Ford Ranger obecnej generacji pojawił się na rynku europejskim w 2011 roku. W ciągu pięciu lat jego udział w segmencie pikapów na Starym Kontynencie wzrósł z 11,7 proc. do prawie 24 proc. w roku 2015. Dzięki temu model ten wspiął się na pozycję lidera. Ranger od dwóch lat jest również najlepiej sprzedającym się pikapem na rynku polskim, z udziałem 25,3 proc. (432 szt.).

Pod względem wizualnym zmienił się głównie przód zmodernizowanego Rangera. Pikap Forda stał się podobny do większych modeli z paką oferowanych w Stanach Zjednoczonych. Uwagę przykuwa charakterystyczna sześciokątna atrapa chłodnicy, bardziej zadziorne spojrzenie i masywna sylwetka. W kabinie odmłodzonego Rangera zamontowano zupełnie nową deskę rozdzielczą. Zmieniono równolegle zestaw zegarów i kształt kierownicy. Lepiej wyprofilowane i wygodniejsze są również fotele.

Ford Ranger Limited
Ford Ranger Limited

W zakresie możliwości terenowych Ranger, tak jak starszy model, rzeczywiście imponuje. Samochód ten zbudowano na podstawie klasycznej ramy. Jego prześwit wynosi 23 cm, kąt natarcia 28 st., kąt zejścia sięgają 25 st., a głębokość brodzenia sięga aż 80 cm. To rekord w segmencie. Większe możliwości mają tylko modyfikowane pojazdy przeprawowe i wojskowe. W czasie jazdy po suchym asfalcie wystarczy tryb 2H, z napędzaną wyłącznie tylną osią, na śliskiej drodze lub w lekkim terenie użyteczniejszym będzie tryb 4H. Możemy go włączyć specjalnym pokrętłem przy dźwigni zmiany biegów do prędkości 120 km/h. W trudniejszym terenie przyda się napęd na cztery koła z przełożeniem terenowym 4L, który możemy włączyć dopiero po zatrzymaniu pojazdu. Producent pomyślał również o montażu elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego.

Ford Ranger jest dostępny wyłącznie z silnikami diesla 2,2 TDCI o mocy 130 KM (330Nm/1500–2000 obr./min.) lub 160 KM (385Nm/1500–2000 obr./min.). Najmocniejszą wersją w gamie jest 6-cylindrowy motor 3,2 TDCI o mocy 200 KM (470Nm/1500–2750 obr./min.). Producent zapewnia, że silniki te zużywają wyraźnie mniej paliwa niż w starszym modelu. Ford daje klientowi możliwość wyboru przełożenia końcowego 3,15 lub 3,55. W tym drugim przypadku zużycie paliwa będzie nieco większe, ale jednocześnie też samochód sprawniej będzie się poruszał w trudnym terenie.

Ford Ranger Limited
Ford Ranger Limited

Zależnie od wersji ładowność Rangera wynosi od 1030 do 1269 kg, a przestrzeń ładunkowa może mieć długość od 155 cm do 231,7 cm. Pikap Forda bez problemu uciągnie również przyczepę hamowaną o masie do 3500 kg.

Mimo obecności w tylnym zawieszeniu resorów piórowych komfort jazdy Rangerem po asfalcie jest nad wyraz wysoki. To efekt dużych zmian w zestrojeniu zawieszenia w zmodernizowanym modelu, który jest po prostu bardziej komfortowy niż poprzednik. Co więcej układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny (zastosowano elektryczne wspomaganie) a prowadzenie stało się pewniejsze. W droższych wersjach nie zabrakło rozwiązań podnoszących komfort jazdy i bezpieczeństwo, czyli np. systemu utrzymującego nasz pojazd w pasie ruchu, aktywnego tempomatu, układu czytającego znaki drogowe, systemu automatycznego hamowania czy też rozwiązania informującego kierowcę, że czas najwyższy odpocząć.

Ranger jest oferowany z kabiną pojedynczą, przedłużoną lub podwójną. Na rynku polskim wersje z kabiną pojedynczą i przedłużoną są dostępne wyłącznie z wariancie wyposażenia XL. Pozostałe warianty, tj. XLT, Limited oraz Wildtrack możemy zamówić tylko w wersji z podwójną kabiną. W testach uczestniczyły m.in. modele z kabiną wydłużoną w wersji Limited, ale pochodziły one z rynku niemieckiego. W wyposażeniu Rangera XL (ceny od 79 900 zł netto) znajdziemy m.in. elektrycznie sterowane szyby, radio z bluetooth, 16-calowe felgi stalowe czy elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne. Wariant XL dostępny jest tylko z silnikami diesla 2,2 TDCI i jako jedyny może mieć napęd 4x2. W wersji XLT (ceny od 115 600 zł netto) znajdziemy już 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację, tempomat, sterowanie radiem z kierownicy oraz bardziej rozbudowane radio z ekranem TFT. Pod maską montowany jest tylko mocniejszy silnik 2,2 TDCI. Szerszy wybór pojawi się nam w momencie wyboru wersji Limited (ceny od 124 100 zł). Do tego Rangera możemy zamówić również diesla 3,2 TDCI o mocy 200 KM. W wyposażeniu tej wersji znajdziemy np. 17-calowe felgi aluminiowe, 8-calowy ekran dotykowy, klimatyzację automatyczną, elektryczną regulację fotela kierowcy, skórzane fotele, czujniki cofania oraz chromowane orurowanie ładowni. Topową wersję Wildtrack (ceny od 128 800 zł), jako jedyną, możemy zamówić z ognistopomarańczowym lakierem. Aluminiowe felgi mają już 18-cali w wersji Wildrack, a w wyposażeniu nie zabrakło np. nawigacji.