Nie znaczy to oczywiście, że dotychczasowa wersja była zła, ale nowa przewyższa ją pod każdym względem. Cele postawione przed projektantami w fazie projektowej, takie jak: stworzenie auta mocnego, ale nie masywnego, o dynamicznych właściwościach jezdnych i maksymalnym komforcie, do tego przyjaznego dla środowiska, ale nie kosztem osiągów, zostały zrealizowane. Avensis III, za którego stylistykę odpowiedzialne jest biuro ED² z południowej Francji, to auto atrakcyjne i już na pierwszy rzut oka sprawiające wrażenie dynamicznego i solidnego. Od poprzednika jest o 50 mm dłuższy i szerszy, nie zmieniła się natomiast wysokość i rozstaw osi. Może pochwalić się również bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza:Cd=0,28 dla sedana i 0,29 dla wersji kombi.We wnętrzu uwagę przykuwa większa przestronność, zwłaszcza nad głowami, i jakość wykończenia dostosowana do charakteru topowego modelu koncernu w Europie. W zależności od wersji kokpit ma czarną lub szaro-beżową kolorystykę i wykonany jest z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa. Środkowa konsola może mieć metaliczne, czarne lub tytanowe detale wykończenia, a w najbogatszych wersjach elementy z grafikami Takesumi (sztuka rysowania węglem drzewnym z bambusa). Do wyboru także materiałowa lub skórzana tapicerka.W ofercie znajdą się cztery pakiety wyposażeniowe: Avensis, Sol, Executive i Premium. Już w podstawowej wersji standard obejmie m.in.: manualną klimatyzację, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz CD i MP3 z 6 głośnikami. Bezpieczeństwo podróżującym zagwarantują m.in.: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, airbag chroniący kolana kierowcy, aktywne zagłówki na przednich fotelach oraz system kontroli stabilności VSC+. Na liście opcji znajdą się natomiast: biksenonowe reflektory adaptacyjne AFS oraz zupełnie nowy system Pre-Crash Safety, wykorzystujący funkcję radaru i kamery monitorujące obszar przed samochodem do ostrzegania przed potencjalną kolizją. System ten najpierw ostrzega kierowcę o zagrożeniu, a w momencie, gdy kolizja jest nieunikniona, automatycznie aktywuje napinacze pasów i hamulce w celu zminimalizowania obrażeń. PCS współpracuje ponadto z systemami ostrzegającymi o zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning i Lane Keeping Assist), a także z adaptacyjnym tempomatem. W gamie jednostek napędowych nacisk położono na poprawę osiągów i ekologię. Zależnie od wersji moc wzrosła od 3 proc. (przy benzynowym silniku 2.0) do 20 proc. (dla 1.6). Emisję CO2 udało się zredukować o od 10 do 26 proc. Wszystkie jednostki współpracują z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi. W 150-konnym dieslu dostępny będzie nowy 6-biegowy „automat”, a w benzynowych 1.6 i 2.0 – bezstopniowa przekładnia Multidrive S. Sprzedaż Avensisa III w Polsce rozpocznie się w lutym 2009 r.