Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Test BMW 320d: czy może produkować paliwo?

Test BMW 320d: czy może produkować paliwo?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Z każdym kilometrem wyświetlacz komputera pokładowego pokazuje, że możesz przejechać więcej, niż zakładałeś. Fenomen czy tylko trik inżynierski? W teście BMW 320d przyglądamy się rozwiązaniom obniżającym spalanie

Test BMW 320d: czy może produkować paliwo?
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Test BMW 320d: czy może produkować paliwo?

Nowa „trójka” potwierdza tylko, że BMW nadal wyznacza standardy w dziedzinie rozwiązań technicznych. Model 320d jest bezkonkurencyjny pod względem właściwości jezdnych, dynamiki silnika oraz zużycia paliwa. Zaskakuje rywali zwłaszcza w ostatniej z wymienionych kategorii. Ważące ponad 1,5 tony auto klasy średniej, mające pod maską180-konny silnik i rozpędzające się od 0 do 100 km/h w 7,5 s, spala zaledwie 5,4 l/100 km. Proszę państwa, czapki z głów!

Każda kolejna generacja auta ma być ładniejsza, szybsza i oszczędniejsza, czyli jednym słowem: lepsza. To oczywiste, ale niełatwe do zrealizowania, zwłaszcza gdy pracy inżynierów przyglądają się ekolodzy coraz bardziej zaostrzający normy emisji spalin. Na przykładzie najnowszego BMW serii 3 sprawdzamy, jakie rozwiązania techniczne stosuje jego producent, by nowy model był nie tylko bardziej dynamiczny, lecz przede wszystkim oszczędniejszy.

Start-stop to żadna nowość

Jak w większości nowych modeli także i tu znajdziemy układ start-stop, który wyłącza silnik podczas postoju na czerwonym świetle lub w korku, aby wyeliminować niepotrzebne zużycie paliwa. System oferowany jest standardowo, po raz pierwszy także w połączeniu z nową, 8-stopniową skrzynią biegów (dopłata 10 600 zł). Oszczędności z jego stosowania uzależnione są od liczby postojów. Przy założeniu, że w ruchu miejskim będzie 12 zatrzymań na odcinku 7 km (każde trwające 15 s), zużycie paliwa może być niższe nawet o 8 procent.

W BMW 320d oszczędności przynosi także seryjny system odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Podczas hamowania alternator przekształca nadmiar energii kinetycznej w elektryczną magazynowaną w akumulatorze. Gdy akumulator jest już naładowany, następuje odłączenie alternatora. W ten sposób zostają zmniejszone opory silnika, a tym samym redukowane jest zużycie paliwa i polepsza się dynamika samochodu (większa moc o 1-2 KM).

Także nowa, 8-stopniowa skrzynia automatyczna pozwala oszczędzać paliwo. Producent zapewnia, że w porównaniu z poprzednią (6-stopniową) jest ono mniejsze nawet o 13 procent. Kolejna ciekawostka w BMW 320d to zużycie paliwa w wersji z „automatem” – o 0,1 l/100 km mniejsze w porównaniu ze skrzynią manualną.

Eco Pro pozwala dużo oszczędzić

Nowa „trójka” została wyposażonaw przełącznik właściwości jezdnych wraz z trybem Eco Pro. Dzięki niemu kierowca może zmienić twardość amortyzatorów oraz reakcję wielu podzespołów auta, w tym m. in. silnika, układu kierowniczego i ESP. Nowością jest tryb Eco Pro, którego zadaniem jest oszczędzanie. Dzięki niemu włączenia wyższego biegu w „automacie” następują wcześniej, a redukcja biegu – później.

Odpowiednie sterowanie silnikiem i wydajniejsza praca ogrzewania, klimatyzacji, podgrzewania lusterek zewnętrznych i foteli dodatkowo wspomagają ekonomiczny styl jazdy i pozwalają uzyskać nawet 20-proc. oszczędności.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków