Jednak konkurencja nie śpi - na przestrzeni ostatnich kilku lat standardy w klasie rodzinnych limuzyn uległy istotnym zmianom, dlatego Japończycy zdecydowali się na gruntowną modernizację auta, aby znów kusić klientów wyrafinowaną techniką.Nie tylko makijażTrzeba przyznać, że zadanie potraktowano bardzo poważnie. Na pierwszy rzut oka nowe auto poznamy po zmienionej atrapie chłodnicy z dominującym znakiem firmowym i reflektorach z przezroczystymi szkłami.

Zmiany w stylizacji nadwozia są raczej kosmetyczne i mają na celu nadanie Avensis bardziej indywidualnego charakteru, a także upodobnienie jej do obecnej linii Toyoty. Z tyłu znalazła się chromowana końcówka wydechu i zmienione lampy zespolone.

Standardowe 15-calowe koła dodają sylwetce dynamiki.Najbardziej odczuwalną dla kierowcy zmianą są nowe tworzywa użyte do wykończenia wnętrza. Nie znajdziemy już tutaj twardego plastiku, nie zawsze słusznie kojarzonego z japońskimi samochodami.

Wysokiej jakości materiał obiciowy połączono z elementami imitującymi drewno bądź aluminium, a chromowane klamki drzwi dodają wnętrzu uroku. Na panelu środkowym znajduje się nowy wyświetlacz zapewniający kierowcy dostęp do informacji o zasięgu, średniej prędkości i zużyciu paliwa.

Współpracuje on także z niezłej jakości zestawem audio, który za dopłatą można wzbogacić o zamontowany w schowku odtwarzacz CD. Opcjonalnym wyposażeniem jest również zdalne sterowanie funkcjami radia i odtwarzacza na kole kierownicy.Wnętrze jest przestronnePrzednie fotele oprócz welurowych obić oferują wiele komfortu, nie brakuje również trzymania bocznego. Dzięki pionowej regulacji kolumny kierowniczej nawet wysocy kierowcy bez trudu znajdą wygodną dla siebie pozycję.

Pasażerowie tylnych siedzeń w kombi mają więcej przestrzeni nad głową niż w wersji sedan i liftback. Spory jest również bagażnik - 530 litrów pojemności to wynik więcej niż przyzwoity.Siła diesla Gama silników Avensis jest zupełnie nowa i należy do najnowocześniejszych w swojej klasie.

Mieliśmy okazję jeździć modelem napędzanym silnikiem wysokoprężnym D-4D. Auto zdecydowanie przypadnie do gustu kierowcom poszukującym niezawodnego i ekonomicznego środka transportu na długie podróże.

Nowy diesel o mocy 110 KM i solidnym momencie obrotowym ma nieco agresywną charakterystykę, ale pewnie ciągnie już od 2000 obrotów i nie wymaga częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.

Podczas jazdy na niskich biegach dźwięk dobiegający spod maski wyraźnie przypomina nam, że nasze auto napędzane jest dieslem, za to przy spokojnej jeździe na piątym biegu silnik pozostaje w tle szumu powietrza opływającego nadwozie, a jego ton staje się bardziej subtelny.

strona 2

Dynamika auta nie pozostawia wiele do życzeniaWedług danych producenta Avensis kombi D-4D przyspiesza do "setki" w 11,6 s. W naszym teście silnik ten okazał się bardziej dynamiczny (10,6 s). Jednak liczby nie mówią wszystkiego; podczas codziennej jazdy auto z silnikiem wysokoprężnym sprawia wrażenie znacznie mocniejszego, spalając przy tym mniej paliwa.

Średnie zużycie oleju napędowego podczas testu wyniosło zaledwie 5,2 l/100 km, co pozwala przejechać bez tankowania 1150 km. Nie powinno to dziwić, jeżeli weźmiemy pod uwagę dawkę nowoczesnej techniki, z jakiej korzysta nowa jednostka napędowa.

Znajdziemy tutaj nie tylko bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail, ale także cztery zawory na cylinder i turbosprężarkę z chłodnicą powietrza.Więcej komfortu

Zawieszenie również przeszło pewne zmiany

Zestrojono od nowa sprężyny resorów i amortyzatory, zastosowano także sztywniejsze stabilizatory przechyłu. W efekcie auto zdecydowanie zyskało na precyzji prowadzenia, zachowano przy tym wysoki komfort jazdy.

Nawet poprzeczne nierówności są skutecznie tłumione, a do uszu kierowcy nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki. Układ kierowniczy jest bardziej komunikatywny i pozwala na lepsze wyczucie samochoduDziała przyjemnie lekko przy manewrowaniu i precyzyjnie podczas szybkiej jazdy. Nad bezpieczeństwem oprócz układu ABS czuwa także system EBD, rozdzielający siłę hamowania na poszczególne koła.

Mimo co najwyżej średniego wyniku w teście drogi hamowania, hamulce nowej Toyoty działają skutecznie i płynnie, a siła nacisku na pedał pozwala na dobre wyczucie auta. W standardzie znajdują się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne, za dopłatą można również otrzymać kurtyny powietrzne.

System dynamicznej kontroli stabilności dostępny jest tylko w topowej wersji ze 150-konnym silnikiem benzynowym.W nowej Avensis postawiono na komfort, bezpieczeństwo i ekologię - nowe silniki są nie tylko dynamiczne, ale także oszczędne i spełniają normy czystości spalin Euro 3.

Szczególnie błyskotliwą karierę w coraz bardziej konkurencyjnym segmencie D, gdzie zainteresowanie autami z silnikami wysokoprężnymi ciągle wzrasta, wróżymy modelowi z nowoczesnym silnikiem Diesla, do którego zalet wypada również zaliczyć atrakcyjną cenę.