Volkswagen Sportsvan pojawił się na rynku niedawno i to jest jedna z jego największych zalet. Wnętrze tego auta można różnorodnie konfigurować, świetnie się go też prowadzi i dzięki lekko podniesionym siedzeniom oferuje dobrą widoczność na zewnątrz. Samochód dzielnie sobie radzi z zadaniami dnia codziennego, nawet gdy ma silnik 1.4 TSI o mocy tylko 125 KM, który przy okazji jest całkiem oszczędną jednostką, zużywającą 6,4 l/100 km.
Volkswagen Tiguan może krewniakowi jedynie pozazdrościć – przede wszystkim młodości. Wprawdzie w 2011 r. przeszedł lifting, ale w ofercie pojawił się przecież aż o 8 lat wcześniej. Jest wyraźnie wyższy (o 12,5 cm) i dłuższy (o 9 cm) od Sportsvana, ale znacznie wcześniej wypada z gry.
Golfa napędza nowoczesny silnik 1.4 z paskiem rozrządu, natomiast pod maską Tiguana powarkuje stare TSI z łańcuchem rozrządu. Stary SUV jest też o dobre 120 kg cięższy. Wprawdzie z tego powodu nie potrzebuje dodatkowego wiatru w żagle, żeby na autostradzie przyspieszyć od 185 do 200 km/h, jednak już w sprincie do „setki” jest o 1 s wolniejszy od rywala, no i spala o cały litr paliwa więcej na każde 100 km.
W dodatku w przypadku Tiguana ze 122-konnym silnikiem można mieć tylko manualną skrzynię, podczas gdy Sportsvana zamówicie także z odprężającą dwusprzęgłową przekładnią DSG (dopłata 8000 zł). Napędzany tylko na jedną oś SUV w wersji Trend & Fun kosztuje aż o 15 800 zł więcej niż Sportsvan w odmianie Comfortline. Poza tym każdy kilometr przejechany Tiguanem wyciąga z kieszeni właściciela więcej pieniędzy niż ta sama podróż odbyta wielofunkcyjnym Golfem.
Naszym zdaniem
Tiguan w każdej dziedzinie musiał ustąpić pola Sportsvanowi. Podwyższony Golf więcej oferuje, a przy tym mniej kosztuje.
Wynik:
Volkswagen Tiguan 0 - Volkswagen Golf Sportsvan 1
Dane techniczne:
Dane producenta | VW Tiguan 1.4 TSI | VW Golf Sportsvan 1.4 TSI |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1395 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 122/5000 | 125/5000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 9,9 |
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km) | 6,5 | 5,2 |
Dł./szerokość/wysokość (mm) | 4426/1809/1703 | 4338/1807/1578 |
Zużycie paliwa w teście (l/100 km) | 7,6 | 6,4 |
Emisja CO2 w teście (g/km) | 180 | 152 |
Pojemność bagażnika (l) | 470-1510 | 500-1520 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1501/654 | 1383/592 |
Cena (zł) | 94 890 | 79 090 |
Koszt jednego kilometra* | 1,15 zł | 1,06 zł |
*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s