To, że w tym modelu wykorzystano ekologiczny napęd, nie oznacza, że Panamera będzie wyglądać niepozornie. W tym przypadku agresywna stylistyka to nie tylko zasługa odpowiednio ukształtowanego nadwozia, lecz także zielonych akcentów. Jednym z nich są zaciski hamulcowe.
Porsche Panamera z hybrydowym napędem i nadwoziem typu kombi może pomieścić 4 + 1 osobę. To trafne określenie, bo trudno nazwać pełnoprawnym 5-osobowym samochodem model, w którym z tyłu na środku znalazł się ogromny tunel skutecznie uniemożliwiający wygodne ułożenie nóg. Za to czterem osobom będzie tu bardzo wygodnie. W dodatku mogą bez problemu zmieścić swój bagaż w kufrze o pojemności 425-1295 l.
Porsche Panamera nie kusi jednak ze względu na praktyczne nadwozie. W tym przypadku najważniejsze są wrażenia z jazdy. Pierwszy moment jest zaskakujący. Jak to? Po uruchomieniu pojazdu do uszu kierowcy nie dociera żaden dźwięk, żadnego ryku, ani bulgotu widlastej ósemki?
Nie zawiodą nas za to parametry pojazdu. Do jego napędu przewidziano układ hybrydowy o łącznej mocy 680 KM. Jej uzyskanie było możliwe dzięki wykorzystaniu benzynowego, podwójnie doładowanego V8 o mocy 550 KM oraz elektrycznej jednostki generującej 136 KM. Dzięki temu samochód uzyskuje setkę już po 3,4 s (Panamera Turbo S po 3,6 s). Jeszcze bardziej szokuje przyspieszenie od 100 do 200 km/h, które zajmuje autu 8,5 s (Turbo S potrzebuje 9,4 s).
Na najlepsze wrażenia z jazdy można liczyć przy wykorzystaniu ustawienia S+. Wówczas 8-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia sprawniej zmienia przełożenia, zawieszenie utwardza się, a do jadących dociera rasowy dźwięk wydechu. Mocne wciśnięcie pedału gazu, a samochód wręcz wystrzeliwuje. I tak można gnać aż do 310 km/h.
Oczywiście, gdy jedzie się w trybie hybrydowym lub czysto elektrycznym (zasięg do 49 km) Porsche Panamera nie staje się potulnym barankiem i nadal można nim sprawnie przyspieszać. Tyle tylko, ż w elektrycznym ustawieniu czułem się nieco dziwnie, gdy auto dynamicznie zwiększało prędkość, a nie słychać silnika, a w dodatku obrotomierz cały czas spoczywa na zerze.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - podsumowanie
Szybko jeździ, afektownie wygląda i według producenta pali średnio 3 l/100 km, a do tego nazywa się Porsche. Czy można chcieć czegoś jeszcze? Chyba tylko większych, znacznie większych, środków na koncie, bo za ten samochód trzeba zapłacić 919 400 zł!
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 3996 cm3, V8, turbo benz. + elektr. |
Moc | 550 KM (benz.), 136 KM (elektr.), 680 KM przy 5750-6000 obr./min (łącznie) |
Moment obrotowy | 770 Nm (benz.), 400 Nm (elektr.), 850 Nm przy 1400-5500 obr,/min (łącznie) |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowy automat, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 310 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,4 s |
Średnie zużycie paliwa | 3 l/100 km (producent, uwzględniając start z naładowanymi bateriami) |
Masa własna | 2400 kg |
Cena | od 968 780 zł |