Pierwszy Fiat Tipo z lat 1988-2015 było większym "bratem" Fiata Uno, jednak już bardziej skomplikowanym technicznie, a bogate wyposażenie elektryczne zamiast atutem stało się słabym punktem tego modelu z uwagi na liczne usterki. Później Fiat próbował tego samego jeszcze raz w kompaktowym Stilo, wyposażonym jak auto klasy premium. Efekt ten sam – ciągłe uciążliwe awarie. W końcu nadeszło ostatnie Bravo, bardzo fajny pojazd kompaktowy, niestety, już nieprodukowany.
Fiat Tipo, którego prezentujemy, mocno plami historię nazwy "Tipo", bowiem mimo niewątpliwie wysokich walorów użytkowych i kompaktowego formatu obecny model to pojazd z grupy "low cost". Czyli możliwie największe auto za jak najmniejsze pieniądze i z maksymalnym zarobkiem dla producenta. I tu ciekawostka: auta niskobudżetowe przestały już być tanie w zakupie w salonie, a do tego uzyskują wysokie ceny na rynku samochodów używanych.
Przykładem jest właśnie Fiat Tipo II. Dostępny jest jako sedan, hatchback lub kombi. Już hatchback ma naprawdę duży bagażnik (440 l), w wersji kombi można liczyć na solidne 550 l. Ze względu na niegdyś bardzo niski koszt zakupu i liczne promocje w salonach Tipo było chętnie kupowane przez floty, wypożyczalnie i taksówkarzy – zachowajcie czujność podczas oględzin i weryfikacji stanu technicznego! Większość aut ma bardzo ślamazarny i lubiący olej silnik 1.4/95 KM, ale można też trafić na znakomity motor 1.4 T-jet/120 KM, czyli turbo z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Fiat Tipo z benzynowym silnikiem 1.6 miał problemy z uszczelką pod głowicą i występował jedynie ze ślamazarnym automatem, który znacząco "podbijał" spalanie. Oszczędny jest Fiat Tipo 1.3 MultiJet, ale musicie zaakceptować kiepską dynamikę i kilka bolączek (np. nietrwały napęd rozrządu). Dlatego w przypadku Fiata Tipo lepiej wybrać diesla 1.6 – dobra trwałość, rozsądne spalanie. Inne zalety Fiata Tipo? Można liczyć na dużą ilość miejsca w kabinie, zdarzają się też auta całkiem nieźle wyposażone.
Fiat Tipo — typowe usterki
- Fiat Tipo usterki karoserii — lakier dość miękki i podatny na odpryski. Hałasy tylnego zawieszenia/nadkoli.
- Fiat Tipo usterki elektryki — kapryśna automatyczna klimatyzacja w sedanie, akcja serwisowa dotycząca poduszek powietrznych. Seria silników Diesla 1.6 z wadą oprogramowania (nierówne wolne obroty).
- Fiat Tipo usterki układu napędowego — duże zużycie oleju w 1.4/95 KM. 1.6/110 KM – nietrwała uszczelka pod głowicą. 1.4 T – pękająca obudowa turbo i kolektor. 1.3 diesel – nietrwały napęd rozrządu.
- Fiat Tipo usterki zawieszenia — przeciętna trwałość, ale ceny części są zachęcające (nawet w ASO!).
Fiat Tipo — popularne silniki
1.4 16V | 1.6 | 1.6 M-Jet | |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | SOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | łańcuch | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 70/95/6000 | 81/110/5500 | 88/120/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 127/4500 | 152/4500 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 185 | 192 | 199 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 11,5 | 11,2 | 9,7 |
Spalanie (l/100 km)** | 7,7/4,6/5,7 | 8,5/5,0/6,3 | 5,2/3,6/4,2 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Fiat Tipo — eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km w silnikach benzynowych, co 20 tys, km w silnikach diesla
- Wymiana filtra kabinowego — co 30-40 tys. km
- Wymiana filtra powietrza — co 30-40 tys. km
- Wymiana świec zapłonowych — co 30 tys. km silniki T-Jet, lub co 60 tys. km
- Wymiana płynu hamulcowego — co dwa lata
- Wymiana płynu chłodzenia — brak okresowej wymiany
- Wymiana napędu rozrządu — co 120 tys. km lub co 6 lat w silnikach 1.6 T-Jet i dieslu 1.6. W dieslu 1.3 i silnikach benzynowych 1.0 T i 1.6 110 KM łańcuch rozrządu
Fiat Tipo — naszym zdaniem
Czytaj więcej o FIAT TIPOFiat Tipo to w miarę proste, duże auto w przystępnej cenie – na rynku wtórnym krajowe Fiaty Tipo są pożądanym modelem. I słusznie, bo pakowność i praktyczność są bardzo wysokie. Za to właściwości jezdne co najwyżej średnie. Ceny najtańszych egzemplarzy (2016 rok) mają gigantyczny rozrzut: od około 30 do nawet 48 tys. zł! Używany Fiat Tipo to duża podaż, tani serwis, niedrogie części.