Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Passat Alltrack - dobry na narty i do opery

Volkswagen Passat Alltrack - dobry na narty i do opery

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Od grudnia ubiegłego roku w salonach Volkswagena jest dostępna nowa wersja Passata. To Alltrack, czyli uterenowione kombi z napędem na obie osie. W teście sprawdzimy, dla kogo będzie to odpowiedni samochód.

_MG_3177Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Volkswagen Passat Alltrack - moda na crossovery i SUV-y

Jechać Passatem Variantem w teren to chyba lekka przesada? Do jazdy po bezdrożach nie nadają się nawet SUV-y, a co dopiero kombi klasy średniej! Po co więc Volkswagen wypuszcza na rynek Passata dumnie nazwanego Alltrackiem? Bo tego oczekują klienci.

Popyt na SUV-y i crossovery jest coraz większy, poza tym popularność takich aut, jak Volvo XC70 czy Audi A6 Allroad, tylko potwierdza, że warto. Volkswagen próbował zainteresować klientów autem tego typu już w latach 80. XX wieku, kiedy to oferował Passata Syncro (z większym prześwitem i napędem na obie osie) – niestety, wówczas bez sukcesu.

Dziś jest inaczej. Napęd na cztery koła jest tańszy (w Passacie kosztuje, w zależności od silnika, od 700 do 1000 zł), poza tym jego zastosowanie nie zwiększa znacząco spalania (tylna oś automatycznie dołączana tylko w razie potrzeby). Jednak uwaga: niska dopłata za 4Motion wcale nie wynika z niewielkich kosztów produkcji, lecz z tego, że występuje on wyłącznie w mocniejszych wersjach silnikowych i topowym wyposażeniu Highline, czyli w już i tak drogich odmianach.

Skoro mówimy tu o kosztach, to ceny Alltracka zaczynają się od 147 590 zł (2.0 TDI/150 KM), ale testowana przez nas topowa odmiana z 240-konnym turbodieslem oznacza wydatek ponad 180 000 zł, tym samym jest to najdroższa wersja!

Volkswagen Passat Alltrack - Detale robią różnicę

Passat Alltrack jest drogi, trzeba więc oczekiwać czegoś ekstra. W stosunku do Varianta z identycznym zespołem napędowym klient oprócz offroadowej stylistyki (zmienione zderzaki, poszerzone progi, nakładki na nadkolach, osłony podwozia) otrzymuje w Alltracku zwiększony o 27,5 mm prześwit (174 mm). Ponadto standardowe adaptacyjne zawieszenie DCC (seryjne z najmocniejszymi silnikami) w uterenowionym modelu ma dodatkowy tryb jazdy Off-road. Po jego wybraniu większość elektronicznych systemów asystujących zmienia swoje ustawienia tak, by ułatwiać wypady w teren.

Volkswagen Passat Alltrack - tryb Off-road tylko w Alltracku

Modyfikacja częstotliwości działania ABS-u sprawia, że podczas pełnego hamowania na luźnej nawierzchni przed kołem tworzy się klin pozwalający skrócić drogę pokonaną do zatrzymania. Z kolei asystenci wjazdu i zjazdu ze wzniesienia, ingerujący w układ hamulcowy, oraz napęd automatycznie dostosują prędkość jazdy i zabezpieczą przed uślizgiem. Ponieważ Alltracka wyposażono w zwykłe opony, elementy te nie sprawdzają się w trudnym terenie, ale podczas stromego podjazdu lub zjazdu ze stoku skutecznie wspomagają kierowcę. To jednak nie wszystko. Mocny turbodiesel pod maską i napęd na obie osie czynią z Alltracka idealnego konia pociągowego (maksymalna masa holowanej przyczepy to 2200 kg przy nachyleniu do 12 proc.). Za hak trzeba jednak dopłacić, podobnie jak za system Trail Assist, ułatwiający wykonywanie manewrów z przyczepą.

Volkswagen Passat Alltrack - prowadzi się jak zwykłe kombi

Na asfalcie kierowca nie czuje dużej różnicy między Alltrackiem a zwykłym Variantem. Auto nadal świetnie się prowadzi, jest tylko minimalnie sztywniejsze. Komu takie nastawy nie odpowiadają, może skorzystać z gotowego trybu jazdy Comfort lub pobawić się ustawieniami poszczególnych podzespołów w trybie Individual.

Volkswagen Passat Alltrack - plusy:

Napęd 4x4 i większy prześwit gwarantują lepszą trakcję w koleinach i na śliskich drogach, przestronna i funkcjonalna kabina, dynamiczny i oszczędny silnik (śr. w teście 7,2 l/100 km).

Volkswagne Passat Alltrack - minusy:

Wysoka cena testowanej wersji, skrzyni DSG zdarzają się szarpnięcia, konieczność dopłaty za niektóre opcje w topowej wersji.

Volkswagne Passat Alltrack - dane techniczne

Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 240/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 500/1750
Skrzynia biegów aut. 7
Napęd 4.10.2004
Rozmiar opon 235/40 R 19
Poj. zbiornika paliwa (l) 66
Kąty natarcia/ramp./zejścia (st.) 13,4/10,5/12,3
Prześwit (mm) 174
Masa własna/ładowność (kg) 1726/659
Masa przyczepy holowanej (kg) 2200
Pojemność bagażnika (l) 639-1769
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s
Prędkość maksymalna 234 km/h
Spalanie średnie 5,5 l/100 km
Emisja CO2 145 g/km
Teoretyczny zasięg 1200 km
Średnica zawracania 11,7 m
Cena 181 690,00 zł

Volkswagen Passat Alltrack - nasza opinia:

Alltrack to idealne auto dla osób, które latem pływają na desce, jesienią zbierają grzyby, a zimą korzystają ze stoków narciarskich. To one właśnie docenią większy prześwit auta, napęd 4x4 oraz wykorzystają możliwości trybu Off-road. Żeby stać się właścicielem 240-konnej wersji, muszą mieć jednak naprawdę zasobny portfel!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków