• Volkswagen Arteon 2.0 TDI/190 KM z dwusprzęgłową skrzynią biegów i w wersji Elegance
  • Testowany Arteon uzyskuje setkę po 8 s, a maksymalnie może jechać 238 km/h
  • W opisywanej odmianie samochód kosztuje 229 230 zł

Volkswagen Arteon powstał na bazie, a jakże… Passata. Samochód trafił do sprzedaży w 2017 roku jako następca modelu CC. Zgodnie z modą panującą wśród aut tego typu pomimo czworga drzwi nadwozie ma stylistykę nawiązującą do aut typu coupe. To głównie zasługa mocno obniżającej się ku tyłowi linii dachu. Taki zabieg stylistyczny sprawia, że Arteon prezentuje się atrakcyjniej niż Passat.

Jednocześnie nie oznacza to wcale mocno ograniczonej przestrzeni. Owszem nad głowami z tyłu miejsca jest mniej niż w limuzynach czy kombi klasy średniej, ale już z przodu nie ma tego problemu. Co istotne dużo miejsca wygospodarowano na nogi osób podróżujących w obu rzędach siedzeń.

Mocną stroną pojazdu okazują się również siedzenia, które nie tylko są wygodne (podczas długich podróży nie odczuwa się zmęczenia), lecz także świetnie podpierają z boku. Łupem udanego designu nie padł również bagażnik, którego pojemność to imponujące 563-1557 l. Szkoda tylko, że po powiększeniu nie uzyskuje się idealnie równiej powierzchni.

Ograniczona przestrzeń nad głowami z tyłu to nie jedyny mankament spowodowany efektowną stylistyką nadwozia. Okazuje się bowiem, że z racji mocno pochylonej tylnej szyby możemy zapomnieć o dobrej widoczności do tyłu. Dlatego niezbędnym elementem jest kamera.

Testowany samochód pod maską miał wysokoprężny silnik o mocy 190 KM. Jednostka świetnie sprawdza się w aucie wielkości Arteona. Już w standardowym lub komfortowym trybie jazdy zapewnia autu bardzo dobre osiągi. Jednocześnie w trakcie podróżowania, niezależnie od prędkości, nie przeszkadza hałas docierający spod maski. Kierowcy, którzy chcą podróżować bardziej dynamicznie powinni zainteresować się sportowym ustawieniem. Wówczas auto spontaniczniej reaguje na dodawanie gazu, a dwusprzęgłowa skrzynia przełącza przy wyższym poziomie prędkości obrotowej silnika.

Niestety, przekładnia nie odnajduje się w każdej sytuacji. Okazuje się bowiem, że w trakcie redukcji biegów zdarza się jej pogubić. Włączy niższy bieg, za chwilę „zmieni jednak zdanie” i powróci do wyższego, by ponownie zdecydować się na ten niższy. Dobrze chociaż, że wszelkie manewry wykonuje bez szarpnięć.

Volkswagen Arteon – zawieszenie

Podobnie jak układ napędowy, także i działanie tego elementu uzależnione jest od preferencji kierowcy. Gdy wybierze komfortowe ustawienia będzie cieszył się skutecznym tłumieniem nierówności. Z wyczuciem są pokonywane zarówno duże garby, jak i powtarzające się niewielkie wyboje. Ci, którym marzy się dynamiczne przejeżdżanie zakrętów zainteresują się z pewnością sportowymi ustawieniami. Wówczas Volkswagen Arteon precyzyjnie wpisuje się w każdy, nawet ciasny łuk, a nadwozie nie przechyla się nadmiernie. Dodatkowym atutem pojazdu jest bezpośrednie działanie układu kierowniczego.

Volkswagen Arteon w 190-konnej wersji, z dwusprzęgłową skrzynią i ze specyfikacją Elegance kosztuje 176 290 zł. Jednak testowany egzemplarz był droższy, bo na pokładzie znalazły się opcje za 52 940 zł. Należą do nich m.in.: 19-calowe alufelgi – 1960 zł, skórzana tapicerka – 4120 zł, adaptacyjne zawieszenie DCC za 3010 zł, klimatyzowane i elektrycznie sterowane fotele (z pamięcią ustawień) za 6610 zł, nawigacja satelitarna – 3390 zł czy metalizowany lakier kosztujący 2660 zł. Po doliczeniu wszelkich opcji cena pojazdu wzrasta do 229 230 zł. Nie jest to tanio, ale za tę kwotę otrzymuje się nie tylko bogate wyposażenie, lecz także dużo frajdy z jazdy.

Volkswagen Arteon – nasza opinia

Volkswagen Arteon to auto dla kierowców, którzy w klasie średniej poszukują nie tylko przestrzeni, dobrych osiągów czy bogatego wyposażenia. To model dla fanów nietuzinkowej stylistyki, którzy nie chcą nudnego sedana, a jednocześnie nie zależy im na kombi z potężnym bagażnikiem.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4, t.diesel
Moc 190 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 1900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 7, napęd na przód
Prędkość maksymalna 238 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km
Pojemność bagażnika 563-1557 l
Cena testowanego egzemplarza 229 230 zł