- Piąta generacja Toyoty RAV4 do sprzedaży w Polsce ma trafić w pierwszym kwartale 2019 roku
- Samochód jest krótszy i niższy od poprzednika, ale wzrosły szerokość i rozstaw osi
- Udało się również wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu
Podczas salonu w Paryżu zadebiutowała piąta generacja Toyoty RAV4. Samochodu, który jest całkiem inny niż poprzednicy – nie tylko pod względem stylistyki nadwozia i wnętrza, lecz także zastosowanej techniki. Nowe RAV4 to pierwszy SUV japońskiej marki, który został zbudowany na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture).
W porównaniu z dotychczasowym modelem auto jest o 5 mm krótsze (4600 mm), o 10 mm szersze (1885 mm) oraz o 10 mm niższe (1650 mm). Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 30 mm i wynosi teraz 2690 mm. Takie gabaryty w połączeniu z platformą TNGA przyczyniły się do poprawy przestronności. Odczują to przede wszystkim pasażerowie w tylnym rzędzie, którzy mają więcej miejsca na nogi, a na szerokość zyskali 40 mm.
Nadwozie RAV4 zostało zawieszone o 15 mm wyżej. W połączeniu z możliwością zamówienia wersji z napędem na obie osie poprawia to możliwości terenowe auta. Nowością jest zintegrowane zarządzanie napędem 4x4 (AIM). W zależności od wybranego trybu jazdy – Normal, Eco lub Sport – dostosowuje działanie wspomagania układu kierowniczego, sterowania hamulcami i przepustnicą oraz dobiera przełożenie i rozdział momentu obrotowego.
Ciekawym rozwiązaniem wprowadzonym w nowym RAV-ie jest wirtualne lusterko. Może ono działać tradycyjnie lub jako cyfrowy monitor. Obraz jest wówczas przekazywany za pomocą kamery umieszczonej nad tylną szybą. Dzięki temu kierowca może obserwować sytuację za pojazdem nawet wtedy, gdy przewozi ładunek o dużych gabarytach.
Do napędu auta przewidziano 2-litrową jednostkę benzynową lub układ hybrydowy 4. generacji. W drugim przypadku w skład systemu wchodzą 2,5-litrowy benzyniak oraz jednostka elektryczna. Moc układu w przypadku wersji z przednim napędem wynosi 218 KM, a w 4x4 – 222 KM. W drugiej konfiguracji przyspieszenie do 100 km/h ma trwać 8,1 s, a średnie spalanie ma wynieść 4,5 l/100 km. Hybryda może poruszać się z wykorzystaniem tylko trybu elektrycznego.
Toyota RAV4 - naszym zdaniem
Muskularne nadwozie nowej Toyoty RAV4 prezentuje się atrakcyjnie. Ważne jest też to, że dzięki lepszej przestronności i większemu kufrowi auto okazuje się bardziej praktyczne. Cieszy również nowa technika.