Ford idzie śladami VW i ujednolica część swojej globalnej oferty. Pierwszy raz postąpił tak 14 lat temu, kiedy europejski Focus trafił za ocean. Kolejnymi liniami modelowymi są Kuga/Escape i Ford Mondeo. Klienci w USA już mogą zamawiać tamtejsze odmiany aut. W Europie na nowego Forda Mondeo musimy się jeszcze uzbroić w cierpliwość – Forda Mondeo będzie można kupić dopiero w II połowie 2013 roku.
Tak duże opóźnienie można wytłumaczyć m.in. koniecznością dopracowania lokalnej specyfiki modelu. Pod maską nowego Forda Mondeo znajdzie się bowiem silnik o takiej pojemności, jaką za oceanem ma średnia cola zamawiana z zestawem w barze fastfoodowym – 1 litr. Skonstruowany specjalnie pod rygorystyczne wymogi emisyjne obowiązujące w UE, motor jest już montowany w Focusie i B-Maxie, co wywołało niemałe poruszenie, ale skończyło się przyznaniem mu tytułu Międzynarodowy Silnik Roku 2012.
Teraz ta 3-cylindrowa, 120-konna jednostka będzie musiała sobie poradzić z mierzącym 4,87 m Fordem Mondeo. Drugą odmianą napędową, wyróżniającą się (przynajmniej na papierze) niską emisją, jest hybryda. To połączenie 2-litrowego silnika benzynowego i 48-konnej jednostki elektrycznej zasilanej litowojonowymi akumulatorami.
Ford obiecuje, że bez uruchamiania motoru spalinowego będzie można rozpędzić auto do 100 km/h i pokonać aż 160 km. Imponujące. À propos parametrów technicznych: w stosunku do poprzednika nowe Mondeo urosło aż o 9 cm, natomiast rozstaw osi będzie ten sam (2,85 m). Przestronność pozostaje zatem atutem modelu.
Jest nim także design – nowego Forda Mondeo prezentuje się nad wyraz dynamicznie. Ma coś z Astona Martina, który co prawda od 2007 r. nie należy już do koncernu, ale widać, że wciąż inspiruje stylistów. Mondeo nadal będzie dostępne w 3 wersjach nadwoziowych – wszystkie z punktu widzenia estetyki są naszym zdaniem udane.
Oprócz kilku faktów o nowym Mondeo Ford zdradził też swoje plany na najbliższe lata – zobaczymy duże zagęszczenie palety modelowej. Oprócz opracowanych w Europie aut typu MPV (Tourneo Connect, Tourneo Courier) trafi do nas też crossover segmentu B – EcoSport, oferowany już od początku roku m.in. w Indiach.
Zza oceanu mająnatomiast przypłynąć kolejne generacje kompaktowego i popularnego w USA SUV-a o nazwie Edge, a także legendarnego Mustanga.