Utarło się, że samochody 4x4 to produkty dla bogatych. Nawet jeśli koszt zakupu nie jest przerażający (szczególnie w przypadku pojazdów używanych), to wydamy krocie na późniejszą eksploatację: paliwo, opony, naprawy, a nawet przeglądy. Musi tak być w przypadku pojazdów terenowych, które mają osobne mosty napędowe, skrzynie rozdzielcze itp. – już wymiana oleju pochłonie niezłą kwotę.
Jeśli nie mamy wysokich oczekiwań odnośnie do terenowych możliwości, a priorytetem jest korzystna cena zakupu i eksploatacji, warto wybrać mniejsze auto. Ciekawą propozycją jest japońsko-włoska para: Suzuki SX4 i Fiat Sedici. Trzeba jednak pogodzić się z ograniczoną ilością miejsca i skromniejszym wyposażeniem. Auta są jednak nowoczesne i przyjemne w prowadzeniu.
Włoski silniki Fiata i projekt Giugiaro.
Zacznijmy od założeń konstrukcyjnych obu samochodów. Podobno firmy współpracowały ze sobą, jednak projekt bardziej należy przypisać Suzuki. To do Japończyków należy koncepcja, wykorzystują też własne silniki benzynowe. Produkcję umiejscowiono w węgierskiej fabryce Suzuki, projekt nadwozia zaś powierzono studiu Italdesign Giorgetto Giugiaro. Choć to włoska firma, nie jest zależna od Fiata. Wystarczy usiąść za kierownicą, by poczuć w aucie japoński klimat. Fiat dorzucił do projektu swoje silniki wysokoprężne – początkowo 1.9, później 2.0.
Dość wyraźnie różni się gama dostępnych wersji. Fiat, który miał przejąć około 30 proc. węgierskiej produkcji, poprzestał na dwóch silnikach i 5-drzwiowym crossoverze. Nazwa Sedici to nic innego niż 16, czyli wynik mnożenia 4x4. Szybko jednak okazało się, że należałoby dodać jeszcze model Otto (osiem), bo obok wersji „czteronapędowych” pojawiły się odmiany 2WD.
Suzuki przewidziało szerszą gamę wersji – obok silników 1.6 i diesla 1.9/2.0 wprowadzono benzynowe 1.5 i 2.0 oraz turbodiesla z PSA (1.6/90 KM). Pomyślało też o światowej ekspansji: SX4 były produkowane nie tylko na Węgrzech, lecz także w fabrykach w Japonii, Indiach, Chinach i Indonezji. Kolejny element odróżniający to debiut wersji sedan, która jednak występowała tylko jako 2WD i szybko zniknęła z oferty.
Nadwozia SX4 czy Sedici charakteryzują się ograniczoną pojemnością, wynikającą z niedużych gabarytów. Niewiele przestrzeni przewidziano nad głowami. Przy szerokości wnętrza z tyłu 1410 mm nie ma co myśleć o podróży w 5-osobowym składzie, nie jest to też pojazd dla osób słusznej postury. Jednak mniej wymagająca rodzina 2+2 czy tym bardziej single lub pary nie powinny narzekać na brak przestrzeni. Na pocieszenie pozostają wygodne fotele i przyzwoita jakość wykończenia. Nawet po kilku latach wnętrza nie atakują trzaskami i nie straszą odpadającymi elementami.
Wyposażenie zależy od modelu i rocznika.
Wyposażenie ściśle zależy od wariantu. W podstawowym nie było bogate, lecz manualna klimatyzacja oraz elektryka przednich szyb i lusterek to rozsądne minimum. W Fiatach w każdym aucie montowano cztery poduszki powietrzne (kurtyny w opcji z ESP lub bogatszych odmianach), Suzuki niektóre wersje wyposażało tylko w dwa airbagi, za to większość odmian – w sześć. Kupujący zainteresowani bogatym wyposażeniem powinni dokładnie omówić je ze sprzedającym, jako że raz to Fiat miał promocje na dobrze zaopatrzone warianty, innym razem bardziej opłacało się kupować takie w Suzuki.
Kolejna, niestety dość spora wada, to małe bagażniki. Kufer o pojemności 270 l to wielkość, której wstydziłaby się nawet część aut osobowych segmentu B, o kompaktach czy SUV-ach nie wspominając. Oczywiście nie ma ona większego znaczenia, jeśli jedynym zadaniem auta jest odwożenie dzieci do szkoły i jazda do pracy. Bagażnik jest taki sam w wersjach 4x4 i 2x4.
W modelu, który może mieć nawet osiem lat, istotne znaczenie ma trwałość blach nadwozia. Wnętrze zazwyczaj trzyma się przyzwoicie, od korozji wolna jest też karoseria. Niestety, rdzawe naloty pojawiają się na różnego rodzaju elementach podwozia: uchwytach tłumika, tylnej belce, śrubach itp. Na razie wprawdzie korozja nie wpływa jeszcze na funkcjonalność, ale za kilka lat odkręcenie śrub może zakończyć się fiaskiem.
Czytaj również:
Benzyniaki są pewne, ale diesle przyjemnie jeżdżą.
Nieco rozczarowują silniki. Naturalnym wyborem w przypadku aut, które mają zapewniać niskie koszty, jest benzyniak. Odmiana 1.6 w pierwotnej postaci ma 107 KM, nie porywa jednak ani dynamiką, ani spalaniem. Przy wyższych prędkościach jest ospała. Zestopniowanie skrzyni powoduje wzrost spalania – na trasie trzeba trzymać wysokie obroty. Nawet podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej trudno zmieścić się w 8 l/100 km, w mieście często będzie to ponad 10 l/100 km. Nie są to może fatalne wyniki, ale po tak małym i słabym aucie można oczekiwać lepszych.
Ciekawszym wyborem wydaje się odmiana 120-konna – jest nieco żwawsza i zauważalnie (ok. 0,5 l/100 km) oszczędniejsza. Podobnie jest w przypadku silników wysokoprężnych. Wóz z motorem 1.9 jeździ akceptowalnie, ale 2.0 – jeszcze lepiej. W tym przypadku zarówno dynamika (ok 10 s do setki podczas pomiarów), jak i spalanie (średnio ok. 6 l) mogą zadowolić. Fantastyczna jest elastyczność, auto przyspiesza bez oporów, nawet gdy silnik ma tylko nieco ponad 1000 obr./min!
Jednostka 2.0 ma też wady: pierwsza to wysokie ceny, druga – większe zagrożenie awaryjnością niż w przypadku sprawdzonej jednostki 1.9, a tym bardziej prostego (choć ze zmiennymi fazami rozrządu) japońskiego motoru benzynowego 1.6. Choć silniki Fiata nie szokują awaryjnością, przy większych przebiegach dadzą o sobie znać dieslowskie przywary, może też dojść np. do wycieku z pompy cieczy chłodzącej. Benzynowy silnik 1.6 ma trwały, łańcuchowy napęd rozrządu, w dieslach za napęd wałka odpowiada pasek (wymiana w 1.9, w ASO – 1300 zł).
Z dieslami była łączona skrzynia 6-biegowa Fiata, która pracuje dość hałaśliwie. Niestety, wymiana łożysk nie zawsze pomaga. Kłopoty z jednostką benzynową dotyczą zapalającej się czasem kontrolki silnika (potrzebna zmiana oprogramowania). ASO przestrzega też przed montażem instalacji LPG (nie wytrzymują zawory).
Czytaj również:
Historia modelu
Pierwsze wzmianki o parze Fiat Sedici/Suzuki SX4 pojawiły się w końcu 2005 r., ale oficjalnie zaprezentowano auta wiosną 2006 r. W Polsce w sprzedaży nieco wcześniej pojawiło się SX4, Sedici w salonach Fiata zawitało wczesną wiosną 2007 r. W Sedici w 2009 r. odnowiono gamę silników (1.6 wzmocniony do 120 KM, diesel 2.0 zamiast 1.9) oraz nieco zmieniono stylizację (bardziej zabudowany grill). W SX4 (również w 2009 r.) najpierw pojawił się diesel 1.6 (zniknął 1.9), później zrezygnowano z sedana, a następnie – wzorem Fiata – zaktualizowano benzynowy silnik 1.6 i wprowadzono 2.0 DDiS. Wkrótce potem z japońskich salonów zniknął wariant 1.6 DDiS. Sedici przeszło jeszcze lifting w 2011 r.
VIN
Tabliczka znamionowa umieszczona jest w komorze silnika (patrząc z przodu – na nadkolu po lewej stronie). Numer VIN znajduje się w górnej części, na ścianie grodziowej (za silnikiem) i wskazuje na węgierską fabrykę Suzuki (początek taki sam w obydwu modelach – TSM). Niestety, informacje, jakie możemy uzyskać, są mało precyzyjne, zaś wiele popularnych dekoderów VIN dostępnych w internecie podaje wyłącznie ogólnikowe lub wręcz nieprawdziwe (!) dane (np. błędnie interpretuje moc silnika 1.6, rodzaj napędu – 2WD lub 4WD i liczby kontrolne). Po wiążące informacje warto zwrócić się więc do autoryzowanych stacji obsługi, najlepiej w obecności właściciela pojazdu.
Zdaniem specjalisty
Krzysztof Szymański ASO Suzuki PGD:Jakość crossovera Suzuki pozytywnie zaskakuje. Zdarzają się drobne usterki, np. zawieszenia przedniego, przeciętnie pracuje 6-biegowa skrzynia manualna, ale więcej jest pozytywów: to bardzo solidne silniki benzynowe (praktycznie bezusterkowe), trwała tylna belka czy układ przeniesienia napędu. Jedyna akcja serwisowa dotyczyła mocowania lusterek zewnętrznych. Warto podkreślić też akceptowalne koszty obsługi samochodu. Są one wyraźnie niższe niż w przypadku większych SUV-ów.
Podsumowanie
Trzeba mierzyć siły na zamiary. Jeśli ktoś oczekuje przestronności Outlandera, dynamiki BMW X3 i cen Dustera, to z pewnością poczuje się zawiedziony. W tym przypadku potrzeba kompromisów. W pierwszej kolejności należy zaakceptować ograniczoną przestrzeń w kokpicie i bagażniku. Nie ma też co oczekiwać jakości premium, ale warto wiedzieć, że w porównaniu z nieco tandetnym w środku Dusterem, Sedici i SX4 to normalne auta. Motor benzynowy 1.6 nie sprawdza się na trasie, może za to służyć do spokojnej jazdy miejskiej. Kto szuka wrażeń za kierownicą, niech wybierze naprawdę elastycznego diesla 2.0. Spory atut opisywanych modeli to ich akceptowalna trwałość (bardzo zbliżona bez względu na wybraną markę).
Rocznik | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
Sedici 1.6 4x4 Dynamic | – | – | – | – | 30 600 | 27 600 | 25 300 |
Sedici 1.9 Mult. 4x4 Dynamic | – | – | – | – | 33 100 | 28 300 | 25 900 |
Sedici 1.6 4x4 Emotion | 48 900 | 45 100 | 39 900 | 36 800 | 33 700 | – | – |
Sedici 2.0 Mult. 4x4 Emotion | 58 200 | 53 300 | 48 700 | 41 800 | 35 500 | – | – |
SX4 1.6 GS/Premium 4WD | – | – | – | 35 500 | 31 800 | 28 600 | 25 700 |
SX4 1.6 DDiS Comfort 2WD | – | – | – | 32 400 | 28 500 | – | – |
SX4 1.9 DDiS GS/Comfort 4WD | – | – | – | 38 200 | 33 500 | 29 900 | 26 800 |
SX4 1.6 Comfort 4WD | 49 400 | 44 000 | 39 200 | 34 500 | – | – | – |
SX4 2.0 DDiS Premium 4WD | – | 54 800 | 48 700 | 42 800 | – | – | – |
SX4 1.6 GS/Premium sd 2WD | – | – | – | – | 28 900 | 26 000 | – |
