Rozpoczynamy nową serię w której wnikliwiej będziemy przyglądać się świeżo debiutującym samochodom lub modelom cieszącym się dużym zainteresowaniem. Nie będziemy się skupiać tylko na konkretnej wersji nadwoziowej, silnikowej czy wyposażeniowej tak jak w zwykłym teście, ale postaramy się przybliżyć szerzej dany model przedstawiając szczegółowo jego pełną gamę, łącznie z takimi detalami jak wzory kół czy tapicerek. Jeżeli pojazd będzie posiadał innowacyjne rozwiązania przyjrzymy się im dokładniej i jednocześnie ocenimy.
Zaprezentujemy także pełną listę seryjnego wyposażenia oraz zwrócimy uwagę na najważniejsze elementy dostępne za dopłatą. Spośród gamy silnikowej wskażemy dwie propozycje godne uwagi. Ze względu na to iż, odbiorcami samochodów są osoby prywatne jak i firmy, których kierowcy wykonują większe roczne przebiegi zaproponujemy dwa typy jednostek: benzynową i wysokoprężną. Ale to nie wszystko. By ułatwić przyszłym klientom zakup samochodu w oddzielnej rubryce wskażemy konkretną wersję nadwozia, silnika i wyposażenia, uzasadniając jednocześnie nasz wybór. Zasugerujemy także zakup ciekawych opcji. Dość teorii. Czas prześwietlić nowość Volkswagena!
NADWOZIE. To element wzbudzający najwięcej kontrowersji w przypadku nowego Passata. Styliści najbardziej zmienili przód i tył samochodu, dostosowując stylistykę do nowych modeli Volkswagena. Profil boczny jest niemal identyczny jak w poprzedniku. Nie jest to na pewno złudzenie optyczne, gdyż rzut oka na wymiary wnętrza i rozstaw osui potwierdzają, że nowy Passat to w zasadzie stary Passat. Ale nie do końca. Siódma generacja zachęca klientów nowymi wzorami tapicerek, innym kształtem siedzeń. Grubsze są także szyby, zastosowano lepsze materiały wyciszające, nowa jest także podłoga bagażnika. Więcej o nadwoziu nowego Passata przeczytacie na kolejnych dwóch stronach.
ELEKTRONICZNE SYSTEMY. W siódmej generacji Passata debiutuje 19 nowych rozwiązań, których zadaniem jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Innowacyjne systemy sprawiają, że Passat osiąga poziom zarezerwowany dotychczas dla aut klasy wyższej, a nawet luksusowej. Do najważniejszych należą: system rozpoznający zmęczenie kierowcy, bezdotykowe otwieranie bagażnika Easy Open, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, asystent parkowania drugiej generacji, system ostrzegający o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu, funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent świateł drogowych. Szerzej na temat nowych elektronicznych systemów oraz pełną historię modelu znaleźć można na str. 30-31.
WYPOSAŻENIE. Skoro wiele osób zarzuca Passatowi, że nie jest zupełnie nowym autem, a jedynie modyfikacją poprzednika dlaczego auto podrożało? Odpowiedź na to pytanie znaleźć można na stronach 32 i 33, gdzie dokładnie przedstawiamy wyposażenie standardowe i opcjonalne modelu. Wymieniamy poszczególne elementy każdej z trzech odmian oraz wskazujemy, które z nich pojawiły się seryjnie po raz pierwszy. W ramkach szczegółowiej przyglądamy się ciekawym rozwiązaniom, które ułatwiają obsługę i podnoszą komfort podróżowania: funkcji sterowania głosem, wysokiej jakości sprzętowi audio, klimatyzowanym fotelom oraz opcjonalnej nawigacji umożliwiającej odbiór telewizji.
NAPĘD I ZAWIESZENIE. Kolejne podzespoły w których nie dokonano rewolucyjnych dokonań. O ile pojemności i moce silników oraz ich oznaczenia mogą sugerować, że nic się nie zmieniło o tyle osiągi wyjaśniają, że była jednak jakaś ingerencja inżynierów. Teraz dzięki szerszemu zastosowaniu technologii BlueMotion jednostki Passata zużywają mniej paliwa. Przy okazji napędu prezentujemy skrzynie biegów: manualną i automatyczne DSG oraz porównujemy koszty ich zakupu. W kwestii zawieszenia mamy dobrą nowinę dla fanów podwozia starszego modelu Passata – zawieszenie nowego zapewnia nadal wysoki komfort podróżowania i dobre prowadzenie.
Postaw na komfort i bezpieczeństwo - Nowy Passat dzięki elektronicznym pomocnikom nie pozwoli Ci zasnąć za kierownicą, sam zaparkuje, a gdy trzeba – zahamuje
Kto twierdzi, że nowy Passat to w rzeczywistości poprzednik ze zmienionymi światłami, niech rzuci okiem na listę wyposażenia opcjonalnego. Znajdziemy na niej wiele elektronicznych systemów zarezerwowanych do tej pory tylko dla aut klasy wyższej. Bez wątpienia nowy Passat wyznacza teraz nowe standardy komfortu i bezpieczeństwa w klasie średniej.
Oprócz znanych z poprzednika rozwiązań, takich jak: adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC, system bezkluczykowego obsługiwania samochodu Keyless Access (w nowym modelu uruchamianie silnika za pomocą oddzielnego przycisku, z nową funkcją Easy Open), kontroli ciśnienia w oponach (teraz ze stałym pomiarem) czy asystenta parkowania Park Assist (obecnie z rozszerzonymi funkcjami) w siódmej generacji Passata znajdziemy wiele nowych systemów.
Wśród nich m.in: Side Assist (monitoruje martwe pole w lusterkach wstecznych), aktywny klimatyzowany fotel z masażem, funkcję wykrywania zmęczenia u kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, asystent toru jazdy (Lane Assist), automatycznie przyciemniające się światła drogowe (Dynamic Light Assist), inteligentny tempomat z funkcją awaryjnego hamowania w mieście (ACC z Front Assist) czy elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy XDS, poprawiający trakcję na zakrętach.
Jeśli ktoś chce być obsługiwany przez elektronikę, musi głęboko sięgać do kieszeni. Na przykładzie Passata widzimy, że bezpieczeństwo nadal pozostaje luksusowym towarem.
Tempomat ACC z Front Assist - Po uruchomieniu tempomatu radar automatycznie reguluje prędkość pojazdu. Nowością jest funkcja, która po włączeniu kierunkowskazu przyspiesza auto, zwiększając płynność zmiany pasa ruchu. Front Assist pomaga uniknąć najechania na tył innego pojazdu (działa też przy wyłączonym tempomacie). Radar w zakresie prędkości 30-200 km/h monitoruje sytuację na drodze i ostrzega (optycznie i akustycznie) o wystąpieniu niebezpieczeństwa. Jeśli kierowca nie zareaguje, samoczynnie uruchamia hamulce.Cena od 4940 zł
System rozpoznawania znaków drogowych - Umieszczona z przodu auta kamera rejestruje znaki ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania i oznakowania miejscowości. Na wyświetlaczu między zegarami oraz na ekranie nawigacji mogą być wyświetlane nawet trzy znaki, i to z dodatkowymi wskazówkami (np. godziną obowiązywania). Kolejność ich ustawienia uzależniona jest od ważności. Dostępne od 2011 zł
Funkcja wykrywająca zmęczenie kierowcy - Po rozpoczęciu jazdy rejestrowane są: kąt skrętu kół, sposób używania pedałów i przyspieszenie poprzeczne. Jeżeli po pewnym czasie nastąpi odstępstwo w zachowaniach układ odczyta to jako spadek koncentracji i ostrzeże o tym fakcie kierowcę. (standard w Comfortline i Highline). Cena: 990 zł
Easy Open - Jeżeli Passat wyposażony zostanie w system automatycznego otwierania/zamykania i uruchamiania silnika (Keyless Access z funkcją Easy Open), to wystarczy wykonać odpowiedni ruch nogą pod tylnym zderzakiem, by automatycznie otworzyła się pokrywa bagażnika. Oczywiście, warunkiem zadziałania systemu jest posiadanie kluczyka w kieszeni lub w torebce. Funkcja Easy Open na początku będzie możliwa tylko w sedanie, a dostępna – w autach zamawianych w przyszłym roku. Dostępne od 2011 roku
Dynamic Light Assist - Światła drogowe uruchamiają się automatycznie po przekroczeniu 65 km/h i pozostają przez cały czas włączone. Gdy kamera rozpozna nadjeżdżające z naprzeciwka auto, moduły świateł drogowych biksenonowych zostają częściowo przysłonięte. Światła mają funkcję skrętną, która wykorzystywana jest przy doświetlaniu zakrętów. Podczas jazdy za innym pojazdem powyżej prędkości 60 km/h moduł sterowania doświetlaniem zakrętów automatycznie obniża wiązkę światła.Dostępne od 2011 roku
Lane Assist - Asystent toru jazdy, który ułatwia utrzymanie się na pasie ruchu. Po jego uruchomieniu kamera umieszczona w okolicy lusterka wstecznego monitoruje linie wydzielające pas jezdni (zarówno ciągłe, jak i przerywane). Gdy pojazd przekroczy prędkość 65 km/h, a kamera wychwyci, że samochód opuszcza swój tor jazdy, system automatycznie wykona skręt kół w kierunku przeciwnym. Włączenie kierunkowskazu dezaktywuje działanie systemu. Lane Assist działa także w nocy. Cena: 2200 zł
Park Assist (II generacji) - W przeciwieństwie do systemu pierwszej generacji, który pomagał wyłącznie w parkowaniu równoległym (tzw. koperta), najnowszy asystent ułatwia parkowanie prostopadłe do jezdni. Wystarczy włączyć przycisk na desce rozdzielczej i za pomocą kierunkowskazu wybrać stronę, po której chcemy zaparkować. W przypadku ryzyka kolizji pojazd może teraz automatycznie zahamować.Cena: 4480 zł
Lepszy standard w wyższej cenie - To, że nowy model jest droższy od poprzednika, nikogo specjalnie nie powinno dziwić. Ale dlaczego różnica w cenie jest tak duża (ok. 5 tys. zł), skoro zmiany w wyglądzie bardziej sugerują face lifting niż nową generację modelu?
Częściową odpowiedź na to pytanie znaleźliśmy po bliższym przyjrzeniu się wyposażeniu nowego modelu. W przypadku podstawowej wersji TRENDLINE Passat B7 został wzbogacony o: światła do jazdy dziennej, funkcję Auto Hold, komputer pokładowy MFA Plus, elektr. ster. szyby z tyłu, fotel pasażera z reg. wysokości, zegarek analogowy.
W nowym modelu znaleźć można także tańsze opcje, a dokładniej atrakcyjny cenowo pakiet za 990 zł (dostępnywe wszystkich odmianach) zawierający m.in.: tempomat z sygnalizatorem zmęczenia kierowcy, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z wizualizacją na ekranie radia, boczne airbagi z tyłu, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu Keyless Access oraz instalację od telefonu Start.
TRENDLINE (OPRÓCZ WYMIENIONYCH ELEMENTÓW W SERII MA TAKŻE): airbagi czołowe, boczne, kurtynowe, ESP, fotel kierowcy z reg. wysokości, tylną dzieloną kanapę, „klimę” aut., 2-płaszcz. reg. kol. kierowniczą, radio z RCD 310 z MP3, system start-stop (tylko dla BlueMotion), elektr. ster. szyby przednie i tylne oraz lusterka (także podgrzewane).
