Gdzie te czasy, kiedy sportowe coupe miał w ofercie każdy szanujący się producent? "To se ne vrati" jak mówi starożytne przysłowie. Lata 80-te i 90-te obfitowały w lepsze i gorsze dwudrzwiowe maszyny. Dzisiaj rasowe coupe zostały zastąpione pseudo-sportowymi samochodami, które bardziej dbają o emisję CO2, niż o nasze wrażenia z jazdy.
Aby w pełni zrozumieć czym jest GT86 musimy się na chwilę cofnąć do lat 80-tych, odwiedzając przy okazji rok 1967. Pierwszy człon "GT" nawiązuje do modelu 2000GT z 67’. To właśnie ten samochód ugruntował Toyotę jako producenta samochodów sportowych. Drugi człon nazwy nawiązuje do modelu Corolla Levin AE86 produkowanego w latach 1983 - 1987.
Z tych oto składników powstał koktajl GT86, przyprawiony do smaku szczyptą adrenaliny i nutką sportowej prostoty w oparciu o przekonanie, że jesteśmy już znudzeni potężnymi przednionapędowymi samochodami z ogromną mocą i totalnym brakiem radości.
Czy zatem Toyota GT86 jest skazana na sukces? Powstała we współpracy dwóch gigantów japońskiej technologii. Szanse ma zatem spore.
GT86 powstało we współpracy Toyoty i Subaru. Toyota miał wiodący udział i odpowiada za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny. Subaru dostarczyło podwozie i silnik. Toyota uzbroiła czterocylindrowego boksera we własną technologię wtrysku D-4S i 6- stopniową skrzynię biegów. Dzięki temu 200- konny silnik Subaru stał się bardziej wydajny. Ma również o 30 KM więcej niż główny rywal Mazda MX-5.
Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie. Przez cały okres prac nad projektem, połączone zespoły inżynierów Toyoty i Subaru działały wspólnie jako "Team 86".
"Bawcie się i driftujcie"…
… usłyszeliśmy od instruktorów Toyoty. Dwa razy nie trzeba było powtarzać. Tor Poznań zachęca do szybszej jazdy. W kabinie rozlega się dźwięk błyskawicznie wchodzącego na obroty czterocylindrowego boksera. Zabawa zaczyna się powyżej 6,5 tys. obr. / min. Dwieście japońskich koni atakuje tylne koła, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu robi swoje. GT86 pięknym driftem wchodzi w łuk. Rynek mocarnych AWD i FWD właśnie został zmasakrowany. GT 86 nie bierze jeńców.
Jednostką napędową GT86 jest opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1999 cm3, wyposażony w nową generację systemu Toyota D-4S. Dzięki temu ostatniemu szybkość reakcji na dodanie gazu jest wprost oszałamiająca.
Samochód wyposażony jest standardowo w system kontroli trakcji (TRC) oraz system wspomagania stabilności VSC. Ten ostatni ma trzy tryby pracy. W pierwszym całkowicie panuje nad samochodem pozwalając na bezpieczne pokonywanie zakrętów. Drugi - i tu zaczyna się zabawa - pozwala na 30 stopniowe wychylanie się tyłu samochodu. To takie driftowanie dla początkujących. Ostatni tryb to całkowite, stu procentowe wyłączenie systemu. Zalecany tylko dla zaawansowanych zawodników - mistrzowie prostej zostańcie na "dwójeczce".
GT86 zakręty pokonuje ostro i dokładnie, przechyły nadwozia są minimalne. Inżynierom udało się znacznie obniżyć środek ciężkości. Znajduje się on zaledwie 46 cm nad asfaltem.
Przyczepność jest znacznie wyższa niż oczekiwaliśmy, z lekką tendencją do podsterowności. Fotele i pozycję kierowcy dopracowano do ergonomicznej perfekcji. Pod kątem funkcjonalności zoptymalizowano umiejscowienie, kształt i działanie każdego z jego elementów - rodzaj i wielkość kierownicy, układ wskaźników i przełączników.
Ceny i wyposażenie
Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia, Sol i Prestige. Już wersja Sol zawiera kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i multimediów. Standardowymi elementami wersji Sol jest m.in.: 6 poduszek powietrznych, felgi aluminiowe w rozmiarze 17 cali, reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, światła LED do jazdy dziennej, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdy Easy Entry, tempomat, czy system multimedialny Toyota Touch.
W wersji Prestige Toyota GT86 jest wyposażona dodatkowo w skórzaną tapicerkę łączoną z Alcantarą, oraz podgrzewane fotele przednie.
Cena kompletnie wyposażonej Toyoty GT86 Sol z manualną skrzynią biegów wynosi 129 900 zł. Wersja Prestige kosztuje 136 900 zł. Dopłata do automatycznej skrzyni biegów wynosi 7 000 zł. Od sierpnia dostępny będzie także pakiet stylistyczny Aero, w cenie 8 000 zł.
GT86 został opracowany jako niedrogie coupe z dużymi możliwościami dla miłośników driftu i wyścigów. Toyota zaatakowała sparaliżowany rynek modelem, który jak ognia unika słów AWD i turbo. Jest jak dawka adrenaliny. Przewidujemy, że będzie pożądaną bazą do wszelkiego rodzaju przeróbek. Zarówno podwozie, nadwozie jak i układ napędowy są w stanie przyjąć więcej mocy… o wiele więcej.
GT86 dodał do oferty Toyoty trochę pikanterii, równocześnie udowadniając, że Japonia nie zapomniała jak robi się sportowe coupe w przystępnych cenach.
2.0 Boxer 6 M/T | 2.0 Boxer 6 A/T | |
OSIĄGI | ||
Prędkość max | 226 km/h | 210 km/h |
0-100 km/h | 7,6 s | 8,2 s |
0-400 m | 15,5 | 16,1 |
UKŁAD NAPĘDOWY | ||
Pojemność | 1998 cm3 | 1998 cm3 |
Max moc | 200 KM | 200 KM |
Max m. obr. | 205 Nm / 6400 obr./min | 205 Nm / 6400 obr./min |
Skrzynie biegów | 6 manualna | 6 automat |
ZUŻYCIE PALIWA | ||
Średnio | 7,8 l / 100 km | 7,1 l/100 km |
Miasto | 10,4 l / 100km | 9,6 l / 100km |
Trasa | 6,4 l / 100km | 5,7 l / 100km |