Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Toyota Land Cruiser – legenda na bezdrożach Namibii

Toyota Land Cruiser – legenda na bezdrożach Namibii

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
| Aktualizacja

Toyota Land Cruiser słynie z niezawodności, a dodatkowo z niezwykłej dzielności terenowej. Na bezdrożach Namibii sprawdzaliśmy offroadowe możliwości odświeżonego właśnie modelu

Wave4_Day2_044Źródło: Auto Świat / Toyota
  • Toyota Land Cruiser – Afryka to idealne miejsce do wypraw 4x4
  • Grząskie piaski, ostre skały, głębokie brody czy strome wzniesienia Namibii nie były w stanie zatrzymać Land Cruisera
  • Ten model Toyoty jest produkowany od 1951 roku i aktualnie sprzedawany w aż 195 krajach

Namibia jest uznawana przez miłośników offroadu za jeden z najlepszych i najbardziej urozmaiconych obszarów na świecie. Rozległe parki narodowe, plaże z wrakami, bezkresne pustynie, bagniste tereny, strome i jednocześnie skaliste podjazdy i zjazdy zachęcają do wypraw autem 4x4. W takich okolicznościach przyrody spędziliśmy trzy dni za kierownicą odświeżonego właśnie legendarnego Land Cruisera. Słynący ze znakomitych właściwości terenowych model Toyoty jest produkowany od 1951 roku i aktualnie sprzedawany w aż 195 krajach. Jesienią ubiegłego roku auto z oznaczeniem modelowym „150” (na rynku od 2010 roku) zostało poddane drugiemu face liftingowi.

Toyota Land Cruiser – zmiany na zewnątrz i w napędzie

Oprócz zmian w wyglądzie zewnętrznym dokonano istotnych modernizacji we wnętrzu, ale też i w sterowaniu układem napędu na obie osie. Uwagę zwraca zwłaszcza nowa przednia część auta, gdzie pojawiły się: maska z charakterystyczną rynną w środkowej części i bardziej wyraziste grill i zderzak – elementy wzorowane na Toyocie Land Cruiser V8. Reflektory, światła do jazdy dziennej i tylne lampy zostały wykonane w technice LED.

Wnętrze wzbogacono o: wentylację przednich foteli, nową kierownicę i deskę rozdzielczą z obniżoną górną krawędzią. Na środku kokpitu zamontowano większy, 8-calowy dotykowy ekran multimediów, pokazujący obraz z kamer 360 stopni oraz funkcje przydatne w terenie, m.in. kąt przechyłu karoserii. Nowe są również pokrętła do obsługi napędów i systemu Crawl Control (automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu na zjazdach i podjazdach). Z kolei Multi-Terrain Select, inny układ odpowiedzialny za trakcję, otrzymał funkcję Auto, która automatycznie dostosowuje tryb działania ABS-u i ESP w zależności od stanu nawierzchni. Fanów offroadu ucieszy też to, że Toyota Land Cruiser przy okazji liftingu otrzymała tylny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (LSD).

Toyota Land Cruiser – „elektronika” potrafi zdziałac cuda

Wyposażonym w najnowsze rozwiązania techniczne modelem ruszyliśmy zwiedzać Namibię. Ponieważ drogi asfaltowe są tu rzadkością, szybko doceniliśmy terenowe walory Toyoty Land Cruiser. Mimo fabrycznych („asfaltowych”) opon auto dzielnie brnęło przez grząskie piaski pustyni. Konieczne było jedynie zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu. Na stromych podjazdach obawialiśmy się, że 177-konny turbodiesel (nowa jednostka w LC od 2015 r.) okaże się zwyczajnie za słaby w ważącym prawie 3 tony aucie. Jednak w tych warunkach nie liczyła się aż tak bardzo liczba koni mechanicznych, lecz wartość i dostępność maksymalnego momentu obrotowego (z „automatem” 450 Nm od 1600 obr./min). Land Cruiser zaskakująco swobodnie wspinał się na strome zbocza, w czym mniej doświadczonym kierowcom bardzo pomagał wspomniany wcześniej system Crawl Control. Gdy był wykorzystywany, do zadań prowadzącego należało tylko kręcenie kierownicą. Doborem mocy i sterowaniem hamulcami zajmowała się elektronika.

Toyota Land Cruiser – błoto, piasek i skały

Jeden z odcinków wyprawy przebiegał bagnistym korytem rzeki. Składająca się z kilkunastu aut kolumna szybko pogarszała warunki poruszania się w błotnistym terenie. Potężne koleiny czy głębokie brody i tym razem nie były w stanie zatrzymać naszej Toyoty. Gdy droga zmieniła się z błotnistej w skalną, doceniliśmy sztywność nadwozia opartego na ramie oraz 215-milimetrowy prześwit auta. Zdarzały się zarysowania stopni na progach, ale obyło się bez poważniejszych uszkodzeń podwozia. Przemieszczając się kilkanaście godzin dziennie po bezdrożach w upale i kurzu, zadowoleni byliśmy z wydajności klimatyzacji i komfortu pneumatycznego zawieszenia. W Namibii mieliśmy okazję zobaczyć różne oblicza pustyni, ale także potwierdziliśmy legendarną terenową dzielność Toyoty Land Cruiser.

Silnik t.diesel R4/16
Pojemność 2755 cm3
Moc 177 KM przy 3400 obr./min
Maks. moment obrotowy 420 (450) Nm/1400 (1600)obr./min
Napęd 4x4/man. 6 (aut. 6)
Dł./szer./wys. 4840/1830/1855 mm
Spalanie 7,4 l/100 km
Bagażnik 621 l
V maks. 175 km/h
0-100 km/h 12,1 (12,7) s
Prześwit 215 mm
CENA od 189 000 zł

Toyota Land Cruiser - podsumowanie

Grząskie piaski, ostre skały, głębokie brody czy strome wzniesienia Namibii nie były w stanie zatrzymać Toyoty Land Cruiser. Podróżując w takich warunkach 12 godzin dziennie, doceniliśmy: ramową konstrukcję nadwozia, napęd 4x4, elektroniczne systemy wspomagające oraz luksusowy charakter auta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków