Peugeot 508 jest następcą modeli 407 oraz 607. Zatem postawiono przed nim wyjątkowo trudne zadanie, bowiem ma jednocześnie spełniać funkcję praktycznego auta rodzinnego oraz luksusowejlimuzyny dla prezesa, którą do tej pory w ofercie francuskiego producenta był model 607.
Czy to zadanie jest wykonalne? Okazuje się, że tak gdyż wersje nadwoziowe 508-ki mają nieco odmienny charakter. Kombi jest praktyczne i pojemne, natomiast sedan dzięki dyskretnym dodatkom takim jak m.in. chromowane wstawki może zostać reprezentacyjną limuzyną.
Jedno jest pewne – bez względu na rodzaj nadwozia najnowsza propozycja Peugeota może się podobać, polubią ją głównie ci, którzy od pojazdu tej klasy oczekują czegoś więcej niż tylko urządzenia przemieszczającego się z punktu A do B.
508-ka bez względu na rodzaj nadwozia może się podobać, ten złowieszczo uśmiechnięty pysk, wydłużone efektowne reflektory z ledowymi światłami do jazdy dziennej, nisko umieszczone logo oraz ciekawy kształt świateł przeciwmgielnych. Tak ten lew rusza na polowanie, a jego celem jest jak najpewniejsze pochłanianie kolejnych kilometrów dróg.
Nie jest tajemnicą, że z zewnątrz Peugeot 508 w niczym nie przypomina swoich poprzedników. Natomiast we wnętrzu znaleźliśmy elementy znane ze starszych modeli francuskiego producenta. Tak to nie pomyłka, za sterowanie elektrycznymi szybami oraz lusterkami odpowiada zestaw przycisków znany z 307-ki, 206-ki czy choćby 407-ki. Można przypuszczać, iż firmowe magazyny części jeszcze nie zostały do końca opróżnione.
Na szczęście to jedna z niewielu wad jakie dostrzegliśmy w kabinie naszego przestronnego kombi. Poza wspomnianymi wcześniej elementami kokpit Peugeota 508 to prawdziwy XXI wiek. Przyciski sterujące funkcjami pojazdu, radia czy klimatyzacji są wystarczająco duże, jeśli dodamy do tego białe wyraźne napisy i niemiecką ergonomię – otrzymamy wyjątkowo praktyczny i komfortowy pojazd.
Czy wspominaliśmy już o jakości montażu? Chyba nie, a tego przeoczyć nie można. Co prawda kokpit Peugeota 508 jest pełny francuskiego stylu, ale jakość montażu i materiały zastosowane do wykończenia deski rozdzielczej w modelu którym jeździliśmy były na bardzo wysokim, można by rzec niemieckim poziomie.
Komfort, to coś czego oczekujemy decydując się na kupno francuskiego auta. Tak w przypadku aut producentów znad Loary komfort jest jednym ich znaków rozpoznawczych i nie mówimy tu tylko o pracy zawieszenia, bo ją poznacie później ale o fotelach które w przypadku modelu 508 są jednymi z lepszych jakie mieliśmy okazję testować we francuskich autach. Ich projekt jest idealnym kompromisem pomiędzy miękkością zapewniającą komfort a twardością gwarantującą utrzymanie ciała kierowcy oraz pasażerów nawet podczas podróży górskimi serpentynami.
Przejdźmy do tego co najważniejsze – czas na jazdę. Na samym początku zapewniamy, że francuski samochód taki jak Peugeot 508 jest nadal głównie komfortowy. Zmontowany w naszym egzemplarzu silnik 1,6 THP osiągający maksymalnie 156 KM zadaje się być optymalną jednostką jaka powinna pracować pod maską rodzinnego auta, która będzie idealnie pasować zarówno do długich wakacyjnych wojaży jak i codziennych dojazdów do pracy.
Zapytacie zapewne dlaczego nie polecamy diesla? Cóż, wymaga on dopłaty około 5 000 zł – niby niewiele, ale jak się okazało nowoczesny silnik benzynowy taki jak ten, który napędzał nasze auto zadowala się naprawdę małymi ilościami paliwa.
Podczas jazdy poza miastem, średnie zużycie paliwa wyniosło 5,7 l/100, w mieście nasz Peugeot 508 na pokonanie każdych 100 km potrzebował 9 l benzyny, natomiast średnie zużycie jakie udało się na m uzyskać podczas całego testu wyniosło7 l/100 km – to bardzo dobry wynik.
Musimy przyznać, że rozpoczynając test Peugeota 508 spodziewaliśmy się zawieszenia o miękkiej charakterystyce, kojarzącego się z tą marką. Tymczasem nasz rodziny lew pokazał pazurki i ma dość sztywne, ale nadal bardzo komfortowe podwozie, które sprawia, że prowadzący czerpie sporo przyjemności z dynamicznego pokonywania nawet wyjątkowo ostrych zakrętów.
