Logo
TestyTesty nowych samochodówToyota Avensis III - Są powody do dumy

Toyota Avensis III - Są powody do dumy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nareszcie. Po debiucie trzeciej generacji Avensisa na salonie paryskim mogę już śmiało stwierdzić, że inżynierowie Toyoty wysłuchali wszystkich negatywnych opinii na temat drugiego wcielenia modelu i zbudowali auto, które może się podobać oraz dawać dużo frajdy użytkownikom.

Toyota Avensis III - Są powody do dumy
Auto Świat
Toyota Avensis III - Są powody do dumy

Nie znaczy to oczywiście, że dotychczasowa wersja była zła, ale nowa przewyższa ją pod każdym względem. Cele postawione przed projektantami w fazie projektowej, takie jak: stworzenie auta mocnego, ale nie masywnego, o dynamicznych właściwościach jezdnych i maksymalnym komforcie, do tego przyjaznego dla środowiska, ale nie kosztem osiągów, zostały zrealizowane. Avensis III, za którego stylistykę odpowiedzialne jest biuro ED² z południowej Francji, to auto atrakcyjne i już na pierwszy rzut oka sprawiające wrażenie dynamicznego i solidnego. Od poprzednika jest o 50 mm dłuższy i szerszy, nie zmieniła się natomiast wysokość i rozstaw osi. Może pochwalić się również bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza:Cd=0,28 dla sedana i 0,29 dla wersji kombi.We wnętrzu uwagę przykuwa większa przestronność, zwłaszcza nad głowami, i jakość wykończenia dostosowana do charakteru topowego modelu koncernu w Europie. W zależności od wersji kokpit ma czarną lub szaro-beżową kolorystykę i wykonany jest z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa. Środkowa konsola może mieć metaliczne, czarne lub tytanowe detale wykończenia, a w najbogatszych wersjach elementy z grafikami Takesumi (sztuka rysowania węglem drzewnym z bambusa). Do wyboru także materiałowa lub skórzana tapicerka.W ofercie znajdą się cztery pakiety wyposażeniowe: Avensis, Sol, Executive i Premium. Już w podstawowej wersji standard obejmie m.in.: manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz CD i MP3 z 6 głośnikami. Bezpieczeństwo podróżującym zagwarantują m.in.: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, airbag chroniący kolana kierowcy, aktywne zagłówki na przednich fotelach oraz system kontroli stabilności VSC+. Na liście opcji znajdą się natomiast: biksenonowe reflektory adaptacyjne AFS oraz zupełnie nowy system Pre-Crash Safety, wykorzystujący funkcję radaru i kamery monitorujące obszar przed samochodem do ostrzegania przed potencjalną kolizją. System ten najpierw ostrzega kierowcę o zagrożeniu, a w momencie, gdy kolizja jest nieunikniona, automatycznie aktywuje napinacze pasów i hamulce w celu zminimalizowania obrażeń. PCS współpracuje ponadto z systemami ostrzegającymi o zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning i Lane Keeping Assist), a także z adaptacyjnym tempomatem. W gamie jednostek napędowych nacisk położono na poprawę osiągów i ekologię. Zależnie od wersji moc wzrosła od 3 proc. (przy benzynowym silniku 2.0) do 20 proc. (dla 1.6). Emisję CO2 udało się zredukować o od 10 do 26 proc. Wszystkie jednostki współpracują z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi. W 150-konnym dieslu dostępny będzie nowy 6-biegowy „automat”, a w benzynowych 1.6 i 2.0 – bezstopniowa przekładnia Multidrive S. Sprzedaż Avensisa III w Polsce rozpocznie się w lutym 2009 r.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: