• Volkswagen Arteon ma udany wygląd, a co ważne zdał również egzamin w kwestii praktyczności
  • Jazda Arteonem ze 190-konnym dieslem okazuje się przyjemna, a przy tym nie jest okupiona nadmiernym zużyciem paliwa
  • Jeżeli nie chcesz tradycyjnego sedana, ani kombi, a jednocześnie liczysz na praktyczne nadwozie to Volkswagen Arteon może być dla Ciebie dobrą propozycją

Volkswagen Arteon to stosunkowo młody, rynkowy gracz, bowiem samochód trafił do sprzedaży w 2017 roku jako następca modelu CC. Dzięki temu autu Volkswagen ma w ofercie dwa modele klasy średniej – Passata występującego jako szykowny sedan oraz jako praktyczne kombi i właśnie Arteona.

Temu ostatniemu przypadła w gamie rola lifestylowego modelu, który ma cieszyć przede wszystkim efektowną stylistyką nadwozia. To zasługa masywnie narysowanego przodu oraz mocno obniżającej się ku tyłowi linii dachu. Ten drugi zabieg stylistyczny sprawił, że pomimo 5-drzwiowej karoserii auto kojarzy się z modelem coupe.

Volkswagen Arteon ma udany wygląd, a co ważne zdał również egzamin w kwestii praktyczności. Część pasażerska okazuje się na tyle duża, że nawet wysokie osoby siedzące jedna za drugą będą mogły swobodnie ułożyć nogi. Gorzej przedstawia się kwestia przestronności nad głowami. O ile z przodu nie ma z tym problemu, to z tyłu, z racji obniżającej się linii dachu, wysokim pasażerom może brakować centymetrów. Pod tym względem Arteon nie jest tak udany, jak Passat, z którym jest spowinowacony pod technicznym względem.

Arteon ma całkiem udanie zaprojektowaną część ładunkową. Po pierwsze dlatego, że jej pojemność wynosi aż 563-1557 l, a po drugie z racji łatwego dostępu. Samochód ma potężną klapę oraz olbrzymi otwór załadunkowy. Na uznanie zasługuje również nisko poprowadzony próg. Wszystko to sprawia, że zapakowanie urlopowych walizek nie stanowi żadnego problemu.

Volkswagen Arteon – optymalny silnik

Pod maską testowanego egzemplarza skrył się silnik Diesla o mocy 190 KM. W ofercie są jeszcze dwie wysokoprężne jednostki – o mocy 150 KM oraz 240 KM. Wydaje się, jednak że ten pierwszy może być trochę za słaby do napędu Arteona, natomiast topowa wersja dla niektórych kierowców może okazać się zbyt narowista. Czy zatem testowana, 190-konna odmiana będzie złotym środkiem?

Jeżeli chodzi o przyspieszenie to trudno mieć jakieś zastrzeżenia. Producent obiecuje uzyskiwanie setki po 7,8 s, a tymczasem podczas naszej próby auto uzyskało tę prędkość po 8 s. To świetny wynik, a w dodatku tylko o 0,2 s gorszy od obietnic Volkswagena. Takie osiągi możliwe są wówczas, gdy klawiszem w kokpicie wybierze się sportowy tryb jazdy. Wówczas wyostrza się reakcja silnika na wciskanie pedału gazu, a dwusprzęgłowa skrzynia sprawniej włącza przełożenia.

Skoro już mowa o przekładni to pochwały należą się nie tylko za szybkość działania, lecz także za precyzyjne przełączanie – bez najmniejszych szarpnięć. Jednak podczas testu przekonaliśmy się, że ten mechanizm ma także pewne niedociągnięcia. Okazuje się bowiem, że w trakcie redukcji skrzynia potrafi wykazywać się niezdecydowaniem. Zdarza się, że włącza niższy bieg, po czym powraca do wyższego, by ponownie wybrać ten niższy.

Volkswagen Arteon – niskie zużycie paliwa

Jazda Arteonem ze 190-konnym dieslem okazuje się przyjemna, a przy tym nie jest okupiona nadmiernym zużyciem paliwa. W trakcie naszego sprawdzianu samochód potrzebował średnio 6 l/100 km, podczas gdy w danych technicznych widnieje wartość 6,4 l/100 km. Zatem w rzeczywistości auto potrzebuje przeciętnie o 0,4 l mniej, niż obiecuje producent. Poza tym uzyskane 6 litrów w przypadku mocnego silnika i dobrych osiągów zasługuje na pochwałę.

Volkswagen Arteon jest samochodem, w którym podczas jazdy docenimy również zawieszenie. Sprawdza się ono niezależnie od tego jaki styl jazdy preferuje kierowca. Lubisz podróżować spokojnie, a jednocześnie cenisz sobie wygodę? Zatem idealnym wyborem będą komfortowe nastawy.

Dzięki nim układ jezdny perfekcyjnie pokonuje wszelkie nierówności nawierzchni, a to sprawia, że zarówno na podłużnych wybojach, jak i na poprzecznych garbach pasażerowie nie odczuwają przesadnych wstrząsów.

Kierowcy, którzy lepiej czują się podczas dynamicznego prowadzenia pojazdu też nie będą pokrzywdzeni. Wystarczy zmienić nastawy na sportowe, a wówczas podwozie usztywnia się i samochód zaczyna perfekcyjnie wpisywać się w każdy łuk. W opanowaniu Arteona pomaga dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy. Auto nie tylko sprawnie rozpędza się, lecz także potrafi skutecznie wytracić prędkość – droga hamowania od 100 km/h to tylko 36 m.

Volkswagen Arteon – koszty zakupu

Cena testowanego samochodu nie jest, niestety niska. Za auto w wersji Elegance ze 190-konnym dieslem i napędem na cztery koła musimy zapłacić 191 790 zł. Jednak nie jest to jeszcze koniec, bowiem testowany egzemplarz miał na pokładzie opcje, które cenę wywindowały do 237 400 zł. Trzeba jednak przyznać, że za tę kwotę otrzymuje się auto z bogatym wyposażeniem.

Volkswagen Arteon – to nam się podoba

Dużo miejsca na nogi w obu rzędach siedzeń, wygodne fotele, pojemny bagażnik, dobre osiągi, niskie zużycie paliwa, skuteczne hamulce, precyzyjne prowadzenie, wysoki komfort resorowania.

Volkswagen Arteon – to nam się nie podoba

Ograniczona przestrzeń nad głowami z tyłu, niedostateczna widoczność, wysoka cena zakupu.

Volkswagen Arteon – nasza opinia

Jeżeli nie chcesz tradycyjnego sedana, ani kombi, a jednocześnie liczysz na praktyczne nadwozie to Volkswagen Arteon może być dla Ciebie dobrą propozycją. Przy okazji możesz cieszyć się nietuzinkową stylistyką. Nie mniej ważne są świetne osiągi oraz prowadzenie. Niestety, zakup pojazdu łączy się z dużym wydatkiem.

Volkswagen Arteon – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, t.diesel
Moc 190 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 1900 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 7/4x4
Prędkość maksymalna 233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 4,8 l/100 km
Dł./szer./wys. 4862/1871/1427 mm
Rozstaw osi 2837 mm
Cena testowanego egzemplarza bez opcji/z opcjami 191 790/237 400 zł

Volkswagen Arteon – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,6 s
Elastyczność 80-120 km/h 5,7 s
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) 36,2 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce rozgrzane) 35,9 m
Rozmiar – rodzaj opon 245/40 R 19 – Pirelli P Zero
Poziom hałasu przy 50 km/h 55 dB (A)
Poziom hałasu przy 100 km/h 60 dB (A)
Poziom hałasu przy 130 km/h 65 dB (A)
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km