Na temat nowego, wolnossącego, 2-litrowego silnika benzynowego w układzie bokser piszemy w osobnym artykule, tak więc tu skoncentrujemy się na zmianach, które dotyczą samego Subaru Forestera.

Historia modelu

Model ten dostępny jest na rynku od 1997 roku, kiedy na rynek wszedł samochód z nadwoziem dużego kombi, charakteryzujący się zwiększonym prześwitem i dobrymi właściwościami terenowymi. Druga generacja modelu pojawiła się w 2002 roku jako ulepszona wersja pierwowzoru.

Obecna, trzecia odsłona Subaru Forestera jest dostępna od roku 2008. Samochód urósł i jego nadwozie jest bardziej "napompowane" niż w poprzednikach, co było odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku.

Nadwozie

Po trzech latach produkcji przyszedł czas na delikatny retusz stylistyczny oraz drobne, acz istotne, zmiany w charakterystyce zawieszenia. Z zewnątrz na pierwszy rzut oka samochód nie różni się od poprzedniej wersji. Po dokładnym przyjrzeniu się zauważymy jednak zmieniony, bardziej masywny grill, nowe, opływowe lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami oraz przeprojektowane felgi z lekkich stopów. Różnice te widać na fotografii powyżej, gdzie obok nowego modelu na rok 2011 stoi egzemplarz z roku 2010, którym dotarliśmy na miejsce prezentacji.

Wnętrze

Kilkusetkilometrowa podróż "starym" Foresterem oraz nieco mniej kilometrów przejechanych modelem po zmianach pozwoliło nam lepiej przyjrzeć się różnicom pomiędzy tymi autami. Już po zajęciu miejsca w kabinie w oczy rzuca się nowy zestaw wskaźników z czytelnym wyświetlaczem i wskaźnikiem temperatury silnika, którego czasem brakowało w starym modelu.

Sporym udogodnieniem, na który Subaru kazało długo czekać, jest nowa dwustrefowa klimatyzacja z wyświetlaczem, której obsługa jest bardzo intuicyjna. Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, to nowa jest jedynie tapicerka na fotelach. Niestety nie doczekaliśmy się lepszej jakości plastików, które są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Ułatwieniem podczas manewrowania na parkingu jest kamera cofania, która pozwala w porę zauważyć niskie przeszkody. Nowy jest też system audio z seryjnym Bluetoothem, który w topowej wersji dysponuje 4,3-calowym kolorowym wyświetlaczem, siedmioma głośnikami i systemem dźwięku przestrzennego.

Silniki

Po uruchomieniu silnika wewnątrz panuje cisza, a nowy benzynowy bokser hałasuje dopiero przy wysokich obrotach. Do codziennej jazdy wystarczy utrzymywanie jednostki napędowej w zakresie średnich obrotów, co pozwala cieszyć się jej przyjemnym, rasowym brzmieniem. Przy czym znacznie bardziej polecamy odmianę z 5-stopniową skrzynią manualną, niż z przestarzałym 4-stopniowym automatem. Co ważne, nowy silnik charakteryzuje się mniejszym spalaniem oraz lepszym przebiegiem krzywej momentu obrotowego, którego większe wartości dostępne są w zakresie niskich i średnich obrotów.

Jeśli potrzebujemy do codziennej jazdy lepszej dynamiki, warto zastanowić się nad 2-litrowym turbodieslem, który przy podobnej mocy dysponuje o 150 Nm wyższym momentem obrotowym, dostępnym oczywiście przy znacznie niższych obrotach, co przekłada się na poziom hałasu w kabinie. Niestety, względy ekologiczne, a konkretnie nowa norma emisji spalin Euro 5, obowiązująca od początku tego roku, sprawiły, że z oferty producenta zniknął większy (2,5-litrowy) z benzynowych bokserów.

Zawieszenie

Wyraźnie odczuwalna poprawa w stosunku do poprzednika dotyczy charakterystyki zawieszenia. W nowym Foresterze zestrojono je tak, że samochód prowadzi się bardziej stabilnie i pewnie, pozwalając się kontrolować, a jednocześnie podczas jazdy po nierównej nawierzchni znacznie mniejsze jest zjawisko kołysania nadwozia. Nieco uwag można mieć do mało bezpośredniego układu kierowniczego, jednak trzeba pamiętać, że to samochód użytkowy, a nie sportowy bolid. Dla mocnych wrażeń na szybkich zakrętach lepiej wybrać Subaru Imprezę.

Opinie

Subaru Forester w nowej odsłonie to dopracowany SUV, który oferuje sporo miejsca wewnątrz, niemały bagażnik, pozwala komfortowo podróżować w dalekie trasy oraz, co stanowi poważną przewagę w porównaniu do konkurencji, pokonywać przeszkody w lekkim i średnim terenie. Pomaga w tym świetny napęd na cztery koła, który w wersji z manualną skrzynią biegów wykorzystuje centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem lepkościowym, a w odmianie ze skrzynią automatyczną polega na aktywnym podziale momentu napędowego. Przy minimalnym prześwicie wynoszącym 21,5 cm Forester jest naprawdę wielofunkcyjnym samochodem i w pełni realizuje istotę klasy SUV (Sport Utility Vehicle - samochód sportowo-użytkowy).

Nowy Forester niebawem pojawi się w salonach, a jego cena będzie taka sama, jak analogicznych modeli sprzed zmian.