Samochód ważący ponad tonę i 70-konny silnik, pozbawiony nowoczesnej techniki? Wielu nabywcom aut, nawet klasy kompakt, takie zestawienie wygląda mało atrakcyjnie. Wcale nie oczekują świetnej dynamiki, lecz raczej poczucia bezpieczeństwa i trochę przyjemności podczas jazdy, bez konieczności częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów.

Sprawdzamy, czy takie warunki dobrze spełnią jednostki 1.8 – dość mocne, ale jeszcze poniżej magicznej granicy 2 l, kojarzącej się z wyższymi kosztami eksploatacji (np. spalanie).

Gdy możliwości finansowe ograniczymy do 10 tys. zł, paleta kompaktów z benzyniakami 1.8 okaże się stosunkowo niewielka – obok pokazanych tu aut występuje jeszcze Fiat Stilo (właściwie to 1.7; problemy to niezbyt duża dostępność i kilka typowych awarii, m.in. wysokie spalanie oleju, usterki „wariatora”). W Corolli IX silnik 1.8 występował głównie w odmianie TS (192 KM!), ale na ciekawy egzemplarz 10 tys. zł nie wystarczy.

Warto zwrócić uwagę, że prezentowane silniki 1.8 może nie zapewniają bardzo atrakcyjnych osiągów (poza 1.8 T VW), ale np. można liczyć na dobrą elastyczność. Spalanie? Podczas dość spokojnej jazdy zwykle średnio wynosi ok. 8 l/100 km.

W galerii znadziecie pięć najciekawszych według nas, propozycji tanich kompaktów z silnikami benzynowymi o pojemności 1.8 l.