Cross Polo powstał na fali rosnącej popularności wszelkiej maści crossoverów i podobnie jak one wyróżnia się paroma dodatkami stylistycznymi, które wyglądowi nadwozia dodają trochę surowych akcentów mających sugerować jego pozamiejskie umiejętności. W przypadku Cross Polo są to poszerzone zderzaki z dolnymi osłonami w srebrnym kolorze, plastikowe, czarne osłony progów i nadkoli oraz srebrne relingi dachowe. Auto seryjnie wyposażone jest w 17-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 215/40 R 17 i na pierwszy rzut oka rzeczywiście wygląda bojowo stanowi ciekawe urozmaicenie gamy Polo. W teście wersja z silnikiem 1.2 TSI i 7-biegową skrzynią DSG.
Ale te dodatki nie czynią z niego terenówki...
Oczywiście i tak naprawdę nikt nie oczekuje offroadowych zdolności od Cross Polo i aut tego typu. Samochód ma co prawda powiększony o 15 mm prześwit, dzięki któremu łatwiej wjechać na krawężnik czy pokonać dziurawą nawierzchnię, a osłony zderzaków, progów czy listwy na drzwiach zabezpieczają lakier przed otarciami i obiciami np. na ciasnych parkingach i gdy przyjdzie nam ochota zjechać na piaszczyste drogi, ale nie sądzę, aby ktoś chciał zapuszczać się nim w trudniejszy teren.
To gdzie się sprawdzi Cross Polo?
Wszędzie tam, gdzie większość maluchów segmentu B, czyli w mieście. Niespełna 4 m długości, średnica zawracania sięgająca 10,6 m i dobra widoczność we wszystkich kierunkach sprawiają, że na miejskich ulicach i parkingach Cross Polo czuje się jak ryba w wodzie. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego daje dobre wyczucie i ułatwia manewrowanie autem, a wyposażenie z zakresu komfortu sprawia, że podróżowanie nim na pewno nie jest męczące. Tym bardziej że jak na malucha to Cross Polo oferuje dość przestronne, dobrze wykończone wnętrze z licznymi schowkami i przyzwoity 280-litrowy bagażnik, który po rozłożeniu dzielonych asymetrycznie oparć tylnej kanapy można powiększać do 952 l. Drobny mankament to brak płaskiej podłogi po wykonaniu tej czynności.
Cross Polo można także śmiało wybrać się w dłuższą trasę. Na dobrych nawierzchniach sprężysta charakterystyka zawieszenia sprzyja dynamicznej jeździe i sprawia, że auto prowadzi się pewnie i stabilnie. Można nawet pozwolić sobie na bardziej agresywne pokonywanie zakrętów. Za to gorzej mały Volkswagen spisuje się na nierównościach poprzecznych, które z racji sztywnego zawieszenia dają wyraźnie o sobie znać we wnętrzu.
Mały silnik i automat to dobre połączenie?
Nawet bardzo. Zwłaszcza, że turbodoładowana jednostka Volkswagena z pojemności 1,2 l osiąga moc 110 KM i moment 175 Nm, które ważącemu niewiele ponad 1100 kg autu zapewniają dobre osiągi. Do setki Cross Polo potrafi przyspieszać w 9,5 s, a 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa pracuje niemal wzorowo. Zmiany przełożeń są szybkie. Żadnego ociągania się gdy trzeba przyspieszyć czy błyskawicznie włączyć się do ruchu. W miejskich korkach to doskonałe rozwiązanie, które poprawia płynność jazdy. Szkoda tylko, że dynamiczna jazda w takich warunkach wiąże się ze zużyciem nawet ponad 9 l benzyny na 100 km. Lepiej jest na trasie, gdzie poruszając się z prędkością autostradową zanotowałem spalanie na poziomie 6,5 l/100 km. Średnia z całego testu na dystansie prawie 500 km to przyzwoite 7,1 l/100 km.
Ile kosztuje Cross Polo?
W bazowej wersji i konfiguracji z silnikiem 1.2/110 KM oraz skrzynią DSG trzeba wydać na to auto minimum 74 790 zł. Tanio nie jest, a jeśli doliczyć koszt opcji, np. koloru metalizowanego za 1900 zł, systemów nawigacji za 2680 zł, audio Composition Media za 2150 zł, Car-Net (umożliwia korzystanie z Mirror Link, Android Auto i CarPlay) za 820 zł, automatycznej klimatyzacji za 3280 zł czy biksenonów za 2970 zł, można łatwo podnieść cenę o kolejne kilkadziesiąt tysięcy złotych. I choć nie zmienia to faktu, że Cross Polo jest solidnym samochodem, to trzeba wziąć pod uwagę fakt, że to pułap, w którym można przebierać w ofertach konkurencji.
Dane techniczne
wersja 1.2 TSI DSG
Silnik t. benz. R4, 1197 cm3
Moc 110 KM/5000 obr./min
Moment 175 Nm/1550-4100
Skrzynia 7-biegowa, dwusprzęgłowa (DSG)
0-100 km/h – 9,5 s, maks. 190 km/h
śr. spalanie 5,0 l/100 km (testowe 7,1 l/100 km)
dł./szer./wys. 3972/1682/1477 mm
masa własna 1112 kg
Cena od 74 790 zł