Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota Supra, czyli długo oczekiwany powrót legendy

Toyota Supra, czyli długo oczekiwany powrót legendy

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Toyota ma na swoim koncie wiele modeli, o których można powiedzieć, że zyskały status legendarnych. Wśród nich jest i Supra, która przez długie lata była uznawana za jeden z najbardziej atrakcyjnych samochodów sportowych. Teraz powraca i wygląda na to, że sprosta oczekiwaniom entuzjastów tego modelu.

Toyota Supra
Zobacz galerię (52)
Toyota / Toyota
Toyota Supra
  • Toyota Supra z lat 90. imponowała mocnym i bardzo wytrzymałym silnikiem 3.0 z turbodoładowaniem
  • Współczesny model pod wieloma względami nawiązuje do samochodu sprzed dwóch dekad, w tym wielkością i rodzajem zastosowanego w nim silnika
  • Nadwozie ma atrakcyjny kształt, typowy dla samochodów coupe, ale na razie nie mogliśmy podziwiać detali - auto było częściowo zamaskowane

Poprzednia generacja Supry o oznaczeniu A80 zyskała prestiż dzięki odważnej stylizacji, znakomitym osiągom i pancernemu 3-litrowemu silnikowi twin-turbo 2JZ-GTE o mocy 326 KM. Historia zatacza koło, ponieważ właśnie jesteśmy na przedpremierowej prezentacji nowej generacji Supry, która po 16 latach wraca do rzędowego doładowanego silnika o pojemności trzech litrów. Z tym że ten motor nie jest dziełem Toyoty i teraz ma jedną sprężarkę. Dziś nie poznamy danych technicznych, bo Supra jest jeszcze w fazie dostrajania. W ostatecznym kształcie będziemy mogli ją zobaczyć podczas zbliżających się targów w Paryżu, ale po kilku godzinach za kierownicą Supry można pokusić się o stwierdzenie, że ma pod maską ok. 380 KM.

Toyota Supra 2019
Toyota Supra 2019Toyota / Toyota/Lexus

Najnowsza generacja Toyoty Supry to efekt współpracy Japończyków z BMW. Toyota udostępniła Niemcom technologię hybrydową, a w zamian może czerpać z emocji, jakie stoją za bawarską marką. Nowa Supra technicznie bazuje na właśnie debiutującym BMW Z4.

Toyota Supra 2019
Toyota Supra 2019Toyota / Toyota/Lexus

Pod nową karoserią kryje się świetnie znany z BMW, rzędowy, trzylitrowy silnik benzynowy z jedną sprężarką twin scroll, który współpracuje 8-biegowym automatem ZF. Jak widać BMW nie było skore do udostępniania Toyocie rozwiązań, które stosuje w samochodach z literką M, bo w Suprze nie znajdziemy dwusprzęgłowej przekładni. Jedynym elementem zapożyczonym z M2 jest aktywny dyferencjał, który w Toyocie będzie opcją. I rzeczywiście poziom emocji, jaki oferuje Supra, przypomina tzw. połówkowe modele M, czyli np. M240i.

Mam tu na myśli ostrość mechaniczną auta i intensywność dźwięków, bo oczywiście sylwetka Supry i jej wnętrze wywołuje dreszcz emocji jeszcze zanim uruchomimy silnik. Jest nie tylko mocniejsza od GT86, ale też zdecydowanie bardziej komfortowa i stabilna. Zawieszenie jest precyzyjne, ale też znakomicie radzi sobie z nierównościami. Jeśli nie przeszkadza ci klaustrofobiczne dwuosobowe wnętrze można Suprą bez problemu jeździć na co dzień. Toyota Supra jest bardzo spójnym i dopracowanym samochodem.

Toyota Supra 2019
Toyota Supra 2019Toyota / Toyota

Pozycja za kierownicą - znakomita, wyciszenie - staranne, dostrojenie mechanizmów sterowania - precyzyjne. Mimo że pod muskularnymi przetłoczeniami kryje się mechanika BMW, wyraźnie czuje się ingerencję japońskich inżynierów. Szczególnie w nowo zestrojonym zawieszeniu oraz pracy świetnego układu kierowniczego, z którym BMW ostatnio miało spore problemy. Japończycy są na tyle pewni swojego, że pozwoli nam sprawdzić prototypowe Supry na torze Jarama pod Madrytem i wcale nie ograniczali wybujałych wyścigowych zapędów dziennikarzy. Supra prowadzi się precyzyjnie, stabilnie i przewidywalnie. Dzięki rozłożeniu mas pomiędzy osiami 50/50 neutralnie pokonuje zakręty, a jeśli nawet zbliżysz się do granicy przyczepności i Micheliny Supersport zaczną piszczeć wciąż nasz pełną kontrolę nad samochodem. Supra to najbardziej dojrzały i dopracowany sportowy samochód Toyoty od lat. Ciekawe, czy władze BMW nie plują sobie teraz w brodę, że udostępnili Toyocie mechanikę. Niebawem dowiemy się, czy Supra nie okaże się lepsza od Z4...

Toyota Supra 2019
Toyota Supra 2019Toyota / Toyota
Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków