- Wspólne geny z Volkswagenem Passatem widać już na pierwszy rzut oka, ale trudno to uznać za wadę
- Dwulitrowy, mocny diesel i napęd na cztery koła to w tym aucie zestaw idealny
- Mimo sylwetki udającej coupe, Arteon to naprawdę praktyczny samochód
Hejterzy wiedzą swoje – nabywcy Volkswagena Arteona muszą mieć grubą skórę i nastawić się komentarze, że przepłacili za Passata, albo wręcz przeciwnie – że nie stać ich było na BMW czy Audi, więc kupili tańszy zamiennik. Haters gonna hate – jak mawiają Amerykanie, czyli co by nie zrobić, i tak znajdzie się ktoś, kto będzie marudził. Trudno!
Rozprawmy się więc z uprzedzeniami. Ile w Arteonie jest Passata? Całkiem sporo, ale w tym przypadku to naprawdę nie wada, bo aktualny Passat to naprawdę model wybitny w swojej klasie. Silniki, skrzynie biegów, konstrukcja zawieszenia, wyposażenie, wnętrze – to standardowe elementy z regałów Volkswagena i większość z nich jest rzeczywiście wspólna dla obydwóch modeli. Przesiadając się z Passata do Arteona poczujemy się jak w domu, ale też powinniśmy dostrzec subtelne choć dla wielu znaczące różnice.
Volkswagen Arteon - z przodu jak w Passacie, z tyłu jak w limuzynie
Aktualnemu Passatowi trudno zarzucić brak urody, ale Arteon przebija go pod tym względem z łatwością. Przysadzista, ale elegancka sylwetka, agresywny grill, nisko poprowadzona linia dachu, zgrabny tył, a do tego bezramkowe szyby w drzwiach. Jest dobrze! Oczywiście, hejterom przeszkadzać może znaczek Volkswagena na masce, ale to naprawdę piękne auto, które w dodatku na drodze wygląda nawet lepiej niż na zdjęciach. Gabaryty też robią wrażenie i zdradzają aspiracje do klasy wyższej: 4,86 m długości i 1871 cm szerokości.
Na przednich miejscach różnice między Passatem i Arteonem są bardzo subtelne – „wypasiony” Passat wygląda w zasadzie tak samo, jak standardowy Arteon. Deska rozdzielcza, zegary – starzy znajomi! Na tylnych miejscach jest jednak inaczej. Jeśli ktoś myśli, że obniżona linia dachu sprawia, że w wariancie premium miejsca jest mniej, albo, że jest on mniej praktyczny, ten jest w błędzie. Dzięki dłuższemu o 5 cm rozstawowi osi miejsca dla pasażerów tylnej kanapy jest naprawdę mnóstwo – więcej nawet niż w niejednym aucie klasy wyższej. A co z bagażnikiem? Arteon pozuje na coupe, ale to tak naprawdę liftback z wielką, sięgającą dachu klapą. A pod klapą aż 563 litry miejsca na bagaże! Kto powiedział, że piękne auta nie mogą być praktyczne?
Volkswagen Arteon - mocny silnik, świetne zawieszenie
Podstawowy Volkswagen Arteon pod maską ma silnik o pojemności 1,5 litra i 150 KM. To ma być premium? W takim aucie to nie przystoi! Testowany egzemplarz został skonfigurowany znacznie atrakcyjniej. 240-konny diesel współpracujący ze skrzynią DSG i napędem 4x4 to naszym zdaniem idealne źródło napędu do tego auta. Może i odrobinę klekocze przez chwilę po zimnym starcie, ale w czasie jazdy zachowuje się kulturalnie i zapewnia świetne osiągi (6,5 s do 100 km/h, prędkość maksymalna 245 km/h). Może i 280-konny benzyniak jest nieco żwawszy, ale też i znacznie bardziej paliwożerny. Jeżdżąc bardzo spokojnie dieslem na jednym tankowaniu 66 litrowego baku da się pokonać 1000 km, przy dynamicznej jeździe, do której auto to naprawdę zachęca, spalanie wynosi ok. 8 l/100 km. Może i diesle wychodzą z mody, ale ten naprawdę jest świetny.
Zawieszenie, choć konstrukcyjnie oparte na tym z Passata, zostało nieco zmodyfikowane i trudno mu cokolwiek zarzucić. Dzięki adaptacyjnej regulacji DCC można je dopasować do humoru i oczekiwań. Chcecie komfortu? Pstryk – i jest komfortowo! Ma być sportowo? Też żaden problem!
Ile kosztuje przyjemność jazdy Volkswagenem Arteonem?
Najtańszy Volkswagen Passat (sedan 1.5/150 KM) kosztuje według cennika 102 990 zł (w promocji 84 990 zł), a Arteon z tym samym silnikiem 127 690 zł (117 690 zł w promocji). Różnica niby niemała, ale po uwzględnieniu różnic w wyposażeniu nieco się kurczy. Z najmocniejszym, 240-konnym dieslem pod maską Arteon w topowej wersji R-Line kosztuje 201 790 zł (w promocji 182 790 zł). Dużo? To zależy, z czym porównujemy – BMW 4 Gran Coupe z napędem na 4 koła i dwulitrowym silnikiem, tyle że o mocy 190 KM i znacznie ciaśniejszym wnętrzem kosztuje 206 300 zł. I nie mówcie, że nie można porównywać Volkswagena z BMW. Można!
Volkswagen Arteon 2.0 TDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1968 cm3, R4, turbodiesel | |
Moc | 240 KM | |
Moment obrotowy | 500 Nm przy 1750 obr./min. | |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa dwusprzęgłowa, napęd 4x4 | |
Prędkość maksymalna | 245 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s | |
Średnie zużycie paliwa | 5,9 l/100 km (producent), ok. 8,6 l/100 km w teście | |
Masa własna | 1828 kg, (DMC: 2360 kg) | |
Cena wersji R-Line 2.0 240 KM | Od 182 790 zł (w promocji, cena cennikowa 201 790 zł) |