Co prawda z zewnątrz niemal nic się nie zmieniło, ale w Volvo jest jak u dobrych producentów wina: butelek się nie zmienia - a jak już, to bardzo delikatnie. Za to wnętrze (jak twierdzą Szwedzi) kryje aż 1500 różnych zmian. Wynik tych prac jest bardzo zadowalający. Karoseria/jakośćNadwozie po ostatnich zmianach ma nowe reflektory, zderzaki i tylne światła. Na desce rozdzielczej trudno zauważyć zmiany. Przestronność jest dyskusyjna, za to bagażnik o pojemności 471 litrów przekracza wartości przeciętne. Przyjemność z jazdy/napęd1,9-litrowa wysokoprężna jednostka napędowa pochodzi ze stajni Renault i jest zasilana systemem Common Rail. Można ją zamówić w wersji 115-konnej lub 102-konnej (jak auto testowe).

Moc rozwijana jest tu łagodnie i harmonijnie, skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana i przełożenia dają się poprawnie przełączać. Osiągi. Z silnikiem takim Volvo co prawda nie ma skłonności sportowych, ale od średnich obrotów naprawdę ostro ciągnie.

Sprint do 100 km/h zabiera mu imponujące 12 s, a jak trzeba, potrafi rozpędzić małą, lecz ciężką limuzynę do 185 km/h. A przy tym silnik cały czas zachowuje się przyjemnie miękko, nie hałasuje i nie klekocze. Co w takim samochodzie jednak najważniejsze, zadowala się przy tym 6,3 l oleju napędowego na 100 km. Układ jezdny/bezpieczeństwoDrobiazgi często mają wielki wpływ na całość. Powiększenie rozstawu osi o 1,2 cm i rozstawu kół przednich o 1,8 cm w połączeniu z nowymi nastawami sprężyn i amortyzatorów dały samochodowi ogromny wzrost stabilności jazdy.

Auto stało się przyjemnie zwinne. Podobnie jak większe modele, tak i małe Volvo ma teraz kurtynowe poduszki powietrzne, przy czym airbagi czołowe i boczne pracują w systemie wielostopniowego odpalania - dostosowują siłę działania do warunków kolizji.

Naturalnie, systemy SIPS (zabezpieczenie przed uderzeniami z boku) i WHIPS (ochrona kręgosłupa szyjnego podczas uderzenia z tyłu) są obecne również w tym modelu. KomfortTakże tu wyraźnie widać, że coś jednak zmieniono. Co prawda nie da się zapomnieć o dygotliwie resorującym przodzie, ale tu zawieszenie jest dopracowane i harmonijne. Poprzeczne nierówności pokonywane są teraz o wiele spokojniej. KosztyNiestety, w Polsce Volvo z silnikiem wysokoprężnym nie jest oferowane. W Niemczech auto z praktycznie pełnym wyposażeniem (6 airbagów, ABS, klimatyzacja) kosztuje ponad 40 tys. marek.PodsumowaniePięcioletni okres dojrzewania naprawdę dobrze zrobił modelowi S40. Drugi z kolei lifting samochodu zaowocował zdecydowanie wyższym komfortem i lepszymi własnościami jezdnymi. Nowoczesny silnik zasilany systemem Common Rail doskonale podkreśla użyteczność auta. Jeździ naprawdę szybko i jest przy tym oszczędny. Ocena: 4