Auto Świat Testy Testy nowych samochodów VW Polo 1.0 – wszystko na miejscu | TEST

VW Polo 1.0 – wszystko na miejscu | TEST

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Szósta generacja VW Polo ma wszelkie predyspozycje do tego, by uchodzić za wzorzec miejskiego auta. W wersji z trzycylindrowym silnikiem o mocy 115 KM popisuje się także dynamicznym usposobieniem.

Volkswagen Polo 1.0 TSIIgor Kohutnicki / Onet
  • Choć silnik w nowym Polo ma tylko trzy cylindry, to potrafi całkiem sprawnie rozpędzać to miejskie auto
  • Volkswagen proponuje mnóstwo dodatkowego wyposażenia, ale oczywiście Polo z wieloma dodatkami kosztuje bardzo dużo
  • Miejskie auto Volkswagena jeździ niczym model kompaktowy, czyli stabilnie i komfortowo

Najnowsze Polo zadebiutowało na rynku latem 2017 roku. To już 6. wcielenie popularnego modelu Volkswagena. Auto zostało zbudowane na modularnej platformie MQB-A0 i oferowane jest z benzynowymi silnikami trzycylindrowymi o pojemności 1,0 l i mocy od 65 do 115 KM oraz z dieslami 1.6 w wariantach 80 i 95 KM. Pod koniec ub. roku do oferty dołączyła sportowa odmiana GTI z 200-konnym silnikiem 2.0. Do testu otrzymaliśmy jednak najmocniejszą „cywilną” odmianę auta.

VW Polo 1.0 – trzy cylindry z animuszem

Benzynowy silnik 1.0 TSI pozytywnie zaskakuje swobodą, z jaką wchodzi na wysokie obroty i płynnie rozwijanym momentem obrotowym. 200 Nm dostępnych jest od 2000 obr./min i w połączeniu z mocą 115 KM sprawia, że Polo przy wprawnym operowaniu drążkiem manualnej 6-biegowej skrzyni chętnie nabiera prędkości i jest dynamiczne.

Volkswagen Polo 1.0 TSI
Volkswagen Polo 1.0 TSIIgor Kohutnicki / Onet

Przyspieszenie do setki zajmuje niespełna 10 s, a towarzyszy mu przyjemny warkot trzycylindrowego motoru. Co ważne, nie jest on w żaden sposób uciążliwy, bo wnętrze bardzo dobrze wyciszono i nawet przy prędkościach autostradowych nie trzeba podnosić głosu, by swobodnie rozmawiać. Na trasie sprzyja temu długie przełożenie 6. biegu, które dodatkowo wpływa pozytywnie na zużycie paliwa. Gorzej jest jednak z elastycznością – utrzymanie odpowiedniej dynamiki jazdy podczas wyprzedzania wymaga odpowiednio wcześniejszej redukcji przełożenia. Z kolei w ruchu miejskim auto zwinnie porusza się po ulicach i nie zdarza się, by marudziło podczas startu spod świateł. Przyzwyczaić się tylko trzeba do działania nieco nadpobudliwego systemu start-stop, abo go po prosu wyłączyć.

Na pochwałę zasługuje ekonomika jazdy. Na naszej pętli testowej Polo zadowoliło się średnio 6,2 l benzyny na 100 km i choć jest to wynik o 1,6 l wyższy, niż obiecuje producent, to i tak należy go uznać za bardzo dobry.

VW Polo 1.0 TSI – pewnie i komfortowo

Nowe Polo ma dopracowaną konstrukcję zawieszenia, które z jednej strony jest bardzo komfortowe, a z drugiej odporne na nagłe zmiany obciążenia. W efekcie na zakrętach auto prowadzi się bardzo stabilnie bez zbędnego bujania nadwoziem, a na trasie oferuje wygodę podróżowania godną samochodu kompaktowego.

Volkswagen Polo 1.0 TSI
Volkswagen Polo 1.0 TSIIgor Kohutnicki / Onet

Bez problemu radzi sobie także z filtrowaniem nierówności, które tłumi miękko i z wyczuciem. Świetnie sprawuje się również układ kierowniczy dający precyzyjne wyczucie tego, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią i ułatwia zachowanie kontroli na samochodem.

VW Polo 1.0 TSI – przestrzeń dobrze wyposażona

Miejski model Volkswagena ma zgrabnie narysowane nadwozie, które może się podobać. Zwarta bezpretensjonalna sylwetka zachowuje charakterystyczny styl Volkswagena, a przestronne wnętrze swobodnie mieści 4 dorosłych pasażerów. Nawet na tylnej kanapie do dyspozycji jest sporo miejsca, a bagażnik ma wyróżniającą się w segmencie pojemność 351 l. Po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy do dyspozycji jest już 1125 l. Warto zwrócić uwagę, że maksymalne pojemności uzyskujemy z zestawem naprawczym zamiast pełnowymiarowego koła zapasowego. Dzięki temu rozwiązaniu podłogę bagażnika da się montować na dwóch poziomach.

Volkswagen Polo 1.0 TSI
Volkswagen Polo 1.0 TSIIgor Kohutnicki / Onet

Wersja 115-konna Polo występuje tylko z najbogatszym pakietem wyposażeniowym Highline i już w standardzie ma m.in. sportowe fotele przednie z regulacją wysokości, kierownicę obszytą skórą, zestaw układów bezpieczeństwa , w tym asystenta ruszania pod górę, system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz system wykrywania pieszych i rozpoznawania zmęczenia kierowcy. Do seryjnego wyposażenia należą także centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, manualna klimatyzacja, komputer pokładowy i system multimedialny Composit Colour z 8-calowym ekranem dotykowym na konsoli środkowej. Testowany egzemplarz miał ponadto kilka płatnych opcji, w tym automatyczną klimatyzację, diodowe reflektory, podgrzewane fotele oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu, które podniosły jego cenę do 78,5 tys. zł.

Polo w takiej wersji nie jest tanie, ale rewanżuje się jakością, wyposażeniem i dynamiką. To świetne miejskie auto, które nie boi się długich tras i daje sporo przyjemności z prowadzenia.

VW Polo 1.0 TSI - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 999 cm3, R3 t. benz.
Moc 115 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 200 Nm przy 2000-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,6 l/100 km
Masa własna 1152 kg
Cena od 63 390 zł
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków