Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota RAV4 2.2 D-CAT X - Terenowo-kompaktowe GTI

Toyota RAV4 2.2 D-CAT X - Terenowo-kompaktowe GTI

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Czasy spokojnie wystylizowanych Toyot odchodzą do historii. Corolla, Avensis, Celica - wszystkie te auta jak na dość dostojny wizerunek marki stały si' niemal drapieżne natle swoich poprzedników.

Toyota RAV4 2.2 D-CAT X - Terenowo-kompaktowe GTIŻródło: Auto Świat

Jednak w przypadku RAV-a sytuacja jest nieco inna, bowiem ten pojazd zawsze miał charakter i nigdy nie był "szarą myszką". Dlatego rewolucja designerska nie jest tutaj potrzebna. Postawiono na finezyjne, a zarazem bardziej muskularne rysy nadwozia. W efekcie w nowej, kompaktowej terenówce Toyoty nietrudno odnaleźć charakterystyczną linię poprzedniego RAV-a uzupełnioną o dodające świeżości dodatki w rodzaju modnego, zwężającego się ku górze tylnego słupka, reflektorów z gładkimi szybami i szeroko rozstawionych błotników. Auto wygląda teraz na duże, chociaż wymiarami może swobodnie konkurować z większymi kompaktami. Kierowca, o ile nie będzie zbyt wyrośnięty (ilość miejsca na nogi kierowcy w bardzo szerokim i wysokim wnętrzu porównywalna jest z o wiele mniejszym Yarisem), może się cieszyć z dobrej ergonomii i racjonalnego rozplanowania elementów sterowania. Zegary są trochę za małe, ale za to wyjątkowo efektowne i w bardzo przemyślany sposób przekazują kierowcy informacje. Np. gdy pojawi się niebezpieczeństwo oblodzenia jezdni, duży pomarańczowy komunikat przysłania wskazania komputera pokładowego, a dodatkowo zapala się mocna, pomarańczowa kontrolka. Kierownicę można regulować w dwóch płaszczyznach. Obsługi klimatyzacji trzeba się nauczyć, bowiem układ przycisków jest niekonwencjonalny i wymaga przyzwyczajenia. Gdy jednak w końcu do niego przywykniemy, zmiana ustawień nie sprawi kłopotu.Na zewnątrz terenowy image, w środku luksus Do dyspozycji mamy oddzielną regulację temperatury dla lewej i prawej strony, co w terenówce nie jest często spotykanym rozwiązaniem.Bardzo spodobał nam się system audio z opcjonalną nawigacją i dotykowym ekranem, umożliwiający dostęp do ciekawych funkcji. Możemy np. zapisać terminy wymiany płynów eksploatacyjnych czy przekładania opon, jest też bezprzewodowe połączenie z telefonem komórkowym w standardzie Bluetooth.Dla amatorów elektronicznych gadżetów to prawdziwa gratka. Można tu spędzić długie godziny na zabawie samym tylko systemem... telematycznym. Urządzenie to oprócz możliwości załadowania jednocześnie płyty nawigacji i normalnego krążka CD z muzyką (kieszenie są ukryte pod uchylnym, kolorowym ekranem) oferuje naprawdę niezłą jakość dźwięku. Mocny, głęboki bas, wyrazisty sopran, może nieco za subtelny "środek" - tak zapewne powiedziałby nasz specjalista od systemów audio po nadstawieniu swojego audiofilskiego ucha. Czas wreszcie uruchomić silnik. A motor to nie byle jaki - jeden z najmocniejszych seryjnie produkowanych, 4-cylindrowych diesli zawiera tyle techniki, że dokładny opis wszystkich rozwiązań przekroczyłby objętość tego artykułu. 177 KM i 400 Nm pod maską. To musi jeździć!Dlatego też pominiemy je i zajmiemy się po prostu wrażeniami kierowcy, który nie musi wnikać w takie szczegóły, a oczekuje przede wszystkim mocy, mocy i jeszcze raz mocy. Prawie 180 KMz zapasem spełnia takie oczekiwania.Motor o iście "wybuchowej" charakterystyce po spokojnym rozbiegu na pierwszym biegu, w momencie przekroczenia 2 tys. obr./min katapultuje ciężkiego przecież RAV-a do przodu, budząc zadowolenie na twarzy kierującego. Swobodnie kręci daleko ponad 4 tys. obr., a zmiana biegu to czysta przyjemność, bo dźwignia w uterenowionej Toyocie przeskakuje bardzo precyzyjnie i posłusznie z biegu na bieg. W połączeniu ze sztywno zestrojonym zawieszeniem i bezpośrednim układem kierowniczym Toyota awansuje do miana uterenowionego GTI. Układ kierowniczy zasługuje na pochwałę nie tylko ze względu na wyczucie auta, jakie zapewnia na zakrętach, lecz także za zależne od prędkości jazdy wspomaganie ułatwiające manewrowanie na parkingu.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
Powiązane tematy:NoweToyota
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków