Przetestowaliśmy po 30 proc. salonów danej marki, pytaliśmy o popularne modele. W teście brało udział 78 tajemniczych klientów. Tegoroczny test salonów dostarczył nam wielkiej satysfakcji. Był największy z dotychczas organizowanych (już po raz 14.), poza tym jego wyniki świadczą, że nasza praca nie idzie na marne, bo salony są coraz lepiej zorganizowane, obsługa jest profesjonalna, potrafi zająć się klientem, doradzić i wyjaśnić wszelkie kwestie, a z jazdą testową jest coraz mniej problemów.

78 tajemnicznych klientów odwiedziło 371 salonów

Jeszcze kilka lat temu jazda testowa wybranym przez klienta modelem samochodu była możliwa tylko w niektórych salonach, na krótką przejażdżkę trzeba było się wcześniej umówić. Teraz jest znacznie lepiej – samochody testowe czekają na klientów, a obowiązkowym punktem wizyty w salonie jest właśnie jazda próbna. Na 371 miejsc sprawdzonych przez naszych tajemniczych klientów aż 168, czyli 45,2 proc., otrzymało maksymalną ocenę w kategorii „jazda próbna”.

Ocenialiśmy 3 kategorie: organizacja salonu, obsługa klienta i jazda próbna

Oprócz jazdy próbnej nasi wysłannicy oceniali organizację salonu i obsługę klienta. Te trzy główne kategorie zostały rozpisane na 77 szczegółowych pytań, na które ankieterzy musieli dać odpowiedź (wypełniając 5-stronicowy kwestionariusz) natychmiast po zakończeniu wizyty w salonie. W kategorii „organizacja salonu” audytorzy sprawdzali, czy m.in. łatwo jest znaleźć drogę dojazdową i czy można pod salonem zaparkować swój samochód. Sprawdzali też, czy nie ma barier architektonicznych, czy samochody testowe są odpowiednio wyeksponowane, a auta na ekspozycji w salonie – czyste i dostępne.

W kategorii „organizacja salonu” już od kilku lat dilerzy otrzymują wysokie noty, tak też było w tegorocznym badaniu – maksymalną notę 100 proc. uzyskało 168 salonów, czyli 45,2 proc. wszystkich sprawdzonych. Bez przesady można stwierdzić, że salony polskich dilerów są jednymi z najlepszych i najładniejszych w Europie. Z zewnątrz salony poszczególnych marek są spójne architektonicznie, zadbane, wewnątrz jest przestronnie i czysto, a auta na ekspozycji przyciągają wzrok.

Obsługa klienta: tylko 6 salonów zdobyło 100 proc.

Najdokładniej sprawdzaną i opisaną w teście kategorią była „obsługa klienta”. Nasi ankieterzy sprawdzali między innymi, jak odbywa się przyjęcie klienta wkraczającego do salonu, jak szybko handlowiec podszedł do klienta, czy przedstawił się, zaproponował coś do picia, na ile starał się poznać potrzeby klienta. Sprawdzaliśmy też, jak handlowiec zaprezentował wybrany przez klienta samochód, czy wskazał zalety auta, korzyści dla klienta, czy zaprezentował elementy wyposażenia i możliwości sfinansowania zakupu (kredyt, leasing), jak zareagował na pytanie o ewentualny rabat.

Generalnie obsługa w salonach jest coraz lepsza, ale nadal jest to najniżej oceniana kategoria. Najlepsza firma w naszym teście – Renault – uzyskała za obsługę klienta 85,9 proc. (średnia ze wszystkich salonów). Tylko w 6 salonach na 371 sprawdzonych handlowcy okazali się idealni i zdobyli 100 proc. Wniosek? Nad tym trzeba jeszcze popracować.

Z czym są największe problemy? Z przygotowaniem kompleksowej oferty dla klienta. Szczególnie chodzi o: ofertę finansowania, symulację rat kredytu, wyjaśnienie zasad gwarancji, zaproponowanie zakupu dodatkowych akcesoriów do auta, sprecyzowanie terminu jego odbioru, przygotowanie katalogów i cenników dla klienta, a także o skontaktowanie się z nim po kilku dniach od jego wizyty w salonie.

Znacznie wyżej niż obsługę klienta nasi ankieterzy ocenili jazdę próbną. Na 371 sprawdzonych salonów 168 uzyskało najwyższą notę. To znacznie lepiej niż w 2016 r. – wtedy tylko 33 salony (9 proc.) uzyskały maksymalną notę. Od ub. roku przyjęliśmy zasadę, że handlowiec sam powinien zaproponować jazdę próbną. Jeśli odbycie jazdy testowej jest niemożliwe w czasie pierwszej wizyty klienta, dajemy handlowcowi szansę na zaplanowanie tego, ale tylko w ciągu dwóch najbliższych dni roboczych.

W teście 4 salony zdobyły maksymalną ocenę 100 proc. we wszystkich kategoriach! Uznajemy je za idealne. Za wzorowe uznaliśmy te salony, które uzyskały wynik między 99,5 a 95 proc. Jest ich 23 (6,2 proc.).

Wykaz tych salonów w tabeli poniżej:

Foto: Auto Świat
NAJLEPSZE SALONY 2017

Na miano bardzo dobrych zasłużyły salony, których oceny mieszczą się między 94,5 a 93 proc. Jest ich 34 (9,1 proc.).

Za dobre uznaliśmy salony z ocenami między 93 a 75 proc. Jest ich bardzo dużo, bo aż 211 – to 56,8 proc. Na trójkę zasłużyło 80 salonów z ocenami od 75 do 50 proc. (21,5 proc. zbadanych). Ocenę poniżej 50 proc. dostało 19 salonów (5 proc.).

Oto wyniki 371 sprawdzonych salonów pogrupowane alfabetycznie według 22 marek.

W 4. kolumnie ocena za organizację salonu, w 5. za obsługę klienta, w 6. za jazdę próbną. Ostatnia kolumna zawiera ocenę salonu.

Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – AUDI
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – BMW
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – CITROEN
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – DACIA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – FIAT
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – FORD
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – HONDA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – HYUNDAI
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – KIA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – MAZDA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – MERCEDES
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – MITSUBISHI
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – NISSAN
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – OPEL
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – PEUGEOT
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – RENAULT
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – SEAT
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – SKODA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – SUZUKI
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – TOYOTA
Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – VOLKSWAGEN

UWAGA! Firma Fota Groblewski (pozycja 5. w tabeli) została sprzedana Grupie PGA Motors – obecna nazwa to: CityMotors Gdańsk. Adres pozostał bez zmian.

Foto: Auto Świat
WIELKI TEST SALONÓW – VOLVO