Nowy Tuareg jest nieco większy od swojego poprzenika i co ciekawe o 17 mm niższy. Zwisy są krótkie, co ma wpływ nie tylko na wygląd auta, lecz na zdolność jazdy terenowej.

Zespół Touarega włożył w budowę karoserii wiele wysiłku. Świadczy o tym na przykład duży panoramiczny szklany dach, który wypełnia praktycznie całą powierzchnię dachu. Ciekawostką jest, że rozsuwany dach można otworzyć i zamknąć przy prędkości nawet 260 km/h.

Nowością jest także opcjonalnie automatycznie zamykana i otwierana tylna pokrywa (seryjna w Touaregu Hybrid i V8 TDI). Automatyczne zamykanie i otwieranie inicjowane jest teraz nie tylko z wnętrza samochodu (przyciskiem w poszyciu drzwi po stronie kierowcy) i na samej klapie, lecz także pilotem kluczyka. Kolejną nową funkcją jest "Tip to Close“ - wystarczy krótko pociągnąć otwartą pokrywę, aby dalsza część procesu zamykania przebiegła samoczynnie.

Wnętrze nowego Touarega zostało zaprojektowane tak, aby dostarczyć użytkownikom maksimum komfortu. W końcu samochód ma po części konkurować z takimi gigantami segmentu jak Porsche Cayenne i Audi Q7.

Deska rozdzielcza to połączenie nowoczesności z klasycznym designem. Analogowe, okrągłe zegary mają chromowane pierścienie i oświetlone na czerwono wskazówki.

Wersje Touarega V6 FSI i V6 TDI wyposażone są w pięciocalowy, monochromatyczny wyświetlacz.

Systemy audio i nawigacji Touarega są nowymi urządzeniami. Seryjnie montowane jest radio RCD 550 z odtwarzaczem CD i 6,5-calowym ekranem dotykowym, funkcją odtwarzania MP3 i MP4, gniazdem multimedialnym AUX-IN i wbudowaną zmieniarką na 6 płyt CD.

Moduł radiowy można rozszerzyć o nawigację (opcja). System nawigacji RNS 850 z odtwarzaczem DVD, sterowaniem głosowym i 8-calowym ekranem dotykowym pozwala między innymi na trójwymiarową prezentację map (prezentacja budynków i topografii poprzez Digital Terrain Model). Techniczną podstawą tego systemu jest 60-gigabajtowy twardy dysk z procesorem o wysokiej wydajności (SH4), 512 MB RAM i pamięć flash 256 MB.

System ten można rozszerzyć także o złącze Bluetooth dla telefonów (przygotowanie do montażu telefonu komórkowego Premium wraz z kieszenią na kartę SIM), gniazdo multimedialne MEDIA IN z przewodem adapterowym USB lub przewodem dla iPoda/iPhona, zmieniarkę DVD w bagażniku (na 6 płyt) i nowy system nagłośnieniowy Dynaudio Confidence z cyfrowym, 12-kanałowym wzmacniaczem, dwunastoma głośnikami i całkowitą mocą 620 W.

Znacznie ułatwiona została obsługa głosowa. Po wciśnięciu przycisku na kierownicy wielofunkcyjnej można podać cały adres w jednej wypowiedzi, na przykład: Berlin, ulica Willy Branda 1. Równie prosto można wprowadzić poleceniem głosowym cele specjalne. System nie tylko przyjmuje polecenia głosowe, lecz komunikuje się także z kierowcą, na przykład przy opcjonalnym odczytywaniu komunikatów drogowych.

Niestety VW jak zwykle nie uporał się z językiem polskim. Mimo, że obsługa głosowa może być prowadzona w naszym języku całość wyświetlana jest już po angielsku, niemiecku, słowacki, itd.

Zarówno przednie, jak i tylne siedzenia Touarega otrzymały nową formę i zapewniają znacznie poprawiony komfort podczas długich podróży. Obok podstawowych siedzeń Volkswagen oferuje swojego SUV-a z tak zwanymi komfortowymi fotelami z przodu (seryjnie w Touareg Hybrid i V8 TDI). Siedzenia komfortowe są regulowane całkowicie elektrycznie, w tym także nowa, pneumatyczna poduszka w bocznych profilach oparć. W tym przypadku seryjne są zagłówki (z przodu) regulowane nie tylko w pionie, lecz także w poziomie. Dla foteli komfortowych oferowana będzie ponadto funkcja klimatyzacji (wentylacja siedziska i oparcia).

Zależnie od pozycji i ustawienia tylnej kanapy pojemność bagażnika wynosi od 580 do 1.642 litrów - znacznie więcej, niż u poprzednika (550 i 1.570 litrów). Dzięki zmiennej podłodze w bagażniku powstaje płaska powierzchnia. Szerokość bagażnika również zwiększyła się - o 190 milimetrów - do 1.350 milimetrów.

Touareg Hybrid o mocy systemowej 380 KM

Nowy Touareg będzie dostępny także w wersji hybrydowej - V6 TSI plus silnik elektryczny. Jeżeli silniki pracują jednocześnie (boostowanie), uzyskują łączną moc 380 KM i maksymalny moment obrotowy 580 Nm. Ze średnim zużyciem paliwa zaledwie 8,2 litra na 100 km Touareg Hybrid wytycza nowe standardy wśród SUV-ów z silnikiem benzynowym. Napęd hybrydowy jako nowy, najmocniejszy silnik łączy moc klasycznej jednostki ośmiocylindrowej ze spalaniem typowym dla silników sześcio - lub czterocylindrowych. Zastąpi on w Europie i Ameryce dotychczasowy silnik V8 i będzie realizował odnoszącą sukcesy strategię downsizingu Volkswagena.

Jednostka napędowa Touarega Hybrid składa się z doładowanego sprężarką silnika V6 TSI (bezpośredni wtrysk benzyny i moc 245 kW/333 KM), 8-biegowej przekładni automatycznej ze sprzęgłem hydrokinetycznym, przekładnią główną i przekładnią rozdzielczą oraz modułu hybrydowego wbudowanego między przekładnię a silnik spalinowy. Ten kompaktowy moduł zawiera sprzęgło rozdzielające V6 TSI oraz silnik elektryczny (34,3 kW/46 KM). Moduł hybrydowy ma średnicę 400 milimetrów, długość zaledwie 145 milimetrów i waży tylko 55 kilogramów.

Touareg V6 FSI, V6 TDI, V8 TDI

Nowy Touareg będzie oferowany w momencie wprowadzenia na rynek europejski z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Wartości spalania są średnio o 20 procent obniżone w porównaniu z poprzednikiem. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, najmniejszym z nich jest V6 FSI o mocy 206 kW/280 KM. Najmocniejszy jest V6 TSI Touarega Hybrid (245 kW/333 KM). Spektrum silników uzupełniają dwie jednostki wysokoprężne z turbosprężarką: V6 TDI osiąga moc 176 kW/240 KM, zupełnie nowy V8 TDI - 250 kW/340 KM. Wszystkie są łączone z nową, 8-biegową przekładnię automatyczną.

V6 FSI o mocy 280 KM

Ulepszony V6 FSI, słabszy z silników benzynowych, tak jak wcześniej osiąga moc  206 kW/280 KM i zużywa 9,9 l na 100 km, czyli o całe 2,5 litra mniej, niż poprzednik. Ten sześciocylindrowy silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 360 Nm, dostępny między 3.000 a 4.000 obrotów. Maksymalna moc czterozaworowego silnika jest do dyspozycji przy 6.200 obr./min.

V6 TDI BlueMotion Technology o mocy 240 KM

Silnikiem wysokoprężnym o mniejszej mocy w momencie wprowadzenia na rynek nowego Touarega będzie tak, jak przy poprzedniej generacji, cieszący się popularnością i udoskonalony V6 TDI o mocy 176 kW/240 KM (przy 4.000 obr./min).

W wersji europejskiej uzyskujący 500 Nm od 2.000 obr./min silnik z turbosprężarką i Common Rail o pojemności 2.967 cm3 (ciśnienie wtrysku: 1.800 bar) zużywa zaledwie 7,4 l/100 km, zatem o 1,9 litra mniej, niż poprzednia 240-konna wersja. Nowa generacja Touarega V6 TDI z BlueMotion Technology osiąga prędkość maksymalną 218 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 7,8 sekundy.

Nowy V8 TDI o mocy 340 KM

Zupełnie nowy w ofercie Touarega jest silnik V8 TDI o pojemności 4.134 cm3 i mocy 250 kW/340 KM (przy 4.000 obr./min). Nowy V8 TDI, podobnie jak V6 TDI posiada bezpośredni wtrysk Common Rail. W jego przypadku ciśnienie wtrysku wynosi 2.000 bar. Średnie zużycie paliwa, biorąc pod uwagę potężną moc i maksymalny moment obrotowy 800 Nm (między 1.750 a 2.750 obr./min) jest niskie: 9,1 l/100 km. Touareg V8 TDI rozwija maksymalną prędkość 242 km/h i jak samochód sportowy przyspiesza w zaledwie 5,8 sekundy do setki.

We wszystkich wersjach Touarega montowana jest nowa, 8-biegowa przekładnia automatyczna, będąca udoskonalonym wariantem dotychczasowej przekładni 6-biegowej. Skrzynia jest przeznaczona do przenoszenia momentów obrotowych silnika wynoszących aż 850 Nm. Siódmy i ósmy bieg nowej przekładni automatycznej mogą być biegami "overdrive“ z obniżoną prędkością obrotową (minus 20 procent) co także znacznie przyczynia się do redukcji spalania. W poprzedniej przekładni funkcję tę przejmował szósty bieg.

Stały napęd na wszystkie koła w dwóch wersjach

Touareg oferowany jest ze stałym napędem na wszystkie koła. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji stosowane są jednak dwa różne systemy: 4MOTION  do łatwiejszych warunków terenowych lub - dostępny jako opcja dla Touarega V6 TDI - 4XMOTION do trudnego terenu.

W wersji podstawowej 4MOTION wszystkie Touaregi nowej generacji dysponują napędem na cztery koła z samoblokującą przekładnią rozdzielczą typu Torsen (zdolność pokonywania wzniesień 31 stopni) i elektronicznymi blokadami mechanizmu różnicowego (EDS) przy wszystkich czterech kołach. Podobnie jak Tiguan Track & Field, Touareg posiada ponadto "Program jazdy offroad", który po uruchomieniu odpowiednim przyciskiem dostosowuje ABS, EDS i ASR do jazdy w terenie, włącza automatycznie system ułatwiający zjeżdżanie z góry i dopasowuje punkty zmiany przełożenia automatycznej przekładni.

Klienci, którzy wykorzystują SUV-a w najtrudniejszych z możliwych warunków, mogą wybrać Touarega V6 TDI z napędem 4XMOTION (zdolność pokonywania wzniesień 45 stopni). Opcja ta jest oferowana jako pakiet Terrain-Tech. Obejmuje on, tak jak u poprzednika, centralny mechanizm różnicowy z blokadą i elektronicznie regulowaną blokadą wielotarczową, a także przekładnią redukcyjną (2,69:1), podwyższony prześwit (z przodu 10 mm, z tyłu 15 mm) i zbiornik paliwa 100 litrów zamiast 85 litrów. W normalnym trybie rozdział sił napędowych między przednią a tylną osią (40:60) jest zależny od poślizgu. Poza tym centralny mechanizm różnicowy może być zablokowany w celu uzyskania stałego rozdziału napędu.

Wyposażenie seryjne i dodatkowe

Touareg jest SUV-em klasy wyższej. Odpowiednio bogate jest również wyposażenie seryjne wszystkich wersji. Linii wyposażenia takich, jak w innych seriach Volkswagenów nie ma, zróżnicowanie uzależnione jest od wariantu silnika.

Już wersje Touarega V6 FSI i V6 TDI dysponują bogatym wyposażeniem seryjnym. Bezpieczeństwo czynne jest zwiększone przez elektroniczny program kontroli stabilności toru jazdy ESP wraz z funkcją stabilizacji zestawu samochód + przyczepa, ABS plus, ASR i cztery elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS). Bezpieczeństwo bierne jest wspierane seryjnie między innymi przez zestaw poduszek powietrznych, zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa, zaczepy Isofix do fotelików dziecięcych, reflektory przeciwmgielne ze statycznym doświetlaniem zakrętów, światła do jazdy w dzień, automatycznie włączane światła awaryjne przy hamowaniu z pełną siłą, automatyczna blokada drzwi po ruszeniu (z możliwością wyłączenia) oraz światła ostrzegawcze we wszystkich drzwiach i pokrywie bagażnika..

Fabrycznie montowane są ponadto rozwiązania poprawiające komfort, takie jak automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, elektrycznie składane i regulowane lusterka zewnętrzne, czujnik deszczu, skórzana kierownica wielofunkcyjna z układem regulacji prędkości (GRA), środkowe podłokietniki z przodu i z tyłu, cztery gniazda 12 V, elektrycznie otwierane i zamykane okna, osłona przestrzeni bagażnika z automatycznym otwieraniem, 2-strefowa automatyczna klimatyzacja (indywidualna regulacja dla prawej i lewej strony), modularna tylna kanapa (przesuwana do przodu i do tyłu, dzielona w stosunku 40:60).

Touareg Hybrid i Touareg V8 TDI posiadają jeszcze bardziej ekskluzywne wyposażenie zewnętrzne i wewnętrzne. Seryjne wyposażenie jest tutaj uzupełnione o autoalarm i przednie zagłówki z regulacją odległości, lepiej chroniące przed odgięciowym urazem odcinka szyjnego kręgosłupa.