System start-stop to już niemal standard w samochodach. Już dziś z tej technologii korzysta ponad 3 miliony pojazdów, zaś w roku 2015 liczba ich przekroczy 30 milionów. Oznacza to, że w ciągu paru lat przestawi się na nią 70 procent wszystkich nowo wyprodukowanych samochodów. A to z kolei oznacza, że technologia start-stop stanie się nowym standardem przemysłu samochodowego.
Układy start-stop pozwalają oszczędzać paliwo zwłaszcza ruchu miejskim, przed światlami lub podczas postoju w korku. W momencie zatrzymania auta, jeśli kierowca wrzuci luz i puści sprzęgło, silnik gaśnie (w autach z „automatem” wystarczy się zatrzymać). W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła (w „automatach” – puszczenia hamulca) silnik znowu podejmuje pracę. Jeśli jest zbyt zimno lub za ciepło, a akumulator jest niedoładowany – system się nie włączy. Jeżeli po automatycznym wyłączeniu silnika np. otworzymy drzwi, to funkcja automatycznego uruchamiania nie zadziała.
Działanie systemu Start-Stop uzależnione jest od wielu czynników, jak na przykład: temperatura otoczenia, temperatura silnika, zadana temperatura wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym i podstawowym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora, ponieważ akumulator to „serce” samochodu Start-Stop. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS – Battery Management System) lub inteligentny sensor (IBS – Intelligent Battery Sensor), które dokładnie monitorują jego stan oraz współpracę z pozostałymi systemami pokładowymi.
Testowana przez 30 tys. km Mazda 6 dzięki systemowi start-stop zaoszczędziła 39 h pracy silnika
Wszystkie testowe auta wyposażyliśmy w urządzenia Racelogic (mierzące przyspieszenie) i sprawdziliśmy, jak szybko udaje się nimi ruszyć i przyspieszyć do 20 km/h w sytuacji, kiedy silnik pracuje, a następnie powtórzyliśmy próby po aktywowaniu systemu start-stop. Żeby wyniki były obiektywne, a nie uzależnione od mocy silnika samochodu, wyliczyliśmy również procentową różnicę w uzyskanych czasach. Poniżej wyniki:
Test szybkości działania systemów start-stop w 10 autach (rocznik 2012)
Lp | Marka i model | Czas rozpędzania 0-20 km/h (start-stop włączony) | Czas rozpędzania 0-20 km/h (start-stop wyłączony) | Różnica w sekundach | Różnica w procentach |
1 | Mercedes C 350 | 1,58 s | 1,58 s | 0,00 | 0% |
2 | Toyota Prius | 1,88 s | 1,7 s | +0,18 | +10% |
3 | Mercedes E 350 CDI | 1,99 s | 1,79 s | +0,20 | +11% |
4 | Porsche Cayenne Turbo | 1,91 s | 1,3 s | +0,61 | +47% |
5 | Audi S5 | 1,68 s | 1,05 s | +0,63 | +60% |
6 | VW Passat 2.0 TDI | 2,48 s | 1,53 s | +0,92 | +59% |
7 | Audi A6 TDI | 2,67 s | 1,3 s | +1,03 | +63% |
8 | Mazda 3 | 2,38 s | 1,4 s | +0,98 | +70% |
9 | BMW 116d | 2,43 s | 1,32 s | +1,11 | +84% |
10 | Mini Cooper Coupe | 2,7 s | 1,46 s | +1,24 | +85% |
Niektóre wersje silnikowe obligatoryjnie wyposażone są w system start-stop. W innych trzeba dopłacać za ten układ. Jeśli większość rocznego przebiegu pokonujesz w mieście to warto go mieć w aucie. Oszczędności w zużyciu paliwa są (nie zawsze) wymierne (przykłady w tabeli poniżej):
Tyle zaoszczędzić dzięki systemowi start-stop
Lp | Marka i model | Oszędność paliwa |
1 | Audi A6 3.0 TFSI quattro | 1,73 l/100 km |
2 | BMW X3 xDrive35i | 0,83 l/100 km |
3 | Opel Astra 2.0 CDTi | 0,78 l/100 km |
4 | Mazda 5 2.0 iStop | 0,62 l/100 km |
5 | Peugeot 308 CC 1.6 e-HDi | 0,59 l/100 km |
6 | VW Golf 1.6 TDI BMT | 0,03 l/100 km |
Auta wyposażone w system start-stop mają wzmocnione rozruszniki, alternatory i akumulatory. Zwykłe części zużyłyby się bowiem bardzo szybko. Z jednej strony to dobrze, ale z drugiej wzmocnione podzespoły kosztują więcej, co w konsekwencji podraża koszty eksploatacji.
Mazda jest szczególnie dumna ze swojego systemu wyłączania silnika. To pierwszy układ wykorzystujący energię spalinową do ponownego uruchomienia jednostki napędowej. Choć wciąż wspomaga go w tym elektryczny rozrusznik, to włączenie jednostki byłoby też możliwe bez jego pomocy.Całość funkcjonuje następująco: kiedy silnik się wyłącza, tłoki ustawiają się w optymalnej pozycji do ponownego ruszenia.
Gdy tylko kierowca naciśnie pedał sprzęgła, paliwo jest przy starcie wtryskiwane wyłącznie do jednego z cylindrów – tego, który podczas wyłączania zatrzymał się w pozycji roboczej. Mazda obiecuje, że dzięki temu czterocylindrowiec uruchomi się szczególnie łagodnie i szybko. I to się zgadza.
Sprawdź jak red. Piotr Burchard ocenia działanie systemu start-stop w nowej Mazdzie 6:
Dla tych, którzy nie chcą lub nie mają w swoim aucie systemu start-stop podpowiadamy jak sprawić by samochód spalał ekonomicznie:
- unikaj wysokich obrotów, zmieniaj biegi tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Jeśli czujesz, że auto sprawnie przyspiesza, to znaczy, że marnujesz paliwo,
- powolna jazda nie jest przyjemna, ale efekty widać przy tankowaniu
- wyłączaj silnik na posotoju. W autach ze start-stopem elektronika zrobi to za ciebie
- jak najczęściej wykorzystaj pęd samochodu. Bądź przewidujący, unikaj niepotrzebnych hamowań i przyspieszeń
- opróżnij bagażnik z niepotrzebnych rzeczy, zdejmij baganik dachowy lub poprzeczki – każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie paliwa
- zadbaj o właściwe ciśnienie powietrza w oponach. Zbyt niskie zwiększa opory toczenia.
Galeria zdjęć
10. miejsce. Mini Cooper Coupe. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 1,24 s (85 proc.)
9. miejsce. BMW 116d. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 1,11 s (84 proc.)
8. miejsce. Mazda 3. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,98 s (70 proc.)
7. miejsce. Audi A6 TDI. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 1,03 s (63 proc.)
6. miejsce. VW Passat 2.0 TDI. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,92 s (59 proc.)
5. miejsce. Audi S5. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,63 s (60 proc.)
4. miejsce. Porsche Cayenne Turbo. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,61 s (47 proc.)
3. miejsce. Mercedes E 350 CDI. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,20 s (11 proc.)
2. miejsce. Toyota Prius. Z systemem start-stop opóźnienie przy starcie i rozpędzaniu się od 0 do 20 km/h wynosi 0,18 s (10 proc.)
1. miejsce. Mercedes C 350. Z systemem start-stop czy bez niego auto rozpędza się do 20 km/h w identycznym czasie (0 proc. opóźnienia)