• Peugeot Rifter w drugim rzędzie mieści trzy pełnowymiarowe foteliki dziecięce
  • Przesuwne boczne drzwi ułatwiają wypuszczanie dzieci z auta na ciasnym parkingu
  • Silnik Diesla to jedyny słuszny napęd do tego samochodu. Wersja 130-konna jest wystarczająco mocna, a wciąż oszczędna

Możesz lubić ciasne samochody ze sportowym sznytem, ale gdy pojawia się pierwszy fotelik dziecięcy do wożenia w aucie – miękniesz, zastanawiasz się, czy to ma sens. Gdy pojawia się drugi młody członek rodziny, myślisz o kombi. Trzecie dziecko? Jeśli nie bus, to właśnie Peugeot Rifter lub coś podobnego. I koniecznie wersja long. I jeszcze dodatkowe siedzenia w bagażniku – na wszelki wypadek, przecież nie porzucisz babci na przystanku. .

Peugeot Rifter – skromnie, ale praktycznie

Twarde plastiki, pokrętło selektora automatycznej skrzyni biegów jak w busie Travellerze, smutny dźwięk diesla... pojeździłoby się autem modnym i przytulnym, ale co robić, gdy trzeba zapakować rodzinę do auta. Na szczęście szybko okazuje się, że Rifter może i rzeczywiście nie zapewnia żadnych ekstremalnych doznań podczas jazdy, ale jeździ jak zwykła osobówka, jest dobrze wyciszony, no i te drzwi... Te drzwi czynią z Riftera auto przyjazne dzieciom, a właściwie ojcom – nie musisz, ilekroć stajesz obok innego auta na parkingu, warczeć: uwaga na drzwi, otwierać ostrożnie! Mogą sobie otwierać, jak chcą – i tak niczego nie obiją, bo drzwi są przesuwne, w dodatku z obu stron (docenisz to także podczas sprzątania).

Bagażnik? Ogromny! W dodatku możesz dokupić sobie dwa fotele w trzecim rzędzie (w bagażniku), co należy zrobić koniecznie. Wprawdzie to wydatek 2900 zł, ale za to czyni auto jeszcze bardziej uniwersalnym. Owszem, te dwa fotele nie chowają się w podłodze, ale za to są duże, właściwie pełnowymiarowe, można je złożyć w kostkę, a jeśli potrzebny jest bagażnik w całej okazałości, wyjąć i zabrać do garażu, w każdym razie możliwości przewozowe samochodu na tym nie cierpią. Trochę denerwuje, że aby te dodatkowe fotele ustawione w pionie, gdy potrzeba więcej miejsca w bagażniku, nie składały się z łomotem podczas jazdy (mogą coś przy okazji zniszczyć), trzeba je mocować dość topornymi linkami zakończonymi haczykiem. Trudno – miało być praktycznie, a nie efektownie.

Peugeot Rifter – przeciętne wnętrze

Jest... łatwo zmywalne. Plastik, dużo plastiku, tkaniny raczej syntetyczne. W Rifterze zachowano typowy dla osobówek Peugeota layout kokpitu, w którym kierownica opuszcza się prawie na kolana kierowcy i na zegary patrzymy ponad kierownicą, to działa tak samo dobrze jak np. w modelu 5008, ale za sprawą surowości wykończenia i uproszczenia wzorniczego deski rozdzielczej nie robi to wrażenia. Jest bo jest. Duży jest schowek pomiędzy fotelami – zaleta. Lusterka są wielkie jak w furgonie czy busie – kolejna praktyczna rzecz. Takich rzeczy czyniących to auto do bólu praktycznym jest to mnóstwo. Nic nie zachwyca wyglądem, wszystko przekonuje działaniem.

Peugeot Rifter – silnik: albo diesel, albo nic!

Wybór jednostek napędowych, z jakimi można zamówić Riftera, jest bardzo skromny: albo benzynowy 1.2, albo diesel 1.5. Oba występują w dwóch wersjach, benzynowy może mieć 110 albo 130 KM, a diesel albo 100, albo 130 KM. Wersję benzynową 1.2 o mocy 130 KM znam z Peugeota 3008: w wersji z automatem w ciężkim ruchu miejskim zdarza mu się wessać 12 l/100 km i więcej – nie ma powodu, by w Rifterze był bardziej oszczędny. Diesle znam oba i... oba się nadają, przy czym wersja 130-konna, choć nie zapewnia nie-wiadomo-jakich przyspieszeń, to jednak potrafi bez wysiłku jechać przez dłuższy czas 140-150 km/h, a zatem wyjazd obładowanym autem na zagraniczne wakacje na pewno nie będzie koszmarem. Spalanie w ruchu miejskim – 8-9 l/100 km zwykle wystarcza. Poza miastem – od ok. 5,5 l/100 km w górę – w zależności od prędkości, przy czym aby spalić tym autem więcej niż 8 l/100 km poza miastem, no to trzeba jechać...

Peugeot Rifter – reasumując...

Peugeot Rifter Long to naprawdę znakomite auto rodzinne – bez fajerwerków, ale pojemne i wygodne podczas podróży z dziećmi, nie udające niczego, czym nie jest. Jak trzeba, sprawdzi się podczas przeprowadzki. Nieźle jeździ, mało pali. Czego chcieć więcej?

Peugeot Rifter – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1499 cm3, R4, turbodiesel
Moc 130 przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa automatyczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 179 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8 s
Średnie zużycie paliwa 5,6-6,3 l/100 km (producent), ok. 6,9 l/100 km (w teście)
Masa własna od 1593 kg
Cena (wersja Allure 1.5/130 KM EAT8) 111 700 zł