Dane techniczne1.6 VVT1.6 VVT*1.6 DDis1.9 DDis2.0 DDisSilnik/typbenzynowy, R4/M16Aturbodiesel, R4/DV6, 9HXturbodiesel, R4/D19AAturbodiesel, R4/D20ARozrząd/napęd/zasilanie16V/łańcuch/wielopunktowy16V/pasek/common rail8V/pasek/common rail16V/pasek/common railPojemność1586 cm31560 cm31910 cm31956 cm3Stopień sprężania10,5:111,0:118,0:118,0:116,5:1Moc maksymalna KM/obr./min107/5600120/600090/4000120/3500135/3500Maks. moment obr. Nm/obr./min145/4000156/4400215/1750280/2000320/1500Skrzynia biegów5-biegowa manualna5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.5-biegowa manualna6-biegowa manualna6-biegowa manualnaPrzełożeniaI 3,55; II 1,90; III 1,31; IV 0,97; V 0,82; R 3,25; osie 4,41man. I 3,55; II 1,90; III 1,31; IV 0,97; V 0,77; R 3,25; osie 4,24; aut. bd.I 3,54; II 2,05; III 1,29; IV 0,97; V 0,72; R 3,40; osie 3,82I 3,54; II 2,05; III 1,29; IV 0,97; V 0,72; VI 0,62; R 3,40; osie 3,82I 3,54; II 2,05; III 1,19; IV 0,88; V 0,70; VI 0,59; R 3,40; osie 3,82ReduktorbrakSystem napędutylko na przednią oś lub na przednią oś z automatycznie dołączaną sprzęgłem płytkowym tylną (100:0 do 50:50)tylko na przednią ośtylko na przednią oś lub na przednią oś z automatycznie dołączaną sprzęgłem płytkowym tylną (100:0 do 50:50)Karoseria/wsp. oporu powietrzasamonośna/bd.Zawieszenie przednie/ tylne/przekładnia kier.
niezależne, sprężyny śrubowe/półzależne, belka skrętna/zębatkowaHamulce przód/tyłtarczowe wentylowane/bębnowe po liftingu tarczowe lub bębnoweOpony205/60 R 16 (czasem 195/65 R 15)Zbiornik paliwa50 l (ze skrzynią aut. 45 l)Masa własna/ładowność*1190-1245/425-480 kg1200-1275/410-485 kg1225-1280/430-475 kg1325-1380/410-465 kg1350-1400/410-460 kgPrzyczepa hamowana/bez hamulców1200/400 kg*w wersji z automatyczną skrzynią moc 112 KM, moment 150 KM
Prędkość maksymalna man./aut. | 170/– km/h | 175/170 km/h | 175/– km/h | 180/– km/h | 180/– km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h man./aut. | 11,5/– s | 11,5/– s | 12,2/- s | 11,2/– s | 11,2/– s |
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km man. | 8,9/6,1/7,1 | 8,2/5,5/6,5 | 6,4/4,6/5,3 | 8,1/5,7/6,6 | 6,6/4,7/5,3 |
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km aut. | – | 9,8/6,2/7,6 | – | – | – |
*dane producenta |
Olej silnikowy/wymiana w tys. km | 3,9 l, 5W-40/15 tys. km lub rok | 3,8 l, 10W-30/15 tys. km | 4,5 l, 5W-40/15 tys. km | 4,4 l, 5W-30/15 tys. km | |
Olej w skrzyni biegów/wym. | man. 2,0-2,5 l, 75W-90; aut. 5,8 l (produkt spec.)/wymiana co 45 tys. km lub co 3 lata; w aut. – co 165 tys. km | ||||
Olej w skrzyni rozdzielczej/wym. | 0,6 l (80W-90)/kontrola i ewentualna wymiana | ||||
Olej w mostach/wym. | przód: razem ze skrzynią, tył: 0,8 l (80W-90)/tył – tylko po pierwszych 15 tys. km | ||||
Układ chłodzenia/wym. | 6,6 l/co 45 tys. km lub co 3 lata | 6,5 l/co 45 tys. km lub co 3 lata |
Cena* | Sedici | SX4 |
Filtr powietrza | 150/55 | 97/55 |
Klocki hamulcowe (przednie, kpl.) | 433/230 | 255/230 |
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) | 1834/875 | 1550/875 |
Amortyzatory przednie (kpl.) | 1278/720 | 1239/720 |
Reflektor | 822/285 | 913/285 |
Błotnik przedni | 417/370 | 500/230 |
*dane wersji 1.6 z 2007 r. – org. (ASO)/zamiennik |
Czytaj również:
Suzuki SX4 Silniki benzynowe: 1,5-2,0 l Silniki wysokoprężne: 1,6-2,0 l Moc: od 99 do 143 KM Nadwozie: 5-drzwiowe, zamknięte, sedan Na rynku: od 2006 zł Cena: wersje 4x4 od 25 tys. zł
Historia: 2006 rokDuże podobieństwo: auta noszą na grillach różne znaczki, ale poza stylizacyjnymi detalami i wyposażeniem, technicznie są bardzo do siebie zbliżone.
