Lexus RC F – nowe sportowe coupe Lexusa
Po obejrzeniu filmu wiemy już, że głównym zadaniem modelu RC F jest dostarczanie ogromnej przyjemności z jazdy zarówno na drodze jak i torze wyścigowym. RC F, dzięki emocjonalnej stylistyce coupe i swoim osiągom przejmuje rolę flagowego samochodu w rodzinie modeli F. Z modelu IS F przejęto silnik V8 o pojemności 5-litrów, choć tak naprawdę to zupełnie nowa jednostka. Podobnie jak układ przeniesienia napędu, zawieszenie, a nawet płyta podłogowa, na której bazuje RC F. To druga generacja Lexusa z silnikiem V8 F, która wykorzystuje najlepsze rozwiązania techniczne pochodzące z flagowego super-samochodu V10 LFA (wyprodukowanego w liczbie 500 sztuk).
Lexus RC F – natychmiast rozpoznawalny
Wersja „F” w porównaniu z modelem RC jest o 5 mm szersza, o 10 mm dłuższa, a dzięki wyposażeniu tylnej części w elementy aerodynamiczne o 5 mm niższa. Oba modele mają taki sam rozstaw osi wynoszący 2730 mm. Wyczynową wersję rozpoznamy za sprawą aerodynamicznych osłon, podwójnych rur wydechowych oraz aktywnego tylnego spojlera. Dla Lexusa RC F przygotowano trzy wersje 19-calowych kół, wykonanych z kutego stopu aluminium (m.in. 10 szprychowych).
Lexusa RC F – najważniejsze fakty:
– najmocniejszy silnik V8 zbudowany przez Lexusa (o 12 proc. mocniejszt niż w IS F),
– jednostka Lexusa w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona,
– automatyczna skrzynia 8-biegowa z czterema trybami pracy,
– mechanizm różnicowy torque vectoring TVD,
– litera F to skrót od Fuji Speedway (rozwiązania techniczne dotyczące jazdy z wysoką prędkością),
– w stosunku d o modelu RC jest o 5 mm szerszy, 10 mm dłuższy, 5 mm niższy,
– tylny spoiler wysuwa się automatycznie powyżej 80 km/h (w trybie ECO powyżej 130 km/h),
– gdy kierowca usiądzie w fotelu i zamknie drzwi, prędkościomierz miga w sposób przypominający bicie serca,
- możłiwość całkowitego wyłączenia systemu ESP lub pracy w trybie Expert (sportowe nastawy oraz zapobieganie obrotowi auta),
– liczne systemy bezpieczeństwa: aut. hamowanie w mieście, czujnik martwego pola, układ ostrzegający zmianie pasa ruchu i ruchu poprzecznym, aut. zmiana świateł drogowych na mijania.
Lexus RC F – nowe rozwiązanie pozwalające oszczędza paliwo
Większość czterosuwowych silników benzynowych pracuje w obiegu Otto: ssanie, sprężanie, praca, wydech. Nowy motor V8 w Lexusie RC F także, ale nie zawsze. By obniżyć spalanie paliwa motor ten w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona (stosowany w silnikach aut hybrydowych). W suwie sprężania zawory dolotowe pozostają przez pewien czas otwarte, pozwalając na przepływ powietrza z powrotem do kolektora dolotowego, zmniejszając w ten sposób straty pompowania i zwiększając sprawność cieplną.
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT LEXUSA RC F ZNAJDZIECIE W “AUTO ŚWIECIE” W MAJU
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. V8/32 |
Pojemność | 4969 |
Moc. maks. | 477/7100 KM/obr./min |
Moment | 530/4800-5600 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 366 l |
Masa własna | od 1765 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4705/1845/1390 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 4,5 s |
Napęd | aut. 8 (SPDS)/tylny |
Prędkość maks. | 270 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 10,8 l/100 km |
Cena (Lexus RC F) | od 383 400 zł |
Galeria zdjęć
Ben Collins (ex. Stig z programu Top Gear) za kierownicą Lexusa RC F nie kucał na robocie. Tor na lotnisku w Bednarach k. Poznania (nazwany przez organizatora Gymkhana) pokonywał nie tylko szybko, ale przede wszystkim precyzyjnie i głównie bokiem...
W RC F zastosowano układ aktywnego sterowania dźwiękiem ASC – wytwarza dźwięki, których brzmienie zmienia się razem z prędkością obrotową silnika.
Standardowe wyposażenie Lexusa RC F stanowi mechanizm różnicowy Torsen ze zwiększonym tarciem wewnętrznym (LSD). To dzięki niemu tylnonapędowe auto lepiej się napędza, a po wyłączeniu systemu ESP pozwala na lepszą kontrolę auta podczas jazdy poślizgiem.
Opcjonalnie występuje mechanizm różnicowy Torque Vectoring (TVD), który sterue rozdziałem momentu obrotowego kół tylnych za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych. Nawet podczas zwalniania, TVD w sposób ciągły steruje momentem napędowym, realizując sprawne i płynne wejście w zakręt. Kierowca może zmieniać jego ustawienia, dostępne są trzy tryby działania: standardowy, slalomowy i torowy.
W menu wyświetlacza wielofunkcyjnego znajdują się: wskaźnik przeciążenia, pomiar czasu okrążenia (lap timer), wskaźnik rozdziału momentu obrotowego w układzie TVD oraz zużycie paliwa i zasięg. Informacje na dużym, centralnie umieszczonym wskaźniku zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy - Eco, Normal, Sport S i Sport S+.
Fotele z wysokimi oparciami znajdujące się w Lexusie RC F zostały specjalnie opracowane z myślą o jeździe po torze. Zapewniają niską pozycję za kierownicą (lepsze czucie auta „siedzeniem”) oraz doskonałe trzymanie ciała na zakrętach.
Zespół przycisków opowiedzialnych za bezpieczeństwo i frajdę z jazdy: Do wyboru tryby jazdy (m.in. pracy skrzyni biegów): Eco, Normal, Sport i Sport Plus. Poniżej przycisku znajduje się przełącznik pracy mechanizmu różnicowegoo (TVD), przełącznik systemu ESP (VDIM) z trybami: Normal, Sport, OFF, OFF Expert (zapobiega obracaniu się auta przy sportowej jeździe) i przycisk Snow ułatwiający jazdę na śliskich nawierzchniach.