Producent z Ingolstadt nie ma powodów do narzekania – dotychczasowe Audi A3 sprzedaje się doskonale, a konkurencja w segmencie premium nie jest na razie zbyt dokuczliwa. Oczywiście, nic nie trwa wiecznie i bezpośredni rywale (BMW oraz Mercedes) już zapowiedzieli, że żarty się skończyły. Nowe serie 1 i 2 oraz klasy A i B dzięki innemu pozycjonowaniu i większej liczbie wariantów nadwoziowych mają sprzedawać się znacznie lepiej od poprzedników. Audi jest tego świadome i szykuje się na zdecydowany odpór.

Ucieczka do przodu rozpocznie się już na początku przyszłego roku, gdy do salonów trafi jedna z trzech wersji nadwoziowych nowego Audi A3. Jako pierwszy pojawi się 3-drzwiowy hatchback. Gdy w 1996 roku Audi rozpoczynało produkcję pierwszej generacji, zapotrzebowanie nawersję 3d było tak duże, że mimo trzyzmianowego systemu pracy, firma nie nadążała z realizacją zamówień.

Dziś struktura sprzedaży wygląda zupełnie inaczej. Klienci częściej wybierają znacznie praktyczniejszego Sportbacka, czyli po prostu wersję 5-drzwiową. Na tę odmianę klienci będą musieli poczekać trochę dłużej – pierwsze egzemplarze Sportbacka pojawią się w salonach dopiero wiosną 2013 roku. Oczywiście, menedżerowie Audi nie odpuszczają ani nie spisują odmiany 3d na straty. Wręcz przeciwnie! Dzięki nadwoziu o kształcie zbliżonym do coupé zróżnicowanie obu wersji nie ograniczy się tylko do liczby drzwi.

Przekaz jest prosty: chcesz się wyróżniać, kup 3d. Potrzebujesz funkcjonalnego auta do codziennego użytku, wybierz Sportbacka! Trzecią, najważniejszą z rynkowego punktu widzenia odmianą nadwoziową A3 będzie sedan. Choć pierwotnie auto zaprojektowano z myślą o rynkach azjatyckich i amerykańskich, obecnie zdecydowano, że trafi ono również do Europy (patrz apla).

W zasadzie na wstępie powinniśmy mówić o czterech, a nie trzech wersjach nadwoziowych A3, bo w 2014 roku zadebiutuje także kabriolet z miękkim dachem. Druga generacja cabrio ma udowodnić, że firma potrafi uczyć się na własnych błędach, dlatego w ofercie pojawią się także wersje S i quattro, typowe dla zamkniętych nadwozi. Poza tym mechanizm dachu będzie całkowicie inny niż w Golfie (obecnie obie konstrukcje są identyczne).

Wszystkie warianty A3 będązbudowane na nowej, modularnej platformie z poprzecznie montowanymi silnikami. Z technicznego punktu widzenia to olbrzymi krok do przodu, bo obecne A3 korzysta z platformy Golfa V. Dzięki temu dynamika, komfort podróżowania oraz poziom bezpieczeństwa mają znacząco wzrosnąć. Jeśli zaś chodzi o masę pojazdu, to zmieni się tylko trochę – aluminium będzie wprawdzie powszechniej stosowane, ale główne struktury nadwozia pozostaną stalowe.

We wszystkich wersjach A3 znajdziemy aż 9 silników:- 1.2 TSI, 105 KM/175 Nm;- 1.4 TSI, 122 KM/200 Nm;- 1.4 TSI, 140 KM/250 Nm;- 1.8 TFSI, 180 KM/350 Nm;- S3 2.0 TFSI, 280 KM/350 Nm;- 1.6 TDI, 90 KM/230 Nm;- 1.6 TDI, 105 KM/250 Nm;- 2.0 TDI, 140 KM/320 Nm;- 2.0 TDI, 177 KM/350 Nm.

Auto z silnikiem 1.4 będzie dostępne także w wersji zasilanej gazem ziemnym (109 KM) oraz bioetanolem E85 (122 KM). Dzięki układowi odzyskiwania energii i systemowi start-stop wszystkie jednostki A3 będą spełniały normę Euro 6.

PODSUMOWANIE - Nowe Audi A3 będzie samochodem wszechstronnym, który powinien zaspokoić oczekiwania nawet najbardziej wybrednych klientów. Szkoda tylko, że firma nie idzie dalej i nie zamierza wprowadzić do produkcji także samochodów z alternatywnym napędem.