Auto Świat Testy Testy nowych samochodów SsangYong Kyron 200 Xdi Elite - Nowoczesny... klasyk

SsangYong Kyron 200 Xdi Elite - Nowoczesny... klasyk

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Osoby szukające lekkiego SUV-a pokroju Toyoty RAV4 czy Hondy CR-V mogą poczuć się rozczarowane nowym SsangYongiem. Za to ucieszą się miłośnicy terenówek, którzy stawiają przed autami nieco większe wyzwania niż dojazd leśną drogą do daczy.

SsangYong Kyron 200 Xdi Elite - Nowoczesny... klasykŻródło: Auto Świat

Bo oto w dobie dominacji elektroniki w układach przeniesienia napędu pojawia się nowoczesne auto korzystające ze starych rozwiązań. Ma to też oczywiście dość istotne wady. Widać wyraźnie, że protoplastą Kyrona było Musso. Głównymi jego konkurentami staną się Kia Sorento, Hyundai Terracan i nieco większy SsangYong Rexton. Kyron jednak zdecydowanie przewyższa konkurentów atrakcyjną ceną.Kiepsko na asfalcie, winny układ napędowyZastosowany w nowym SsangYongu układ napędowy doskonale sprawdza się podczas pokonywania przeszkód terenowych. Stale napędzane są koła tylnej osi, przednią dołącza się bez pośrednictwa mechanizmu różnicowego. Co jest dobre w terenie, słabo sprawdza się na asfalcie. Gdy jedziemy po asfalcie miejscami pokrytym śniegiem przy włączonym zakresie 2H (tylny napęd), istnieje niebezpieczeństwo uślizgu kół. Nie możemy jednak dołączyć wówczas przedniego napędu, gdyż brak międzyosiowego mechanizmu różnicowego grozi utratą panowania nad pojazdem. Na szczęście ma on elektronicznego stróża - ESP. System działa szybko i dyskretnie, skutecznie zapobiegając niespodziewanym poślizgom.Napęd przełącza się wygodnie, pokrętłem na konsoli środkowej. Tym samym pokrętłem dopinamy reduktor. Działa on tak lekko, że łatwo się zagalopować i przestawić o jeden ząbek za daleko (czyli np. włączyć reduktor zamiast opcji 4x4).Zawieszenie auta nie jest wzorem komfortu, podczas przejeżdżania nierówności także tu daje się odczuć, że z tyłu mamy sztywną oś. Za to auto potrafi zatrzymać się na dystansie grubo poniżej 40 m!Nowoczesny silnik plus dobre wyposażenieBardzo pozytywnie wypowiedzieć się trzeba o silniku (zbudowanym w oparciu o jednostki Mercedesa). Jest dynamiczny i oszczędny, bez specjalnej uwagi kierowcy wystarczy mu około 8,5 l/100 km, co przy masie własnej przekraczającej 2 t zasługuje na uznanie. Dość dziwnie zachowuje się za to skrzynia biegów. Drążek ma bardzo długie drogi przełączania i nie grzeszy precyzją - to również scheda po Musso.W przypadku Kyrona nie zdecydowano się na tak odważne kształty, jak np. w vanie Rodiusie. Dlatego sylwetka bez problemu wpada w oko i jest przy tym łatwo rozpoznawalna. We wnętrzu mamy sporo miejsca, tylna kanapa składa się w zmyślny sposób. Nie pozostawia co prawda idealnie równej podłogi, ale przejście jest płynne. Mamy we wnętrzu niezłe materiały i sporo funkcjonalnych rozwiązań (uchwyty na puszki trochę za małe na coca-colę!), siatki itp. Topowa odmiana Elite przeznaczona jest dla ludzi lubiących gadżety, typu fotochromatyczne lusterko czy czujniki deszczu i światła.PodsumowanieRynek aut terenowych wzbogacił się o interesujący pojazd. Dobre osiągi i niezła dynamika to tylko niektóre zalety. Ale uwaga! To nie jest auto dla wszystkich - nietypowy jak na dzisiejsze czasy układ napędowy (jak w wielu klasycznych terenówkach), rama i sztywny most z tyłu sprawiają, że choć Kyron jest tańszy niż RAV4, startuje do nieco innych zadań.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:SsangYongNowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków