W teście sprawdzamy Roomstera z silnikiem 1.4 o mocy 86 KM.Dużo miejsca dla pasażerów i na bagaż Pomysł zbudowania auta wielofunkcyjnego nie jest nowy. Od lat po ulicach jeżdżą przecież Renault Kangoo, Citroën Berlingo czy Fiat Doblò. Są to jednak samochody, przy budowie których priorytetem były możliwości transportowe. Cechy aut osobowych, takie jak komfort podróżowania, sposób prowadzenia czy wręcz zgrabne nadwozie, są w nich sprawą drugorzędną. Skodzie udało się zbudować samochód o gabarytach małego auta dostawczego, który ma zdecydowane cechy auta osobowego. Przy długości identycznej jak w VW Golfie wygospodarowano w jego wnętrzu sporo miejsca. Zwłaszcza pasażerowie tylnych siedzeń mogą cieszyć się z dużej przestrzeni na nogi i nad głową. Tylne siedzenia umieszczono o 46 mm wyżej niż dla pasażerów siedzących z przodu. Wygodę podróżowania zapewniają trzy niezależne fotele, które można przesuwać wzdłuż oraz zmieniać ich kąt oparcia. Gdy zależy nam na powiększeniu bagażnika, możemy je również złożyć lub całkowicie wymontować. Ostatnią czynność będziemy wykonywać raczej rzadko, bo bagażnik Roomstera jest wyjątkowo przepastny. Standardowo ma 450 l (Golf - 350 l), a po złożeniu tylnych foteli oferuje 1555 l. Gdy jednak zajdzie potrzeba przerobienia Roomstera na auto dostawcze, jego bagażnik (po demontażu tylnych foteli) zapewni nam aż 1780 l przestrzeni ładunkowej. Nie możemy go jednak zbytnio przeciążać, gdyż ładowność wynosi 425 kg. Załadunek pakunków umożliwają wysoko unoszona do góry tylna klapa oraz płaska powierzchnia bagażnika.Kto nastawia się na aktywną turystykę, ten nie będzie zawiedziony Roomsterem. Po złożeniu tylnych foteli bez trudu pomieściliśmy dwa górskie rowery. Skoda zresztą przewidziała taką możliwość i oferuje do Roomstera opcjonalny uchwyt mocujący dwa jednoślady. Funkcjonalność auta podnoszą liczne schowki i uchwyty na kubki. Centralna skrytka ma dwie komory, w tym jedną wyposażoną w funkcję chłodzenia. Na liście wyposażenia dodatkowego znajduje się wiele elementów podnoszących praktyczność, m.in. zestaw siatek do bagażnika, schowki pod przednimi fotelami, system Varioflex z funkcją stolika oraz uchwyt na okulary. Praktyczne wnętrze oferuje wysoki komfortKierowca Roomstera ani przez chwilę nie ma wrażenia, że siedzi za kierownicą auta dostawczego. Jego fotel umieszczony jest nisko nad podłogą, a dobór właściwej pozycji ułatwiają mu regulacje fotela na wysokość oraz dwupłaszczyznowakolumny kierowniczej. Widoczność we wszystkich kierunkach zadowalająca. Przy cofaniu pomagają duże lusterka boczne i seryjny czujnik cofania z biperem oraz wyświetlaczem odległości do przeszkody znajdującej się za pojazdem.Roomster zaskakuje także pozytywnie pod względem prowadzenia. Kierowca w ruchu miejskim nie odczuwa jego dużych gabarytów. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie wykazuje zadowalający komfort podróżowania. Zapewnia także pewne prowadzenie na zakrętach, choć trzeba przyznać, że przy zmianie obciążenia nadwozie ma lekką skłoność do przechyłów. Cały czas jednak pozostaje pod pełną kontrolą kierowcy. Za dopłatą 2500 zł można kupić opcjonalny system kontroli trakcji i stabilności jazdy ESP. Nowoczesny, 86-konny silnik Roomstera nieco nas rozczarował. Auto co prawda w ruchu miejskim ma wystarczającą dynamikę, ale podczas jazdy na 5. biegu wyraźnie brakuje mu mocy. Nieduże wzniesienie lub silny wiatr od czoła pojazdu wymuszają konieczność zredukowania biegu na niższy. Także zabierając się za wyprzedzanie, lepiej rozpoczynać ten manewr przy wyższych prędkościach obrotowych silnika. Taka jazda odbija się jednak na spalaniu i komforcie. Roomster spala średnio 8,3 l/100 km, co nie jest najlepszym wynikiem w tej klasie aut. Utrzymywanie silnika na wysokich obrotach powoduje także znaczny wzrost hałasu w kabinie. Nadwozie Skody zapewnia podróżnym wysoką ochronę przed skutkami ewentualnych kolizji. W testach EuroNCAP samochód uzyskał bardzo dobry,5-gwiazdkowy wynik. Choć cena testowanego egzemplarza może wydawać się wysoka, to usprawiedliwia ją dobry poziom wyposażenia.PodsumowanieWysoka funkcjonalność to cecha, która wyróżnia Roomstera wśród konkurencji, niezależnie do jakiej klasy aut go zakwalifikujemy. To idealny samochód dla rodziny. Świetnie sprawdza się jako środek transportu w mieście oraz pojazd na wakacyjne wojaże. Jest wysoce praktyczny, komfortowy, a w dodatku prowadzi się bez zarzutu. To auto bezpieczne i dobrze wyposażone. Osobom, które będą często podróżować przy komplecie pasażerów i z dużym bagażem, polecamy wybrać mocniejszy silnik.
Skoda Roomster 1.4 - Skoda dla aktywnych
Skoda zbudowała samochód osobowy, który łączy cechy dużego kombi, praktycznego vana i pojemnego "dostawczaka". Auto ma nie tylko oryginalny wygląd, ale oferowane jest za rozsądną cenę.