PODSUMOWANIE – Rodzinne kombi Peugeota nieco nas zaskoczyło. Nowa rodzinna limuzyna z Francji ma wyjątkowo silny wizerunek i to czego nikt od Peugeota oczekiwał – czyli, bardzo wysoką jakość materiałów wykończeniowych oraz wręcz wzorowy ich montaż. Jeśli więc dodamy do tego bardzo udany silnik benzynowy, który sprawnie napędza duże auto nie zużywając zbyt wiele paliwa otrzymamy bardzo udane rodzinne kombi. Peugeot rusza na łowy – konkurenci powinni się bać.
Galeria zdjęć
Czy francuscy designerzy projektujący auta spod znaku lwa potrafią się ustatkować? Czy chcą trafić jedynie do tych klientów, którzy poszukują awangardowego, modnego stylu, znanego z takich modeli jak 207, 308 czy RCZ?
Najnowsze dzieło francuskiej marki pokazuje nową twarz Peugeota. Taką, której siła i wdzięk wymagają odkrywania.
508 udowadnia, że stylistom nie brakuje pomysłów na przyszłość firmy, która w swoim portfolio potrafi połączyć młodzieżową świeżość mniejszych modeli z dystyngowaną powagą limuzyny, jaką jest najnowsze 508.
Nieczęsto się zdarza, by producent zaskoczył nas tak radykalnie odmienionym wizerunkiem debiutującego auta. Tym bardziej przyjrzymy mu się dokładnie!
Najnowszy Peugeot powstał na płycie podłogowej określanej przez koncern PSA jako platforma nr 3. W porównaniu z modelem 407 znacznie (o 92 mm) zwiększono rozstaw osi, aby poprawić przestronność kabiny.
Zredukowano przedni zwis karoserii (czyli odległość od końca zderzaka do osi kół przednich) o 43 mm, jednocześnie wydłużono zwis tylny, a wszystko to w celu uzyskania lepszej równowagi stylistycznej, której efektem jest wyważona sylwetka.
Podczas gdy niektórzy klasowi rywale Peugeota przy okazji zmiany generacji modelu pokaźnie przybierają na wadze, francuskim konstruktorom udało się zredukować masę auta.
Dzięki konsekwentnemu zastosowaniu lekkich materiałów (np. aluminiowej maski silnika, magnezowej poprzeczki panelu deski rozdzielczej i wielu elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości) 508 jest do 25 kg lżejsze od porównywalnej wersji silnikowej modelu 407.
. Co więcej, w przypadku nadwozia typu kombi przewaga nowego auta dochodzi do 45 kg! Nie przeszkodziło w tym nawet to, że 508 jest dłuższe (sedan o ponad 10 cm, a SW o 48 mm) od 407.
Nowe nadwozie plasuje się także w ścisłej czołówce pod względem efektywności aerodynamicznej, co pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla do atmosfery, szczególnie podczas jazdy z wysokimi prędkościami.
Czterostrefowa klimatyzacja automatyczna, kamera monitorująca drogę po to, by komputer mógł w porę przełączyć światła z drogowych na mijania i odwrotnie, wyświetlacz zapobiegający odrywaniu wzroku od drogi.
Ogromnym atutem 508 jest przytulnie wykończone wnętrze, w którym znajdziemy tworzywa z naprawdę wysokiej półki. Czy jednak poziom wyposażenia dotrzyma kroku luksusowym aspiracjom marki i w Peugeocie nie zabraknie wszechstronnego systemu multimedialnego, klimatyzacji, eleganckich felg z lekkiego stopu albo układu kontroli stabilności jazdy? Na które pozycje z listy wyposażenia dodatkowego warto zwrócić uwagę?
Francuzi bardzo odważnie skonfigurowali gamę silnikową – część jednostek napędowych można nabyć wyłącznie z automatyczną badź zautomatyzowaną skrzynią biegów. „Automat” to genialne urządzenie, jednak dla tradycjonalistów pozostawiono także kilka wersji ze skrzyniami manualnymi.
Peugeot to niewątpliwie odważna firma i nawet w tak wyważonej stylistycznie limuzynie jak 508 spodziewamy się nowinek technicznych. Nowe dzieło Francuzów nie zawodzi pod tym względem, oferując wiele innowacyjnych rozwiązań, zarówno uprzyjemniających podróż, jak i podnoszących poziom bezpieczeństwa, szczególnie podczas jazdy po zapadnięciu zmroku.
Wyjątkowo konsekwentnie potraktowano temat oświetlenia pojazdu. Nawet najtańsza wersja 508 ma reflektory przeciwmgielne, pełniące jednocześnie funkcję statycznego doświetlania zakrętów. Statycznego to znaczy takiego, że reflektor się nie porusza, jedynie włącza się po tej stronie, w którą auto skręca przy niewielkiej prędkości jazdy.
Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system reflektorów biksenonowych, czyli takich, w których lampę ksenonową wykorzystuje się również w światłach drogowych. Ich położeniem steruje komputer. Dobiera on odpowiedni kąt skrętu lamp do prędkości jazdy, tak aby jak najskuteczniej oświetlić łuk drogi, nie oślepiając przy tym kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwnego kierunku ruchu.
Jeszcze bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest system automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe (i odwrotnie). Warunki jazdy są nieustannie monitorowane za pomocą kamery zainstalowanej z tyłu lusterka wstecznego.
Kupujący 508 nie powinien narzekać na niedostatki w wyposażeniu, jednak przed podjęciem decyzji warto poznać specyfikacje poszczególnych wersji, bowiem niektóre opcje dostępne są dopiero od określonych poziomów.
Najniższa pośród wersji wyposażeniowych specyfikacja ACCESS zawiera m.in: 6 airbagów, ESP, Hill Assist (asystent podjazdu pod wzniesienie), przednie reflektory halogenowe, tylne lampy z diodami LED, statyczne doświetlanie zakrętów, centralny zamek z elektryczną blokadą otwarcia tylnych drzwi przez dzieci, przednie szyby i lusterka sterowane elektrycznie, lampki do czytania z tyłu, jednostrefową klimatyzację manualną z funkcją chłodzenia schowka oraz nawiewami dla jadących na tylnej kanapie, regulowane w dwóch płaszczyznach zagłówki przednich foteli, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD i MP3, z 6 głośnikami i sterowaniem na kierownicy.
ACTIVE (Access powiększona o m.in.): regulator oraz ogranicznik prędkości z przyciskami na kierownicy, szyby przednie i tylne sterowane sekwencyjnie z blokadą przycięcia, dodatkowe gniazda 12 V w podłokietniku z przodu, w tylnej części konsoli centralnej oraz w bagażniku (tylko SW), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektryczna regulacja lędźwiowa fotela kierowcy, podłokietnik tylnej kanapy z otworem do przewożenia długich przedmiotów, 8 głośników, trójramienna kierownica skórzana, aluminiowe felgi 16”, w wersji SW także szklany dach panoramiczny z elektrycznie sterowaną roletą.
ALLURE (Active powiększona o m.in.): elektryczny hamulec postojowy, dostęp bezkluczykowy, tylne czujniki parkowania, lusterka składane elektrycznie, rozbudowane oświetlenie wnętrza LED, podgrzewane fotele przednie, kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów, zestaw głośnomówiący Bluetooth, półskórzana tapicerka siedzeń, chromowane listwy podokienne, felgi aluminiowe 17”.
GT (Allure powiększona o m.in.): elektrycznie sterowane fotele przednie z manualną regulacją długości siedziska, wyświetlacz Head-Up pod przednią szybą, nawigacja satelitarna z mapą Europy i kolorowym wyświetlaczem, chromowane końcówki wydechu, felgi aluminiowe 18”, reflektory biksenonowe z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów AFS, automatyczne przełączanie świateł mijania i drogowych, światła LED do jazdy dziennej.
Najtańszy silnik 508 to benzyniak 1.6 o mocy 120 KM, dostępny tylko w wersji Access. Motor ten występuje w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów (bez dopłaty), jednak jest to jednostka napędowa dla kierowców o spokojnym usposobieniu.
Jego turbodoładowana wersja o mocy 156 KM spisuje się znacznie lepiej, a jej atutem jest wysoka elastyczność.
Ofertę diesli otwiera silnik 1.6 HDI o mocy 112 KM, przy czym występuje on z 5-biegową skrzynią manualną lub z 6-biegową automatyzowaną i systemem start-stop (wersja e-HDI). Ten zaskakująco wszechstronny napęd sprawdza się w mieście i na trasie, jednak kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę albo często wykorzystującym maksymalne możliwości załadunkowe auta polecamy mocniejszego, dwulitrowego diesla o mocy 140 lub 163 KM.
Najlepsze osiągi zapewnia nowoczesna jednostka 2.2 HDI o mocy 204 KM, zarezerwowana bardzo bogato wyposażonej wersji GT.
Ponieważ Peugeot w wersji kombi wygląda równie okazale, jak sedan, to zdecydowanie polecamy 508 SW.
Jeżeli jakieś auto ma przekonać odbiorców do francuskich samochodów, to nowy Peugeot 508 jest do takiej misji wymarzonym kandydatem.
Jedyny istotny mankament to nie najwyższa przestronność wnętrza, która jednak może dać się we znaki dopiero ponadprzeciętnie wysokim kierowcom i pasażerom.
Poza tym auto jest ze smakiem zaprojektowane i bardzo starannie wykończone – tworzy klimat przytulnego luksusu, jakiego u wielu rywali nie doznamy nawet za dopłatą.
Świetne diesle, bezproblemowe prowadzenie, bogate wyposażenie. Oferta Peugeota szczególnie spodoba się tym klientom, którzy doceniają automatyczne skrzynie biegów.
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie
Peugeot 508 1.6 THP: lew rusza na polowanie