Przykładami mogą być Citroen C5 i Renault Laguna, w których razem z klapą bagażnika unosi się tylna szyba. Do porównania z tymi autami staje 5 klasycznych sedanów: tegoroczny debiutant Volkswagen Passat, Ford Mondeo po liftingu, Mazda 6, Honda Accord oraz Peugeot 407. Tym razem nie wzięliśmy pod uwagę Opla Vectry, ponieważ do sprzedaży trafia właśnie jej nowa wersja. Pod maskami wszystkich aut pracują silniki benzynowe o mocach od 135 do 158 KM.Przestronność/bagażnikCITROEN C5 Tutaj pasażerowie mogą się rozsiąść na bardzo miękkich fotelach o szerokich możliwościach regulacji. Przednie można ustawiać na wysokość oraz zmieniać podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Z tyłu mniej przestrzeni na nogi ma tylko Peugeot, pozostali konkurenci okazują się lepsi. Przydatna nocą jest możliwość wyłączenia oświetlenia kokpitu (z wyjątkiem prędkościomierza).FORD MONDEO Tworzywa na desce rozdzielczej są miękkie i dobrze spasowane. Podróż odbywa się na obszernych fotelach, które zapewniają należyte podparcie z boku podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Wnętrze ofruje bardzo dużo miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Zaletą jest pojemny bagażnik.HONDA ACCORD Zarówno fotele, jak i sama pozycja siedząca są wręcz wzorowe. Miejsca sporo w obu rzędach siedzeń, ale bagażnik średniej wielkości. Jakość wykonania na wysokim, japońskim poziomie. Niezbyt fortunne jest umiejscowienie regulatora głośności radia po prawej stronie konsoli środkowej. Zmusza to kierowcę do sięgania daleko. Na szczęście sytuację ratuje możliwość regulacji radia przyciskami na kierownicy.MAZDA 6 We wnętrzu w każdym szczególe widać wysoką jakość wykonania. Przestrzeń w kabinie największa wśród testowanych samochodów. Także pozycja siedząca okazuje się komfortowa. Pojemny jest również bagażnik, więcej mieści tylko przestrzeń ładunkowa Volkswagena. Widoczność do tyłu ograniczają duże zagłówki. Na pochwałę zasługują kontrolki niezapiętych pasów także na miejscach tylnych. W tym porównaniu ma je również Citroen.PEUGEOT 407 Nie dość, że Francuzi dużo przycisków funkcyjnych skupili na konsoli środkowej, to są one za małe. Podobnie jak w Citroenie C5 może to prowadzić do niebezpiecznego rozpraszania uwagi kierowcy. Wśród testowanych modeli samochód okazuje się najmniej przyjazny dla pasażerów siedzących z tyłu, oferując dla nich najmniej miejsca na nogi. Słabo jest też z przestrzenią na bagaż.RENAULT LAGUNA Siedzenia to typowe, francuskie, pluszowe kanapy. Przestronność wnętrza na zadowalającym poziomie, ale bagażnik mógłby być większy. Ergonomicznie umieszczone przyciski sterujące ułatwiają obsługę. Jedynym zgrzytem jest zdalne sterowanie radiem utrudniające dostęp do dźwigienki wycieraczek. Ciekawostkę stanowi hamulec ręczny obsługiwany jednym palcem. Aby go zwolnić, trzeba pociągnąć dźwigienkę, odwrotnie niż w pozostałych autach. Jakość wykonania mogłaby być lepsza. Widoczność wstecz - słaba z powodu małej szyby tylnej.VW PASSAT Na kokpicie uwagę zwracają aplikacje ze szlachetnego drewna oraz niestety nierówne niektóre szczeliny. Obsługa wszystkich sterowników z miejsca kierowcy jest łatwa. Samochód można nazwać pojemnym, praktycznym "wołem roboczym" o dużych zdolnościach przewozowych. Konkurenci nie mają szans z Passatem w kategoriach pojemności bagażnika oraz ładowności. Dużo miejsca pozostaje też w części pasażerskiej.Silnik/skrzynia biegówCITROEN C5 W porównaniu z napędami rywali jego 2-litrowy silnik okazuje się raczej ociężały. Na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu reaguje głośniejszą pracą. Podczas szybkiej jazdy ten odgłos można określić mianem "sportowego".FORD MONDEO Przy 6800 obr./min elektronika łagodnie uniemożliwia dalszy wzrost obrotów. Silnik jest elastyczny, nie wymaga częstego sięgania do drążka skrzyni biegów.HONDA ACCORD Po przekręceniu kluczyka wydaje się, że uruchomiliśmy krewniaka bolidu Formuły 1. Silnik bardzo chętnie wchodzi na obroty, jest elastyczny, a jednocześnie cichy.MAZDA 6 Podobnie jak Peugeot i VW, Mazda stawia na 6-biegową skrzynię przekładniową. Jednak w jej przypadku dodatkowe przełożenie ani nie poprawia dynamiki, ani nie ogranicza zużycia paliwa. Wręcz przeciwnie. Podczas szybkiego przełączania z czwartego na piąty bieg skrzynia haczy. Silnik nie należy do najcichszych. W "szóstce" można włączyć najwyższy bieg już przy 60 km/h. Silnik kręci nawet do 7000 obr., po czym elektronika nie pozwala na więcej.PEUGEOT 407 Przód przypominający samochód sportowy obiecuje więcej, niż jest w stanie zaoferować 2,2-litrowy układ napędowy. Apetyt na sportowe wrażenia wzmaga dodatkowo wskaźnik temperatury oleju. Tymczasem to właśnie w 407 trzeba najdłużej czekać na osiągnięcie "setki". Także elastyczność nie zachwyca. RENAULT LAGUNA Silnik nie jest zbyt głośny, ale nie wykazuje również zbytniego temperamentu. Kto lubi jeździć na wysokich obrotach, po osiągnięciu 6500 obr./min odczuje ingerencję elektroniki.VW PASSAT W próbie przyspieszania od 0 do 100 km/h VW daje się wyprzedzić tylko Hondzie. Za to jest od wszystkich rywali elastyczniejszy. Pomimo sześciu biegów nie trzeba często zmieniać przełożenia. Silnik pracuje cicho w całym zakresie obrotów. Podczas szybkiej jazdy słychać tylko szum wiatru owiewającego słupki przednie.Zawieszenie/hamulceCITROEN C5 Zawieszenie każdego z konkurentów nie jest w stanie dorównać starej, dobrej hydropneumatyce zastosowanej w C5. Autu należy się pochwała za hamulce. Zatrzymanie ze 100 km/h na 37 metrach to bardzo dobry wynik.FORD MONDEO Harmonijne zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy, a jednocześnie dynamiczne prowadzenie. Przyczynia się do tego także precyzyjny układ kierowniczy. Hamulce skuteczne.HONDA ACCORD Zawieszenie jest sportowo sztywne. Jednak na zakrętach tył pojazdu wydaje się być dziwnie lekki, co nie pomaga w dynamicznej jeździe. Radość z prowadzenia psuje także dający zbyt mało czucia układ kierowniczy.MAZDA 6 Sztywniejsze niż u większości konkurentów zawieszenie to już tradycja, podobnie jak znakomite zachowanie w ruchu. Przeciętne hamulce.PEUGEOT 407 Ten samochód ma być komfortową limuzyną. Zawieszenie poprawnie tłumi nierówności nawierzchni. Układ kierowniczy jest przyjemnie precyzyjny. Niestety hamulce są trudne w dozowaniu, a układ stabilizacji toru jazdy zawsze działa zbyt wcześnie.RENAULT LAGUNA Komfortowe, miękkie zawieszenie i trudno wyczuwalny układ kierowniczy gaszą w zarodku wszelkie zapędy do sportowej jazdy. Wadą układu jezdnego są również słabe hamulce.VW PASSAT Małe nierówności mogą zawieszenie lekko wytrącać z równowagi. Francuzi radzą sobie w takich sytuacjach odczuwalnie lepiej. Na dobrym poziomie okazują się hamulce.Cena/wyposażenieCITROEN C5 Najtańsze w teście auto ma bogate wyposażenie. Dodatkowy atut to seryjny airbag chroniący kolana kierowcy. FORD MONDEO Także ten model ma jedną z korzystniejszych cen. Jego wadą jest konieczność dopłaty za kurtyny powietrzne, podczas gdy pozostali konkurenci mają je już w standardzie.HONDA ACCORD Cena zbliża się już niebezpiecznie do magicznej kwoty 100 tys. zł. Niestety nawet w opcji nie dokupi się ESP, seryjnego u innych komputera oraz nawigacji.MAZDA 6 Najdroższe auto w teście ma bogate wyposażenie, ale przy tej cenie w serii powinny się znaleźć ksenony, których nie można mieć nawet za dopłatą.PEUGEOT 407 Koszt zakupu tego modelu okazuje się wysoki, ale rekompensuje to dobry poziom wyposażenia. Podobnie jak w przypadku CitroĎna atutem jest seryjny airbag na kolana kierowcy.RENAULT LAGUNA Cena korzystna, a standardowe wyposażenie bogatsze niż u niektórych droższych rywali. Podobnie jak w przypadku Passata można dokupić tylne, boczne airbagi.VW PASSAT Drogo, a dopłacać trzeba nawet za radioodtwarzacz. Za to Passat jako jedyny ma seryjne podgrzewane przednie fotele.