Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Test systemów start-stop

Test systemów start-stop

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
|
Aktualizacja

Zastanawiasz się, czy kupić auto z systemem start-stop? To rozwiązanie pomaga oszczędzać paliwo w mieście, ale może także denerwować, bo opóźni ruszenie spod świateł. Sprawdzamy szybkości działania układu start-stop w 10 samochodach

Test systemów start-stop
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
Test systemów start-stop

System start-stop to już niemal standard w samochodach. Już dziś z tej technologii korzysta ponad 3 miliony pojazdów, zaś w roku 2015 liczba ich przekroczy 30 milionów. Oznacza to, że w ciągu paru lat przestawi się na nią 70 procent wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów. A to z kolei oznacza, że technologia start-stop stanie się nowym standardem przemysłu samochodowego.

Układy start-stop pozwalają oszczędzać paliwo zwłaszcza ruchu miejskim, przed światlami lub podczas postoju w korku. W momencie zatrzymania auta, jeśli kierowca wrzuci luz i puści sprzęgło, silnik gaśnie (w autach z „automatem” wystarczy się zatrzymać). W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła (w „automatach” – puszczenia hamulca) silnik znowu podejmuje pracę. Jeśli jest zbyt zimno lub za ciepło, a akumulator jest niedoładowany – system się nie włączy. Jeżeli po automatycznym wyłączeniu silnika np. otworzymy drzwi, to funkcja automatycznego uruchamiania nie zadziała.

Test systemów start-stop
Test systemów start-stopŻródło: Auto Świat

Działanie systemu Start-Stop uzależnione jest od wielu czynników, jak na przykład: temperatura otoczenia, temperatura silnika, zadana temperatura wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym i podstawowym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora, ponieważ akumulator to „serce” samochodu Start-Stop. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS – Battery Management System) lub inteligentny sensor (IBS – Intelligent Battery Sensor), które dokładnie monitorują jego stan oraz współpracę z pozostałymi systemami pokładowymi.

Test systemów start-stop
Test systemów start-stopŻródło: Auto Świat

Testowana przez 30 tys. km Mazda 6 dzięki systemowi start-stop zaoszczędziła 39 h pracy silnika

Wszystkie testowe auta wyposażyliśmy w urządzenia Racelogic (mierzące przyspieszenie) i sprawdziliśmy, jak szybko udaje się nimi ruszyć i przyspieszyć do 20 km/h w sytuacji, kiedy silnik pracuje, a następnie powtórzyliśmy próby po aktywowaniu systemu start-stop. Żeby wyniki były obiektywne, a nie uzależnione od mocy silnika samochodu, wyliczyliśmy również procentową różnicę w uzyskanych czasach. Poniżej wyniki:

Test szybkości działania systemów start-stop w 10 autach (rocznik 2012)

LpMarka i modelCzas rozpędzania 0-20 km/h (start-stop włączony)Czas rozpędzania 0-20 km/h (start-stop wyłączony)Różnica w sekundachRóżnica w procentach
1Mercedes C 3501,58 s1,58 s0,000%
2Toyota Prius1,88 s1,7 s+0,18+10%
3Mercedes E 350 CDI1,99 s1,79 s+0,20+11%
4Porsche Cayenne Turbo1,91 s1,3 s+0,61+47%
5Audi S51,68 s1,05 s+0,63+60%
6VW Passat 2.0 TDI2,48 s1,53 s+0,92+59%
7Audi A6 TDI2,67 s1,3 s+1,03+63%
8Mazda 32,38 s1,4 s+0,98+70%
9BMW 116d2,43 s1,32 s+1,11+84%
10Mini Cooper Coupe2,7 s1,46 s+1,24+85%

Niektóre wersje silnikowe obligatoryjnie wyposażone są w system start-stop. W innych trzeba dopłacać za ten układ. Jeśli większość rocznego przebiegu pokonujesz w mieście to warto go mieć w aucie. Oszczędności w zużyciu paliwa są (nie zawsze) wymierne (przykłady w tabeli poniżej):

Tyle zaoszczędzić dzięki systemowi start-stop

LpMarka i modelOszędność paliwa
1Audi A6 3.0 TFSI quattro1,73 l/100 km
2BMW X3 xDrive35i0,83 l/100 km
3Opel Astra 2.0 CDTi0,78 l/100 km
4Mazda 5 2.0 iStop0,62 l/100 km
5Peugeot 308 CC 1.6 e-HDi0,59 l/100 km
6VW Golf 1.6 TDI BMT0,03 l/100 km

Auta wyposażone w system start-stop mają wzmocnione rozruszniki, alternatory i akumulatory. Zwykłe części zużyłyby się bowiem bardzo szybko. Z jednej strony to dobrze, ale z drugiej wzmocnione podzespoły kosztują więcej, co w konsekwencji podraża koszty eksploatacji.

Mazda jest szczególnie dumna ze swojego systemu wyłączania silnika. To pierwszy układ wykorzystujący energię spalinową do ponownego uruchomienia jednostki napędowej. Choć wciąż wspomaga go w tym elektryczny rozrusznik, to włączenie jednostki byłoby też możliwe bez jego pomocy.Całość funkcjonuje następująco: kiedy silnik się wyłącza, tłoki ustawiają się w optymalnej pozycji do ponownego ruszenia.

Gdy tylko kierowca naciśnie pedał sprzęgła, paliwo jest przy starcie wtryskiwane wyłącznie do jednego z cylindrów – tego, który podczas wyłączania zatrzymał się w pozycji roboczej. Mazda obiecuje, że dzięki temu czterocylindrowiec uruchomi się szczególnie łagodnie i szybko. I to się zgadza.

Sprawdź jak red. Piotr Burchard ocenia działanie systemu start-stop w nowej Mazdzie 6:

Dla tych, którzy nie chcą lub nie mają w swoim aucie systemu start-stop podpowiadamy jak sprawić by samochód spalał ekonomicznie:

- unikaj wysokich obrotów, zmieniaj biegi tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Jeśli czujesz, że auto sprawnie przyspiesza, to znaczy, że marnujesz paliwo,

- powolna jazda nie jest przyjemna, ale efekty widać przy tankowaniu

- wyłączaj silnik na posotoju. W autach ze start-stopem elektronika zrobi to za ciebie

- jak najczęściej wykorzystaj pęd samochodu. Bądź przewidujący, unikaj niepotrzebnych hamowań i przyspieszeń

- opróżnij bagażnik z niepotrzebnych rzeczy, zdejmij baganik dachowy lub poprzeczki – każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie paliwa

- zadbaj o właściwe ciśnienie powietrza w oponach. Zbyt niskie zwiększa opory toczenia.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: