Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Tiguan kontra Volkswagen Golf Sportsvan

Volkswagen Sportsvan pojawił się na rynku niedawno i to jest jedna z jego największych zalet. Wnętrze tego auta można różnorodnie konfigurować, świetnie się go też prowadzi i dzięki lekko podniesionym siedzeniom oferuje dobrą widoczność na zewnątrz. Samochód dzielnie sobie radzi z zadaniami dnia codziennego, nawet gdy ma silnik 1.4 TSI o mocy tylko 125 KM, który przy okazji jest całkiem oszczędną jednostką, zużywającą 6,4 l/100 km.

Volkswagen Tiguan może krewniakowi jedynie pozazdrościć – przede wszystkim młodości. Wprawdzie w 2011 r. przeszedł lifting, ale w ofercie pojawił się przecież aż o 8 lat wcześniej. Jest wyraźnie wyższy (o 12,5 cm) i dłuższy (o 9 cm) od Sportsvana, ale znacznie wcześniej wypada z gry.

Golfa napędza nowoczesny silnik 1.4 z paskiem rozrządu, natomiast pod maską Tiguana powarkuje stare TSI z łańcuchem rozrządu. Stary SUV jest też o dobre 120 kg cięższy. Wprawdzie z tego powodu nie potrzebuje dodatkowego wiatru w żagle, żeby na autostradzie przyspieszyć od 185 do 200 km/h, jednak już w sprincie do „setki” jest o 1 s wolniejszy od rywala, no i spala o cały litr paliwa więcej na każde 100 km.

W dodatku w przypadku Tiguana ze 122-konnym silnikiem można mieć tylko manualną skrzynię, podczas gdy Sportsvana zamówicie także z odprężającą dwusprzęgłową przekładnią DSG (dopłata 8000 zł). Napędzany tylko na jedną oś SUV w wersji Trend & Fun kosztuje aż o 15 800 zł więcej niż Sportsvan w odmianie Comfortline. Poza tym każdy kilometr przejechany Tiguanem wyciąga z kieszeni właściciela więcej pieniędzy niż ta sama podróż odbyta wielofunkcyjnym Golfem.

Naszym zdaniem

Tiguan w każdej dziedzinie musiał ustąpić pola Sportsvanowi. Podwyższony Golf więcej oferuje, a przy tym mniej kosztuje.

Wynik:

Volkswagen Tiguan 0 - Volkswagen Golf Sportsvan 1

Dane techniczne:

Dane producenta VW Tiguan 1.4 TSIVW Golf Sportsvan 1.4 TSI
Pojemność skokowa (cm3)13901395
Moc maksymalna (KM/obr./min)122/5000125/5000
Prędkość maksymalna (km/h)185200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,99,9
Zużycie paliwa fabr. (l/100 km)6,55,2
Dł./szerokość/wysokość (mm)4426/1809/17034338/1807/1578
Zużycie paliwa w teście (l/100 km)7,66,4
Emisja CO2 w teście (g/km)180152
Pojemność bagażnika (l)470-1510500-1520
Masa własna/ładowność (kg)1501/6541383/592
Cena (zł)94 89079 090
Koszt jednego kilometra*1,15 zł1,06 zł

*przy cenie litra benzyny: 4,75 zł, ON: 4,67 zł i na podstawie wartości rezydualnej z EurotaxGlass’s

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji