Obecnie ok. 30 proc. sprzedawanych w Polsce samochodów kompaktowych ma nadwozia typu kombi. W firmach udział tego wariantu przekracza często 50 procent. O ten całkiem spory rynek ponownie, po latach przerwy, zamierza powalczyć Toyota. Orężem w tej walce jest Auris Touring Sports.

Kombi - to wariant nadwoziowy, którego w ofercie kompaktów Toyoty wyraźnie brakowało. Auris Touring Sports przyciąga uwagę ciekawą stylizacją nadwozia pełną ostrzejszych i bardziej dynamicznych kształtów niż u wielu konkurentów. Oczywiście producent starał się nie przekombinować stylistyki ponieważ według badań kompaktowe Toyoty kupują głównie osoby w wieku 36-46 lat oraz powyżej 56. roku życia, którym zwyczajnie zbytnie ekstrawagancje mogłyby nie przypaść do gustu.

Auris powstał w oparciu o zmodyfikowaną płytę podłogową poprzednika. Nowe kombi Toyoty ma ten sam rozstaw osi co hatchback, ale jest od niego dłuższe o 28,5 cm. Z tego aż 25 cm udało się wykorzystać na przedłużenie bagażnika. Jego pojemność wynosi 530 litrów, ale po złożeniu na płasko oparć drugiego rzędu powiększa się on aż do 1658 litrów. To więcej niż w znacznie większym Avensisie! Poza tym uzyskana długość przestrzeni ładunkowej jest rekordowa w segmencie i wynosi 205 cm (w Volkswagenie Golf Variant długość wynosi 180 cm).

Producent zadbał o wiele praktycznych rozwiązań w bagażniku, np. tylne oparcia możemy składać przy pomocy dźwigni umieszczonych na ścianach ładowni, a pod podwójną jego podłogą umieścimy segregator na drobne przedmioty, ale też zmieścimy tam roletę. Inżynierowie zamontowali prowadnice rolety także w słupkach D, dzięki czemu po otwarciu bagażnika może ona się unosić pod sufit, umożliwiając wygodny załadunek. Poza tym po bokach przed nadkolami znajdziemy dodatkowe schowki. W bagażniku dysponujemy również schowkami na parasolki, a w całej kabinie trzema gniazdkami 12V. Sports Tourer może się pochwalić również niskim progiem załadunku (61 cm), co jest wartością o 10 cm niższą niż w hatchbacku. Obniżenie progu było możliwe dzięki przeniesieniu tablicy rejestracyjnej ze zderzaka na klapę bagażnika.

Pod maską wariantu Touring Sports możemy zamontować te same jednostki silnikowe, co w hatchbacku, w tym wariant hybrydowy. Będzie to więc jedyny kompaktowy model kombi oferowany w Europie z silnikiem spalinowo-elektrycznym. Jak pisaliśmy niedawno, hybryda ma zużywać zaledwie 3,7 l/100 km w ruchu miejskim, a jak wylicza producent, jej niskie koszty eksploatacji przyniosą nawet 20 tys. złotych oszczędności w ciągu pięciu lat.

Sprzedaż Aurisa Touring Sports  rozpocznie się w Polsce w czerwcu br. jednak ceny powinniśmy poznać jeszcze w kwietniu. Pomimo ogólnoeuropejskiej rynkowej posuchy Toyota ma zamiar dostarczyć w 2013 roku ok. 100 tys. Aurisów, czyli o 25 proc. więcej niż w 2012 roku. Większy progres ma dotyczyć flot (+40 proc., do poziomu 42 tys.) niż klientów indywidualnych (+15 proc.).