Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo XC90 - Czyli, maksimum komfortu

Angelina Jolie zawsze jest na pokładzie. Można ją nawet delikatnie pstryknąć w nos, gdy na kierownicy naciśnie się przycisk rozpoznawania głosu. Symbol na tym przycisku to nie jakiś zwykły znaczek, ale właśnie jej wizerunek. Julia Roberts i George Clooney przepadli w kwalifikacjach – śmieje się Dennis Nobelius, szef projektu. Ten minicasting pokazuje, z jaką uwagą Volvo zabrało się do tworzenia nowego Volvo XC90 – swojego flagowego modelu.

Z pokazanego w 2002 roku poprzednika auto przejęło jedynie podwyższoną ławkę dla dzieci w trzecim rzędzie. I gdy tamten pojazd wyglądał trochę jak opakowanie chrupkiego chleba, nowy samochód jest zupełnie inny. Projektujący go Thomas Ingelath jest Niemcem, który pracował kiedyś dla Volkswagena.

Nowe Volvo XC90 jest o 14 cm dłuższe (4,95 m) i o 2 cm szersze od poprzednika, co sprawia, że rozmiarami przewyższa Mercedesa ML-a i zbliża się do Audi Q7. W sumie to nic dziwnego – auto ma się podobać przede wszystkim w USA i Chinach, a tam przecież lubi się taki rozmiar.

Podstawowa wersja Volvo XC90 jest napędzana wyłącznie na przednią oś

W założeniach sprzedaż SUV-a ma być większa niż debiutującej wkrótce limuzyny S90. XC90 ma wręcz królewską wielkość. Zabudowany poprzecznie silnik zabiera mało miejsca, dlatego przestrzeń z przodu jest olbrzymia. Pomiędzy przytulnymi fotelami znajduje się szeroki tunel, w którym w odmianie hybrydowej będą się skrywały baterie. Na tylnej kanapie nawet superwysocy pasażerowie znajdą wygodną pozycję i założą nogę na nogę, a w kufrze zmieści się bezproblemowo wakacyjny bagaż 4-osobowej rodziny.

Trzeci rząd siedzeń jest opcjonalny. Tylna klapa (teraz jednoczęściowa) może być także otwierana elektrycznie. Znacznie ważniejszy od szykownych, ale drogich opcji jest styl, w którym urządzono wnętrze pojazdu. W aucie znalazł się m.in. „kinowy” wyświetlacz multimediów z ekranem o przekątnej 9 cali. Co ciekawe, nie jest to ekran dotykowy. Wystarczy zbliżyć do niego rękę, a czujniki podczerwieni wykryją ruch i przełożą go na działanie. Dzięki temu system można będzie obsługiwać nawet w rękawiczkach. Do tego ekran nawigacji nie odbija się w przedniej szybie – jesteśmy bardzo ciekawi, jak będzie to działało w dłuższej perspektywie.

Nowe są też najprzyjemniejsze w codziennej jeździe napędy Volvo XC90, czyli silniki Diesla. Lepiej byłoby powiedzieć: silnik, bo tak naprawdę jest to ta sama 2-litrowa jednostka 4-cylindrowa w dwóch wariantach mocy – 190 i 225 KM. Auto świetnie wyciszono, więc podczas normalnej jazdy do uszu podróżujących nie dochodzą właściwie odgłosy motoru, ale wystarczy mocno wcisnąć gaz, żeby usłyszeć pożegnanie z 5-cylindrowymi dieslami, czyli klasyczny klekot silnika wysokoprężnego.

Mimo 225 koni pod maską auto zachowuje się z manierami, jedynie w trybie Dynamic 8-stopniowy „automat” działa nieco za mało płynnie. A szkoda, bo auto oferuje 4 tryby jazdy – od Eco do Dynamic. Nie ukrywamy, że w pojeździe o wielkości altanki ogrodowej najbardziej przypadł nam do gustu tryb Comfort, w którym pneumatyczne zawieszenie „odcedza” wszelkie nierówności.

Wcale nie ma tak łatwo, bo nasz testowy samochód miał 20-calowe koła. Tyle że nawet to nie sprawi, że Volvo XC90 będzie sportowcem z krwi i kości. I bardzo dobrze – jeżdżąc tym autem, mieliśmy wrażenie, że poruszamy się komfortową limuzyną, a poziom tego komfortu i wykonanie samochodu są na najwyższym możliwym poziomie.

Wszystkie silniki napędzające Volvo XC90 mają 2 litry pojemności i 4 cylindry

Najwyraźniej budowanie sportowych SUV-ów Volvo scedowało na Audi i BMW. W wyposażeniu auta firmy, która uchodzi za prekursorkę w stosowaniu systemów bezpieczeństwa w samochodach, znajdziemy dwie nowości. Pierwsza to przydatny na skrzyżowaniach układ wykrywający ruch poprzeczny, druga – urządzenie, które ma minimalizować ewentualne urazy kręgosłupa w wyniku kolizji poprzez wcześniejsze napięcie pasów i specjalne ukształtowanie foteli.

Najtańsze Volvo XC90, z napędem na przód, wyposażone w 190-konnego diesla, kosztuje 229 900 zł. Wszystkie inne odmiany mają w standardzie napęd na obie osie. Volvo XC90 z podstawowym motorem benzynowym (T5/254 KM) to wydatek 264 500 zł. Dopłata za 7-miejscową wersję wynosi 7600 zł – taka konfiguracja jest standardem w hybrydzie.

Volvo XC90 - dane techniczne

Volvo XC90 T6 AWDVolvo XC90 T8 Twin EgnineVolvo XC90 D5 AWD
Silnik: typ/cylindryt.k.benz./R4t.k.benz./R4 + e-silnikt.diesel R4
Pojemność skokowa (cm3)196919691969
Moc maks. (KM/obr./min)235/320/5700235/320 + 59/80165/225/4250
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)400/2200640470/1750
Prędkość maksymalna (km/h)230 230220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)6,56,47,8
Skrzynia biegówaut. 8aut. 8aut. 8
Zużycie paliwa (l/100 km)8,02,7 5,7
Emisja CO2 (g/km)18664149
Cena od (zł)276 200344 700245 800
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków