Oto całkowicie nowy i jeszcze świeży na naszym rynku Suzuki Swift. Wygląda jak poprzedni model? Na pierwszy rzut oka tak - ale szczerze mówiąc to zupełnie nowy samochód. Każdy jego detal został zaprojektowany na nowo. Nowe jest wnętrze, nowe podwozie, nadwozie jest dłuższe o 90 mm, a rozstaw osi o 50 mm.

Silniki i spalanie

Na polskim rynku samochód będzie oferowany z nową jednostką benzynową o pojemności 1,2 litra i mocy 94 KM. Silnik jest mniejszy niż w poprzedniej odsłonie modelu, ale generuje o 2 KM więcej. Jest bardziej cichy i nie wpada w wibracje. Dodatkową i najbardziej znamienną różnicą jest zastosowanie w nim zmiennych faz rozrządu.

Zapotrzebowanie na paliwo wynosi około 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Podczas miejskich testów w godzinach szczytu w Warszawie samochód spalił zaledwie 7 l/100 km stojąc w dwugodzinnym korku.

Zmianę biegów można przyrównać do obsługi dziadka do orzechów. Czyste, szybkie i skuteczne. Nowy Swift może być także wyposażony w czterobiegowy automat. Standardowym wyposażeniem automatycznej skrzyni biegów jest funkcja Hill Hold Control (hamulec podjazdu), która zapobiega niekontrolowanemu stoczeniu się samochodu podczas ruszania pod górę.

Nowy Swift udoskonalony został niemal na wszystkich najważniejszych polach dzięki temu stał się bardziej komfortowy.

Wnętrze

Wnętrze samochodu pomimo zastosowania twardych plastików jest bardziej stylowe w porównaniu z poprzednikiem. O wiele więcej jest interesujących detali i schludnych rozwiązań. Utrzymane w kolorze czerni (jedyna opcja) jest wzbogacone o srebrne wstawki. Siedzenia są szerokie i wygodne.

Wnętrze jest większe niż u poprzednika. Zauważą to również osoby zmuszone do siedzenia z tyłu. Miejsca na nogi jest całkiem sporo jak na kompaktowy samochód. Swift został bardzo dobrze wyciszony - szczególnie można to zauważyć podczas jazdy po mieście, ale także na autostradzie przy większych prędkościach.

Prowadzenie

Swift prowadzi się bardziej na sportowo niż miejsko. A to dzięki zastosowaniu nowego układu kierowniczego, który został wyposażony w elektryczne wspomaganie EPS - Electric Power Steering. Do tego specjalnie zaprojektowane przeguby wału kolumny kierowniczej zapewniają kierowcy lepsze czucie samochodu i pewniejsze prowadzenie.

W układzie kierowniczym zastosowano również nową przekładnię o zmiennej wartości przełożenia VGR (Variable Gear Ratio): przełożenie jest stosunkowo "krótkie", gdy zębatka jest w położeniu zbliżonym do środkowego, dzięki czemu samochód szybko reaguje w początkowej fazie skrętu, albo "dłuższe", gdy koło kierownicy jest bliżej skrajnego położenia, co sprawia, że można wykonać większy skręt przy mniejszym wysiłku kierowcy. W rezultacie nowy Swift jeszcze lepiej reaguje na każdy ruch kierownicą, a dzięki dużemu rozstawowi kół prowadzenie jest precyzyjne i zapewnia stabilność w zakrętach.

Wyposażenie

Od strony bezpieczeństwa podróżujących jest lepiej niż w poprzednim modelu. Samochód został wyposażony w 7 poduszek powietrznych i ESP w standardzie. Do tego dochodzą: układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS z funkcją elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz systemem wspomagania hamowania awaryjnego BAS

Opinie

Nowy Suzuki Swift to naturalna ewolucja znanego już modelu. Firma zdecydowała się na zachowanie kształtu, a co za tym idzie charakteru poprzedniego modelu. I dobrze. Różnic są wbrew pozorom bardzo widoczne zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Dzięki większym rozmiarom Swift czuje się bardziej dorosły i dojrzały, a zmiany wprowadzone w samochodzie wyeliminowały błędy i niedogodności poprzednika.

To bardzo praktyczny i udany model. Daje dużo przyjemności z  jazdy. Za podstawową wersję samochodu trzeba zapłacić 39 900 zł. Najbogatsza odmiana auta - Elegnace to koszt rzędu 54 900 zł.