Historia: 2007 rokPoczątkowo w USA: odmiana sedan pojawiła się krótko po hatchbacku. W Polsce debiutowała w 2008 r.
Historia: 2011 rokKolejny lifting Fiata. Auto otrzymało szare lusterka z kierunkowskazami. Wersję Emotion rozpoznamy po nowej tapicerce, ma ona też 5-calowy ekran dotykowy.
Historia: 2013 rok Nowy model pojawił się tylko w ofercie Suzuki. Jest większy, ale też wyraźnie droższy. W gamie silników benzynowy i diesel 1.6.
Prosty kształt deski rozdzielczej. Materiały mało wyrafinowane, ale całość solidnie zmontowana. Bezkluczykowy dostęp to rzadko spotykane rozwiązanie.
Obecność napędu 4x4 zdradza przełącznik między fotelami. Tryby pracy: 2WD – tylko na przednią oś; AUTO – na przednią oś z automatycznie dołączaną tylną; LOCK – blokada sprzęgła międzyosiowego.
Fotele przednie oferują wystarczającą wygodę, niestety miejsca nie ma tu za wiele.
Na kanapie wygodnie poczują się tylko mali pasażerowie, dla dorosłych miejsca nie ma zbyt wiele.
Główna wada kufra to mała pojemność – bez składania siedzeń ma on 270 l.
Odmiana sedan (SX4) może się pochwalić 515 l, ale jej funkcjonalność jest mierna.
SX4 i Sedici nie mają zbyt dużych zdolności terenowych.
Technika Po dość tanim aucie nie należy oczekiwać wyrafinowanych rozwiązań. Samonośna karoseria skrywa niezależne przednie zawieszenie i belkę skrętną z tyłu auta. W układzie kierowniczym jest stosowane elektryczne wspomaganie (z silnikiem umieszczonym na dole kolumny kierowniczej).
Technika Silniki (wyłącznie 4-cylindrowe, o pojemności od 1,5 do 2,0 l) umieszczane są poprzecznie z przodu, zaś (w wersjach 4x4) napęd na tylną oś jest przekazywany za pośrednictwem suchego sprzęgła wielopłytkowego sterowanego elektromagnesem.
Technika Belka skrętna w tylnym zawieszeniu to rozwiązanie praktycznie niestosowane w innych autach dysponujących napędem na wszystkie koła.
Stylizacja SX4/Sedici Auta 2WD nie miały listew bocznych, można je było dokupić (występowały w większości odmian 4x4). Sedici wyposażano w niżej położone, szersze listwy.
Rajdówka SX4 miała promować model. Starty rozpoczęto w 2007 r. na Korsyce i kontynuowano w 2008 r., ale ekipie nie udało się odnieść sukcesów i program zawieszono. Projekt Suzuki z ogniwami paliwowymi (FCV) zakończył się w fazie testów drogowych.
Usterki Nadwozie jest wolne od korozji, ale w podwoziu nie brak elementów pokrytych rdzawym nalotem.
Usterki Kłopoty z podwoziem nie są częste, dotyczą luzów w przekładni kierowniczej (wycierają się tulejki prowadzące, zazwyczaj pomaga regeneracja), wyrabiają się też gumy stabilizatora.
Drobiazgi bardzo pomocneAuto ma dość delikatną konstrukcję, ale lekko dozbrojone sprawdzi się również w prostych zadaniach terenowych. Podstawa to solidna płyta ochronna silnika i tylnego dyferencjału. Prezentowane auto ma też zmienione sprężyny i amortyzatory, co pozwoliło uzyskać dodatkowe 30 mm prześwitu – wynik 220 mm jest już dość imponujący. Oczywiście obniża się stabilność jazdy po asfalcie.