BMW serii 5 F10/F11 ma mnóstwo zalet! Ten samochód nadal świetnie wygląda, fantastycznie się go prowadzi, często ma bogate wyposażenie, wrażenie robią też paleta silników i układ przeniesienia napędu. Do tego ceny są już na tyle atrakcyjne, że wiele osób może sobie pozwolić na tę generację "piątki".
Foto: Auto Świat
BMW serii 5 (F10/F11) - luksusowa limuzyna za mniej niż 90 tys. zł
Owszem, za ok. 40 tys. zł trudno o BMW serii 5 dobrze rokujące na przyszłość, ale za 60-70 tys. zł można już trafić coś ciekawego. W czym więc tkwi problem? W kosztach utrzymania – eksploatacji, serwisu i napraw. Tanio nie będzie i trzeba mieć tego świadomość!
Foto: Auto Świat
BMW seria 5 (F10/F11)
A trwałość? Bez wątpienia BMW serii 5 nie jest autem bezawaryjnym, choć liczba potencjalnych zagrożeń wydaje się mniejsza niż w E60. Po części ze względu na bardziej dopracowaną konstrukcję, a po części ze względu na młodszy wiek aut dostępnych na rynku wtórnym. Zastrzeżenia dotyczą np. jakości skóry nappa, która dość łatwo przeciera się w kilku miejscach. Fotel kierowcy może skrzypieć (ocierają się elementy skórzanego siedziska i stelażu).
Foto: Auto Świat
BMW seria 5 (F10/F11)
"Grubsze" problemy w BMW serii 5 (F10/F11) dotyczą silników, a szczególnie 2-litrówek. I tak, w benzyniakach 2.0 (N20) typowy problem to niska trwałość pompy oleju i łańcuchowego napędu rozrządu. Rozrząd szwankuje też w 2-litrowym dieslu (N47), do tego dochodzą m.in. rozwarstwiające się koła pasowe czy szwankująca pompa paliwowa, co często kończy się uszkodzeniem wtryskiwaczy.
W BMW serii 5 (F10/F11) nieco korzystniej wypadają 3-litrowe diesle, ale i one po 200-300 tys. km wymagają sporego dofinansowania. Do tego oba silniki objęto akcją związaną z ryzykiem pożaru (wyciek z chłodnicy EGR). To może większe benzyniaki? Niestety, tu też z trwałością bywa różnie. W 3.0 (N53) uszkadzają się pompy HPFP i wtryskiwacze, a topowa odmiana 4.4 (N63) często zmaga się z wysokim spalaniem oleju, wyciekami i niską trwałością napędu rozrządu.
Foto: Auto Świat
BMW seria 5 (F10/F11)
W BMW serii 5 (F10/F11) spośród mocniejszych benzyniaków najkorzystniej wypada wersja 3.0T (N55), bo choć i ona ma kilka słabych punktów, to jednak zapewnia najlepszy kompromis między spalaniem a osiągami. Inne punkty zapalne modelu, o których trzeba wiedzieć? Usterki pneumatyki zawieszenia w kombi, niedomagania układu kierowniczego (czasami pomaga aktualizacja oprogramowania), w wersjach 4x4 – usterki skrzyni rozdzielczej VTG.
BMW serii 5 (F10/F11) — typowe usterki
BMW Serii 5 (F10/F11) usterki karoserii — jedyne, co możemy zarzucić, to utleniające się chromowane listwy wokół okien.
BMW Serii 5 (F10/F11) usterki elektryki — niedomagają multimedia, psuje się system bezkluczykowy, zawodzą maty grzewcze foteli.
BMW Serii 5 (F10/F11) usterki układu napędowego — wiele poważnych problemów, np. w 2.0T (N20) niska trwałość napędu rozrządu i pompy oleju, w 3.0 R6 (N53) problemy z wtryskiwaczami, w 4.4 V8 (N63) wysokie spalanie oleju, w dieslach nietrwały napęd rozrządu i ryzyko pożaru (akcje napr.).
BMW Serii 5 (F10/F11) usterki zawieszenia — awarie pneumatyki (miechy w kombi), luzy w przedniej osi.
BMW serii 5 (F10/F11) — popularne silniki
Popularne silniki
2.0 (528i)
2.0d (520d)
3.0d (530d)
Silnik – typ, liczba zaworów
t.benz. R4/16
t.diesel R4/16
t.diesel R6/24
Układ rozrządu
DOHC
DOHC
DOHC
Rodzaj napędu rozrządu
łańcuch
łańcuch
łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)
1997
1995
2993
Moc maks. (kW/KM/obr./min)
180/245/5000
140/190/4000***
190/258/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
350/1250
400/1750
540/1500
Prędkość maksymalna (km/h)*
250
236
250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)*
6,2
7,9
6,3
Spalanie (l/100 km)**
8,8/5,3/6,6
5,8/4,1/4,3
7,4/4,7/5,7
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
BMW serii 5 (F10/F11) — eksploatacja
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana oleju silnikowego — według wskazań komputera pokładowego, maksymalnie co 30 tys. km lub dwa lata.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana filtra kabinowego — na każdym przeglądzie.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana filtra powietrza — co drugi przegląd.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana świec zapłonowych — według wskazań komputera pokładowego.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana płynu chłodzenia — bez okresowej wymiany.
BMW Serii 5 (F10/F11) wymiana napędu rozrządu — napęd rozrządu bez okresowej wymiany, wszystkie silniki mają łańcuch.
Uwagi: co 60-80 tys. km wymieniajcie olej w aut. przekładni i skrzyni rozdzielczej napędu 4x4.
BMW serii 5 (F10/F11) — naszym zdaniem
BMW serii 5 (F10/F11) nie można kupić za ostatnie pieniądze! BMW serii 5 (F10/F11) ma sporo typowych usterek, a koszty serwisu są wysokie lub bardzo wysokie, ale... to też auto dające ogromną frajdę z jazdy i z tego powodu ma liczne grono miłośników. Ważne: decyzję o kupnie "piątki" należy podjąć po weryfikacji u mechanika specjalizującego się w naprawie aut BMW.