COMFORTLINE (TRENDLINE PLUS): oparcie tylnej kanapy z podłokietnikiem, fotele przednie z reg. odcinka lędźwiowego oraz kąta pochylenia oparcia (dla kierowcy elektryczną), kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, czujniki deszczu i zmierzchu, dywaniki materiałowe, lusterka boczne kierowcy i wsteczne automatycznie przyciemniane, sygnalizator zmęczenia kierowcy, felgi aluminiowe 16 cali, adaptacyjne zawieszenie DCC (tylko 2.0 TSI/210 KM), chromowane listwy zderzaków i szyb, gniazdo 12 V w bagażniku, kieszenie w oparciach przednich foteli.
HIGHLINE (COMFORTLINE PLUS): podgrzewane fotele przednie, środkowa część foteli pokryta Alcantarą, boczne skórą, elementy wykończenia z drewna i szczotkowanego aluminium, sygnalizator spadku ciśnienia w oponach, 17-calowe felgi aluminiowe, reflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlenia zakrętów.
OPCJE (CENY DLA TRENDLINE/COMFORTLINE/HIGHLINE):
tempomat – 1450/1360/1360 zł,
Light Assist – 550 zł,
tempomat ACC z Front Assist – 5030/4940/4940 zł,
Lane Assist – N/2200/2200 zł,
czujniki parkowania z p/t – 1990 zł,
Park Assist – 2940 zł,
airbagi boczne z tyłu – 1670 zł,
złącze multimedialne USB/iPod – 640/760 zł,
el. ster. dach szklany – 4500 zł,
hak holowniczy elektr. odblokowywany – 3620 zł,
adapatacyjne zawieszenie DCC – 3480 zł,
sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm – 1280 zł,
pakiet oświetlenia Ambient – N/720/720 zł,
komputer pokładowy MFA z kolorowym wyświetlaczem – N/880/880 zł,
siatka do mocowania bagażu – N/380/380 zł,
ogrzewanie postojowe – 6390 zł.
Wysokiej jakości sprzęt audio -Standardowo Passata wyposażano w fabryczny radioodtwarzacz CD z MP3 (RCD 310) o mocy 4x20 W z 8 głośnikami.
W opcji dostępnych jest kilka rodzajów nagłośnień, ale wart podkreślenia jest wysokiej jakości sprzęt Hi-Fi Dynaudio Confidence, w skład którego wchodzą 10-kanałowy wzmacniacz cyfrowy oraz 10 głośników o obniżonym rezonansie własnym. Ten system dźwięku sprawi, że poczujesz się w Passacie jak w mobilnej sali koncertowej. Cena: 3500 zł
Sterowanie głosem - Przycisk umieszczony na lewym ramieniu kierownicy uaktywnia sterowanie głosem dla telefonu (zestaw głośnomówiący Plus – 2250 zł, lub Premium – 2340 zł) oraz nawigacji satelitarnej z wbudowanym radioodtwarzaczem (2900 zł). W Passacie system wydaje się niedopracowany, gdyż nie odczytuje za pierwszym razem wszystkich ustnych poleceń. W przyszłym roku planowane jest wprowadzenie polskiego menu do systemu car audio. Cena: od 2250 zł
Funkcja TV - Marzenie taksówkarzy i szoferów. Topowa nawigacja satelitarna RNS 510 wyposażona została w funkcję odbioru telewizji. Jakość odbioru jest bardzo dobra, a czytelność obrazu wysoka. Sprzęt audio-wideo odbiera zarówno analogowe, jak i cyfrowe kanały. Ze względów bezpieczeństwa odbiór telewizji możliwy jest tylko podczas postoju. Mapa Europy Zachodniej (w tym Polski) będzie zainstalowana w pamięci urządzenia.Dostępne w 2011 roku
Luksusowe fotele - W Passacie zmieniono nie tylko wzory tapicerek, lecz także kształt siedzeń. Nowością są także funkcje klimatyzowania foteli przednich (w Comfortline – 1150 zł, z tapicerką skórzaną w Highline – 2460 zł) oraz masażu (dostępna w 2011 r.). W Comfortline możliwe jest zamówienie fotela pasażera przedniego z systemem składania oparcia (410 zł). W opcji oferowane są także siedziska dla dzieci zintegrowane na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy (1660 zł). Skórzana tapicerka siedzeń w Highline kosztuje od 1310 zł, w Comfortline od 4070 zł.
Napęd i zawieszenie -Bez rewolucyjnych zmian
Poprzednika wyróżniało dopracowane zawieszenie gwarantujące wysoki komfort jazdy. Dlatego też w nowym modelu postanowiono tego nie zmieniać. Przednia oś Passata składa się z kolumn McPhersona i dolnych trójkątnych wahaczy poprzecznych. Wahacze, silentblocki oraz ramę pomocniczą wykonano z aluminium, co pozwoliłi obniżyć masę (o 13,3 kg) i jednocześnie zwiększyło sztywność elementów.
Redukcja mas nieresorowanych poprawia komfort i dynamikę jazdy oraz gwarantuje oszczędności w zużyciu paliwa. Również tylna oś Passata, składająca się z czterech wahaczy, amortyzatorów i stabilizatorów, to lekka konstrukcja.
W jej przypadku duży wpływ na podniesienie komfortu jazdy ma fakt, że jest oddzielona od nadwozia ramą pomocniczą za pośrednictwem tulei metalowo-gumowych. Na życzenie do Passata można zamówić sportowy układ jezdny lub system adaptacyjnej regulacji zawieszenie DCC.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że gama jednostek napędowych nie uległa zmianie. Jednak dokładniejsze przyjrzenie się osiągom, a szczególnie wartościom zużycia paliwa, wszystko wyjaśnia. W większości motorów zastosowano technologię BlueMotion pozwalającą oszczędzać paliwo (szczegóły w apli). Oprócz mniejszego spalania wzrosła także o 11 KM moc 2-litrowego motoru TSI. W Passacie napęd 4Motion (4x4) oferowany jest dla silników TDI 140 i 170 KM.
Nasza propozycja - Spośród szerokiej gamy wersji silnikowych i wyposażeniowych ciężko wybrać tę najwłaściwszą. Dlatego też, zaznajomieni z nowym Passatem, przedstawiamy Wam gotową propozycję, która naszym zdaniem jest najciekawsza. Pod uwagę braliśmy przede wszystkim cenę zakupu, funkcjonalność nadwozia (stąd kombi), listę seryjnego wyposażenia (bogata odmiana Comfortline) oraz walory silnika. Naszym zdaniem 2-litrowy turbodiesel Volkswagena o mocy 140 KM oferuje wystarczająco dobre osiągi, a jednocześnie zapewnia niskie zużycie paliwa. Świetnie współpracuje z automatyczną skrzynią DSG, jednak odradzamy jej zakup, gdyż niepotrzebnie generuje koszty, a jednocześnie może spowodować trudność w odsprzedaży samochodu używanego. Z opcji sugerujemy zakup pakietu 990.
PODSUMOWANIE - Choć jestem zwolennikiem Passata to jestem trochę zły na Volkswagena, że w przypadku nowego modelu poszedł na łatwiznę. Owszem auto ma inny wygląd (notabene nowe są tylko przednie i tylne elementy nadwozia), ale w rzeczywistości przestronność czy sposób prowadzenia znacząco nie uległy zmianie. Na nowoczesne systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo, dzięki którym Passat chce być porównywany z pojazdami klasy wyższej większość użytkowników i tak się nie zdecydujesię, gdyż są za drogie.