Ktoś powie, że przez to Citroen C4 II stał się niepozorny. To nie jest prawda! Druga generacja Citroena C4 może się pochwalić fantastycznym komfortem resorowania. Jest ono tak łagodnie zestrojone, że podczas przyspieszania na niskich biegach tył auta przysiada. I co ważne, nie dzieje się to kosztem stabilności jazdy, która w tym Citroenie C4 jest wysoka.
Zniknęły stuki w zawieszeniu podczas pokonywania nierówności, a były one stałym tematem w bardziej "kanciastym" w obyciu poprzedniku. Można śmiało powiedzieć, że Citroen C4 drugiej generacji to Citroën, jakiego nie znacie. A warto go poznać, bo oprócz komfortu jazdy to praktyczne, pojemne i wygodne auto.
Kokpit jest prosty w obsłudze, fotele – wygodne i wystarczająco sprężyste. Jakość obić, która nie była mocną stroną poprzednika, także się poprawiła. Będziecie zadowoleni, ale pod jednym warunkiem – musicie lubić diesle, bo to te silniki w Citroenie C4 II są najbardziej godne polecenia (dotyczy wersji 1.6, a szczególnie 2.0!). W Citroenie C4 II silniki benzynowe pozostawiają wątpliwy wybór między bardzo nieudaną i problematyczną konstrukcją serii Prince (1.6) a również niedoskonałym R3 1.2 PureTech.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW większym silniku sypie się prawie wszystko: rozszczelnia się układ tłok–cylinder i rośnie zużycie oleju (konieczny remont silnika), a o łańcuchowym napędzie rozrządu można powiedzieć wiele, ale nie to, że jest bezobsługowy. Wymiana nie gwarantuje rozwiązania problemu!
Do tego kłopoty z głowicą, kolektorem, wtryskiwaczami czy sterownikiem silnika. Szczególnie wersja THP jest znana z awaryjności, butelkę z olejem silnikowym trzeba na stałe wozić w bagażniku, a stan oleju kontrolować niemal tak często, jak poziom paliwa w baku. Unikajcie tego silnika.
Silnik 1.2 PureTech zaskakiwał łuszczeniem się pracującego w oleju paska rozrządu oraz podwyższonym zużyciem oleju. Pierwsza awaria może zniszczyć silnik, druga – wymaga jego remontu. Na pocieszenie: Citroen C4 II jest dość dobrze zabezpieczony przed korozją, a auta mają relatywnie do konkurencji niewygórowane ceny.
Citroen C4 II — typowe usterki
- Citroen C4 II usterki karoserii — z maski (aluminiowej) potrafi schodzić lakier – i nie chodzi tu o odpryski, tylko o samoistny proces.
- Citroen C4 II usterki elektryki — jak na "potencjał" Citroena jest wręcz znakomicie. Raczej losowe awarie plus komunikaty o błędach w kokpicie, nie zawsze zasadne.
- Citroen C4 usterki układu napędowego — silnik 1.6 THP to zakażenie tego samochodu. Trochę lepiej wypada 1.2 PureTech. Pozostaje wybrać jeden z turbodiesli i dbać o osprzęt (EGR, turbo, układ wtryskowy).
- Citroen C4 II usterki zawieszenia — jest dobrze – głównie typowe usterki. Dostępne zamienniki, ale nie zawsze tanie.
Citroen C4 II — popularne silniki
1.2 PureTech | 1.6 HDI | 2.0 HDI | |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 | 1560 | 1997 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 81/110/5500 | 82/112/3600 | 110/150/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 205/5500 | 270/1750 | 340/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 184 | 181 | 207 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 10,9 | 12,8 | 8,6 |
Spalanie (l/100 km)** | 6,1/4,0/4,8 | 6,1/4,5/5,1 | 6,5/4,0/4,9 |
Citroen C4 II — eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 25-30 tys. km w silnikach benzynowych, co 30 tys. tys. km w turbodieslach
- Wymiana filtra kabinowego — na każdym przeglądzie
- Wymiana filtra powietrza — co drugi przegląd
- Wymiana świec zapłonowych — co drugi przegląd
- Wymiana płynu hamulcowego — co dwa lata
- Wymiana płynu chłodzenia — co czwarty przegląd
- Wymiana napędu rozrządu — co 175-180 tys. km w silnikach benzynowych, 1.2 PureTech co 240 tys. km, w silniku 1.6 Prince łańcuch — uwaga, jest nietrwały
Uwaga — okres wymiany oleju, warto skrócić do 15 tys. km.
Citroen C4 II — naszym zdaniem
Citroen C4 II dostaje mocną czwórkę z plusem za nadwozie i diesle, dwója za silnik benzynowy 1.6, szczególnie THP, i trójka za 1.2 Puretech. W sumie daje to czwórkę z minusem – ale wybierzcie diesla. Ceny najstarszych Citroenów C4 II startują od około 21 tys. zł, a ładne egzemplarze to wydatek ok. 30 tys. zł (rozsądnie). Citroen C4 II to ciekawe auto, w dobrej cenie, zdecydowanie niedoceniane przez rynek.