Logo
TestyTesty nowych samochodówSkoda Roomster - Już gotowa!

Skoda Roomster - Już gotowa!

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kolejne wersje, chociaż wciąż futurystyczne, stawały się bardziej realne (patrz ramka "Prototypy"). Ostatecznie na placu boju pozostał minivan Roomster. Najnowsza Skoda mierzy 4205 mm długości, 1684 mm szerokości i 1607 mm wysokości. Współczynnik oporu powietrza nadwozia wynosi 0,33. Linię boczną auta podzielono na dwa segmenty - tylne drzwi są o kilka centymetrów wyższe od przednich, a pionowe klamki "schowano" w słupku. Varioflex sposobem na przestrzeńPiąte drzwi podnoszą się do góry, co ułatwia załadunek bagażu. Przy normalnym położeniu siedzeń kufer ma aż 461 l, a maksymalnie nawet 1780 l (po rozłożeniu tylnej kanapy). Deska rozdzielcza Roomstera jest nowocześniejsza niż w aktualnie produkowanych modelach tej marki, choć widać tu elementy wspólne (np. zegary). Funkcjonalność auta podnosi tylna dzielona kanapa z systemem Varioflex, dzięki któremu siedzenia można składać i przesuwać wzdłuż osi pojazdu (zakres regulacji wynosi 15 cm), a jeśli z tyłu podróżują tylko dwie osoby, środkowe siedzenie można również złożyć, a pozostałe zbliżyć do siebie - dzięki temu z tyłu jest bardziej przestronnie, co w połączeniu z dużym rozstawem osi (2617 mm) daje świetne warunki do podróżowania nawet dla wysokich osób. Do napędu przewidziano sześć jednostek:- 1.2/64 KM,- 1.4/85 KM,- 1.6/105 KM, - 1.4 TDI/70 KM, - 1.4 TDI/80 KM, - 1.9 TDI/105 KM. Ten ostatni motor rozpędza Roomstera do "setki" w 11,5 s, prędkość maksymalna to 184 km/h, a średnie spalanie wynosi 5,4 l/100 km. Najnowsza Skoda będzie produkowana w zakładzie w Kvasinach (obecnie wytwarza się tam Superba i Fabię sedan). Kilkuset naszych rodaków już znalazło tam zatrudnienie. W sumie dzięki produkcji auta stworzono dodatkowo 2,5 tys. miejsc pracy, a koszt całej inwestycji wyniósł 100 mln euro. Za 2 lata planuje się także produkcję wersji terenowej przypominającej prototyp Yeti pikap.Oficjalna premiera Skody Roomster odbędzie się 28 lutego w Genewie, od marca rozpoczyna się produkcja seryjna. Sprzedaż w Czechach, Austrii i Niemczech rusza już w czerwcu, w innych krajach europejskich (w tym w Polsce) we wrześniu. Szacujemy, że auto może kosztować ok. 12 tys. euro (50 tys. zł). Rekordowe wyniki SkodyW 2005 roku Skoda sprzedała w 90 krajach łącznie 492 111 samochodów - o 9 proc. więcej niż przed rokiem. Najchętniej kupowanym modelem okazała się Fabia - 236 698 sztuk (247 600 w 2004 r.). Niewiele mniej sprzedano Octavii - 233 322 sztuki (w 2004 r.181 683), a Skodę Superb kupiło 22 091 nabywców (22 293 w 2004 r.).W krajach Europy Zachodniej sprzedaż wzrosła o 14,8 proc. Najwięcej, bo 102 216 egz., sprzedano w Niemczech (+5,9 proc.) oraz Wielkiej Brytanii - 38 294 (+11,9 proc.). Do czeskich użytkowników trafiło 64 561 Skód. Firma okazała się liderem rynku w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina. W ciągu 4-5 lat produkcja może wzrosnąć do 800 tys. egzemplarzy rocznie (dzięki uruchomieniu produkcji w Chinach oraz Rosji).

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Nowe Skoda
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium