji zmniejsza się siła wspomagania układu kierowniczego, szybkość reakcji na ruchy przepustnicy oraz punkty zmiany przełożeń, dzięki czemu auto staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Dodatkowo, na kolor czerwony zmienia się podświetlenie zegarów na desce rozdzielczej, wyświetlane są dodatkowe informacje o mocy, doładowaniu i momencie, a z głośników słychać bardziej rasowe, basowe brzmienie silnika. Od razu zaznaczam, że nie wszystkim przypadnie ono go gustu, na szczęście można je wyłączyć, wciskając ponownie przycisk „Sport” i to bez większych strat, jeśli chodzi o osiągi.
Auto do setki przyspiesza w 8,4 s, a średnie zużycie paliwa w trakcie testu wyniosło przyzwoite 7,4 l. Na plus trzeba zaliczyć także dobre wyciszenie wnętrza, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce (z tarczami o średnicy 330 mm z przodu i 268 mm z tyłu) i przyjemnie jędrne zestrojenie zawieszenia. W porównaniu ze „zwykłymi” wersjami 308 SW jest ono usztywnione o około 20 proc. i obniżone o 7 mm z przodu oraz o 10 mm, dzięki czemu GT pewniej prowadzi się przy większych prędkościach nie tylko na zakrętach. Zachowuje przy tym poziom komfortu, jakiego należy oczekiwać od rodzinnego auta.
Peugeot 308 SW GT – elektroniczny standard
Wersja po face liftingu zyskała w wyposażeniu kilka systemów asystujących, które dbają o bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Są to m.in. system rozpoznawania znaków drogowych, monitorowania martwego pola, awaryjnego hamowania połączony z systemem ostrzegania o kolizji czy VisioPark 1 z kamerą cofania z funkcją widoku z góry. Odświeżono także pokładowe multimedia z 9,7-calowym ekranem dotykowym, które chętnie współpracują z Android Auto i Apple Car Play.
Za 308 SW GT z dieslem i standardowym wyposażeniem trzeba zapłacić minim 125 600 zł. Konkurencyjny VW Golf GTD Variant z silnikiem 2.0 TDI o mocy 184 KM i 7-stopniową skrzynią DSG kosztuje 137 490 zł, Renault Megane Grandtour GT 1.6 dCi/160 KM z 6-biegową skrzynią EDC – 117 400 zł, a Ford Focus ST kombi 2.0 TDCi/185 KM z 6-biegową skrzynią PowerShift – 131 450 zł.
Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDI S&S EAT8 - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997 cm3, R4 turbo diesel |
Moc | 180 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | Automatyczna 8-biegowa skrzynia, napęd na przednie koła |
Prędkość maksymalna | 223 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,8 l/100 km |
Masa własna | 1425 kg |
Cena | Od 125 600 zł |