• Pomysłodawcą GR Supry był prawnuk założyciela Toyoty – Akio Toyoda
  • Launch Control pozwala uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,3 s
  • W 2019 roku do Europy trafi 900 sztuk, z czego 60 do Polski

Japończycy od lat produkują niezawodne samochody i mają najlepsze na rynku hybrydy. Teraz mogą pochwalić się także samochodem sportowym. Opracowana wspólnie z BMW GR Supra – bazująca na roadsterze Z4 – ma nieco inny charakter niż produkowana przed 17 laty poprzedniczka, choć nadal jej znakami rozpoznawczymi są 6-cylindrowy rzędowy benzyniak i napęd na tylną oś. Na byłym torze F1 w Hiszpanii sprawdziliśmy, jak się prowadzi 340-konne coupé oraz na ile zachowało indywidualny charakter. 

Tor Jarama nie jest przesadnie długi (3,85 km), za to pełen zakrętów i wzniesień – trudny technicznie. Na prostej startowej GR Suprą uzyskujemy 230 km/h. Moglibyśmy bez trudu o 20 km/h więcej (prędkość maks. ograniczona do 250 km/h), ale na prawym fotelu siedzi instruktor, który z każdym okrążeniem podkreśla: „Safety first” (bezpieczeństwo przede wszystkim). To hasło jest oczywiście związane z jazdą na torze, ale mamy wrażenie, że towarzyszyło inżynierom także w fazie projektowania modelu. 

Toyota GR Supra – „tylnonapędowiec” o neutralnej charakterystyce

Długie, szybkie łuki oraz ciasne zakręty nie robią na Suprze większego wrażenia. Ten tylnonapędowy samochód z silnikiem umieszczonym z przodu jest idealnie wyważony (rozkład międzyosiowy 50:50 – typowa cecha sportowych BMW) i ma nisko położony środek ciężkości. Podczas torowej jazdy z pomocą przychodzą też precyzyjny układ kierowniczy oraz dopracowane zawieszenie. Oba elementy są aktywne, tzn. poza torem w trybie Normal mają zupełnie inny, łagodny charakter. Choć Toyota tłumaczy, że GR Supra z krótszym niż w GT86 rozstawem osi ma charakterystykę prowadzenia zbliżoną do gokarta, to właśnie w trybie Normal na publicznych drogach okazuje się niezwykle łagodna. Układ kierowniczy nie wykazuje zbędnej nerwowości, podwozie także nie wstrząsa pasażerami, a na autostradzie we wnętrzu jest zaskakująco cicho – zupełnie jak w autach gran turismo. Zwłaszcza, że dalekim podróżom we dwoje sprzyja aż 290-litrowy bagażnik.

Tryb Sport, z którego korzystaliśmy na torze, zmienia jednak to zaskakująco łagodne oblicze Supry. Zawieszenie utwardza się, reakcja pedału gazu wyostrza, szybciej odbywa się także zmiana biegów, a wydech brzmi bardziej złowrogo. Mimo 1,5-tonowej masy własnej, auto w zakrętach zachowuje się neutralnie. Wszystkimi czterema kołami jest wręcz przyklejone do asfaltu (ESP nie ma w nim wiele pracy). 

Toyota GR Supra – bezpieczny, ale mało brutalny

Ta perfekcja prowadzenia pozwala wykręcać świetne czasy na torze, ale nam trochę brakuje w Suprze zawadiackiego charakteru, typowego dla sportowego coupé. Gdy przed zakrętem ostro hamujemy i redukujemy biegi łopatką przy kierownicy, nie słychać międzygazu ani choćby charakterystycznego kliknięcia. Jeśli nie spojrzymy na wyświetlacz, „na słuch” nie wiemy, ile biegów udało się zredukować. 

GR Supra na razie jest oferowana w mocniejszej (3.0/340 KM) wersji z topowym wyposażeniem, stąd wysoka cena (315 000 zł). Bliźniaczy konstrukcyjnie roadster BMW M40i (ta sama płyta podłogowa, zawieszenie, napęd) kosztuje od 292 700 zł. Toyota oprócz nadwozia coupé zastosowała też inne: kierownicę, zegary, fotele. Multimedia pochodzą co prawda z BMW, ale są generacyjnie starsze niż w Z4. 

Toyota GR Supra - w punkt

To jest super: osiągi, auto nadaje się do codziennej jazdy. 

To nie wyszło: brakuje dźwięku (kliknięcia lub międzygazu) przy redukcji.

Efekt Wow: neutralne prowadzenie tylnonapędowego samochodu.

Kto kupi: fani poprzedniej Supry z zasobnym portfelem.

Toyota GR Supra – moim zdaniem

Pojawienie się GR Supry w palecie to wyłącznie sprawa prestiżu. Na sportowym modelu nie da się wiele zarobić, stąd brak własnego projektu i współpraca z BMW. To może być i zaletą, i wadą – czas pokaże!

Silnik t.benz. R6/24
Pojemność i rodzaj silnika 2998 ccm
Maksymalna moc 340/5000-6500 obr./min
Moment obrotowy 500/1600-4500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 8/na tył
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,3 s
Średnie zużycie paliwa 7,5 (NEDC)
Masa własna 1495 kg
Dł./szer./wys., rozstaw osi 4379/1854/1292, 2470 mm
Pojemność bagażnika 290 l
Cena 315 000 zł