• Poprzednik sprzedawał się dobrze tylko w jednym kraju: we Francji. Peugeot liczy na to, że nowy 508 stanie się popularnym autem flotowym
  • Pod maską zaledwie benzynowe 1.6, ale całkiem mocne: 225 KM i 300 Nm momentu obrotowego.
  • Wersja GT kosztuje 177 900 zł. Nasz przedseryjny egzemplarz wyceniono na ponad 218 000 zł

Już na pierwszych zdjęciach nowy Peugeot 508 wydawał się oszałamiający. Nie byłem odosobniony w ocenie. Moje zdanie podzielała zresztą większość kolegów w redakcji. Ale zdjęcia to nie wszystko. Na żywo samochód prezentuje się równie dobrze. Trzeba przyznać, że styliści wykonali kawał porządnej roboty. Nowy 508 wyróżnia się bowiem na ulicy jak mało który samochód. Co więcej, na tle dość nudnej już klasy średniej prezentuje się co najmniej wyśmienicie.

Peugeot 508 - francuska marka się ceni

Entuzjazm zaczyna spadać po poznaniu ceny. Nasz testowy egzemplarz z przedprodukcyjnej jeszcze serii wyceniono na ponad 218 000 zł. Nie trudno o komentarze, że to ogromna suma jak na Peugeota. Niemniej na usprawiedliwienie warto dodać jedno: testowana wersja jest bardzo hojnie wyposażona, a to ma wpływ na cenę. Zresztą, gdyby podobnie konfigurować rywali to również cena okazałaby się niezbyt miłą niespodzianką.

Pod dość długim oznaczeniem 508 GT PureTech 225 EAT8 kryje się czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności zaledwie 1,6 l i mocy 225 KM (maksymalny moment obrotowy – 300 Nm) oraz wspaniała automatyczna skrzynia biegów EAT8. Określenie wspaniała nie jest przy tym żadnym wazeliniarstwem. Wspólne dzieło PSA i japońskiej firmy Aisin to udana skrzynia, która cechuje się świetną pracą: płynną, cichą i szybką. Po prostu w zestawieniu z najmocniejszym silnikiem benzynowym działa dokładnie tak jak tego życzył kierowca. Zresztą w zestawieniu z najmocniejszym dieslem, (który miałem okazję wcześniej wypróbować) działa równie dobrze. EAT8 to jedna z najmocniejszych stron samochodu. Na tym jednak nie koniec dobrych ocen.

Peugeot 508 - materiały z najwyższej półki

Wystarczy zajrzeć do wnętrza, by docenić wkład pracy inżynierów Peugeota. Kabinę bardzo starannie wykończono i nie żałowano przy tym materiałów wysokiej jakości. Przesiadając się z naszego długodystansowego Passata do 508 nietrudno o wrażenie, że Peugeot w wielu miejscach zadbał o rozwiązania i materiały o co najmniej klasę wyżej. Przynajmniej we wnętrzu, bo w przedprodukcyjnym egzemplarzu budzi niepokój np. znaczek 508 na masce, który już nosi wyraźne ślady zużycia.

Kabinę można wychwalać za materiały i ergonomię. Kto poświęci więcej czasu i zajmie odpowiednią pozycję za kierownicą doceni cyfrową deskę rozdzielczą, czyli Peugeot I-Cockpit. Co ważne większość rozwiązań jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Irytują tylko drobiazgi takie jak np. dostęp do regulacji dźwięku czy gniazda USB, by podłączyć telefon. Po chwili można także docenić charakterystyczny podział ekranu w konsoli, gdyż oprócz wyświetlania np. Android Auto czy Apple CarPlay zawsze po bokach są widoczne duże wskaźniki systemu klimatyzacji, by szybko np. zmienić temperaturę.

Peugeot 508 - technologie dla bezpieczeństwa

Łatwo korzysta się także z tzw. wirtualnych zegarów. W nocy warto np. użyć trybu Night Vision, który bardzo ułatwia dostrzeżenie np. pieszych na słabo oświetlonej drodze. Zdarzało się jednak, że przy bardzo wolnej jeździe (np. w poszukiwaniu miejsca parkingowego) układ nie ostrzegał o pieszych na poboczu. Im jednak podróżowaliśmy szybciej, tym system lepiej reagował i identyfikował osoby w pobliżu.

Warto za to zwrócić uwagę na reakcje innego układu – utrzymania pasa ruchu. Jego zachowanie bardzo przypomina to, co m.in. znamy z niektórych modeli grupy Volkswagena. System tak bardzo stara się utrzymać nas na wybranym pasie, że kierowca, który wiecznie zapomina o włączeniu kierunkowskazu, wreszcie zmieni zły nawyk.

Peugeot 508 - wygodny i odpowiednio komfortowy

Oczywiście elektronika i bogate wyposażenie to nie wszystko. Liczy się również coś jeszcze: to jak czujemy się we wnętrzu nowego samochodu. Z pewnością trudno będzie narzekać na samą pozycję za kierownicą. Coś innego będzie jednak przeszkadzać: ilość miejsca we wnętrzu. Bez względu na to, jak przedstawiciele Peugeot będą zaklinać rzeczywistość (Pascal Delabarre, szef projektu 508 zapewniał podczas krótkiego wywiadu, że klienci już nie poszukują dużych i bardzo przestronnych aut klasy średniej) to nie sposób zaprzeczyć stwierdzeniu, że w kabinie 508 jest dość ciasno (o podobne uczucie łatwo zresztą w Audi A5 czy BMW serii 4). Szczególne powody do narzekania będą mieć osoby podróżujące z tyłu. Miejsca na głowę i stopy jest po prostu za mało. Szkoda, bo same fotele, jak i kanapa są wygodne (nie są przesadnie miękkie). W samej kabinie jest również dość cicho i to mimo zastosowania bezramkowych szyb.

Cisza dotyczy także pracy zawieszenia (w wersji z aktywnym zawieszeniem i większymi felgami polecamy tryb normalny lub w ostateczności komfortowy). Nawet gdy będziemy podróżować po drogach, o których zapomniał Bóg, samorząd czy Unia Europejska to w kabinie i tak będzie przyjemnie cicho. Świetnie wyciszono także silnik, który nie drażni nawet wówczas, gdy wciśniemy gaz do końca. Na szczęście nie trzeba będzie i tak mocno „deptać” gdyż mimo wszystko silnik i skrzynia reagują szybko i z werwą, gdy zechcemy sprawnie wyprzedzić albo włączyć się do ruchu. Niemniej Peugeot 508 nie jest całkowicie wolny od szarpania kierownicą, gdy ruszymy zbyt ostro – warto tym pamiętać.

Oczywiście jaka jazda takie zużycie paliwa. Komu nigdzie się nie śpieszy i ceni płynność i spokój, to wówczas bez trudu osiągnie ok 7,5 l na 100 km, co jest dobrym wynikiem. Kiedy jednak zechcemy więcej emocji albo często stoimy w korkach, to wówczas zbliżymy się niemal do 10 l. W sumie to jednak żaden problem, bo z perspektywy kierowcy podróż nowym 508 to i tak duża przyjemność.

Peugeot 508 GT PureTech 225 EAT8 - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1598 cm3, R4, turbo benzynowy
Moc łączna 225 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy łączny 300 Nm przy 1900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowa EAT8, napęd na przód
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km (producent)
Pojemność bagażnika 487 l
Cena 218 750 zł