Shelby GT500 - początki legendy
Pierwszy samochód z tej serii pojawił się w 1965 roku – wszystkie egzemplarze z tego rocznika były białe. Niebieskie pasy, prowadzone od przodu poprzez dach do tyłu auta, były wyposażeniem opcjonalnym. Na bokach zaraz nad progiem znajdował się napis „GT350”. Pod maską Shelby’ego umieszczono zmodyfikowany silnik V8 289 HP Windsor, z napisem „Cobra” na deklu zaworów.
Shelby GT500 - pierwszy model
Dzięki różnym przeróbkom (m.in. zmienionym kanałom dolotowym, kolektorowi wylotowemu oraz gaźnikowi) moc jednostki napędowej wzrosła z 271 do 306 KM. Rok później z oferty kolorów nadwozia zniknął biały, za to pojawiły się: czerwony, zielony, czarny oraz oczywiście niebieski. Cztery lata temu na salonie w Nowym Jorku zaprezentowano Shelby GT500 z 5,4-litrowym silnikiem V8 wyposażonym w kompresor. Jednostka osiągała maksymalnie 500 KM.
W Shelby GT500 do przeniesienia napędu (oczywiście na tył) użyto 6-stopniowej skrzyni manualnej. W stosunku do seryjnego Mustanga zmodyfikowano również układ jezdny (zastosowano m.in. hamulce Brembo i 18-calowe koła), inny kształt zyskało wiele elementów karoserii.
Shelby GT500 - kuracja wzmacniająca
Teraz Ford dodaje skrzydeł Shelby’emu i na rok modelowy 2010 inżynierowie z kuźni SVT (Special Vehicle Team) przewidzieli o 40 koni mocniejszą odmianę. Nowy Shelby GT500 rozwija 540 KM i klienci w USA będą mogli go kupić już wiosną. Zmodyfikowany silnik 5.4 V8 ma 690 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Manualna, 6-stopniowa skrzynia została zmodyfikowana – długość przełożeń zmieniono, by auto mogło być jeszcze szybsze, a zużycie paliwa mniejsze. Niestety, Ford nie opublikował do dziś dokładnych danych technicznych.
Shelby GT500 - nowy wygląd
Nowy Shelby GT500 ma nie tylko więcej pary pod maską, lecz także zafundowano mu kilka optycznych zmian. Grill przesunięto do przodu, co dodało autu jeszcze więcej agresywności. Duży wlot powietrza na szczycie maski ma zapewnić silnikowi Shelby’ego odpowiednią dawkę świeżego powietrza. Tylny spoiler jest grubszy i szerszy, zmieniono także dyfuzor. Wszystkie te modyfikacje sprawiają, że nowe GT500 stawia mniejszy opór aerodynamiczny niż poprzednik.
„Nowy Ford Shelby GT500 doskonale pokazuje nasze zaangażowanie w supersportowe auta” – powiedział podczas prezentacji w Detroit wiceprezydent Forda Derrik Kuzak. Carroll Shelby, twórca Shelby Automobiles, dodał: „Nowy model to perfekcyjna kombinacja mocy, poręczności i najlepszych hamulców. Przy produkcji auta przejęliśmy wiele elementów najmocniejszej dotychczas odmiany GT500 KR”.
Shelby GT500 - zmienione wnętrze
Także we wnętrzu sporo zmian. Wszystkie siedzenia są skórzane, z dodatkowymi aplikacjami z alcantary. Nowością jest również sterowany głosem system telematyczny, z bezprzewodowym łączem Bluetooth. Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiadają czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz fordowski Personal Safety System. Aby wszyscy pasażerowie wiedzieli, czym podróżują, logo Shelby GT500 umieszczono na desce rozdzielczej. Na drążku biegów nie mogło oczywiście zabraknąć białej gałki...