Świece zapłonowe
Świece wymieniamy w aucie z zimnym lub lekko ciepłym silnikiem. Najpierw należy zdemontować moduł zapłonowy (odkręcić i unieść do góry za pomocą specjalnych narzędzi lub śrub wkręconych w gwinty w module). Świece umieszczono dość głęboko, ale nie powinno być kłopotu z ich odkręceniem i przykręceniem (uwaga na ułożenie klucza, żeby nie uszkodzić izolatora świecy). W wersji 1.6 należy wymienić 4 uszczelki modułu. Rodzaje świec: wolnossące – Bosch FQR 8 LEU2, 2.0/170 lub 200 KM – FQR 8 LE2.
Opony: jakie ciśnienie?
Najczęściej stosowane rozmiary opon to 195/65 R 15 lub 205/55 R 16. Zalecane ciśnienie wynosi – zarówno z przodu, jak i z tyłu – 190 kPa (kombi: 200 kPa). W sytuacji pełnego obciążenia ciśnienie trzeba podnieść do 200 kPa z przodu (kombi: 210 kPa) i do 250 kPa (kombi: 260 kPa) z tyłu. W przypadku silników wysokoprężnych (te same rozmiary opon) należy utrzymywać wyższe ciśnienie: 210 kPa z przodu i z tyłu oraz (przy pełnym obciążeniu) 250 kPa z przodu i 290 kPa z tyłu. W Astrze znajdziecie również o wiele większe opony, nawet 19-calowe (235/35).
Numer VIN:gdzie go szukać i co oznacza?
Numer nadwozia znajduje się na podłodze, w okolicy prawego przedniego fotela (widoczny przez specjalną klapkę wykonaną w tapicerce) oraz – najczęściej – również po lewej stronie na podszybiu (widoczny z zewnątrz przez szybę). Na środkowym słupku (prawe przednie drzwi) znajdziecie przyklejaną tabliczkę znamionową. Zastosowane oznaczenia, w kolejności: W0L – międzynarodowe oznaczenie kraju i producenta (W0L – Adam Opel AG, Niemcy), 0 – ew. wykonanie specjalne (0 – wykonanie normalne), A – kod wewn. (A – Astra), H – oznaczenie modelu (H – Astra III; M – Zafira II), L – kod wyposażenia, 48 – typ nadwozia (48 – 5-drzwiowy hatchback, 35 – kombi, 08 – 3-drzwiowy hatchback GTC, 75 – Zafira II), 5 – rok modelowy (nie jest to równoznaczne z datą produkcji auta; według ogólnie przyjętego schematu: np. 4 – 2004 r., 5 – 2005 r., 6 – 2006 r. itd.), 2 – miejsce produkcji (np. 1 – Rüsselsheim, 2 – Bochum), 123456 – kolejny numer nadwozia.
Galeria zdjęć
W przypadku Astry mechanicy nie mają zbyt wiele pracy. To trwały samochód!
W benzynowych silnikach 1.2 i 1.4 oraz turbodieslu 1.3 wykorzystano dość trwałe łańcuchy. Wymiana paska rozrządu w pozostałych motorach nie jest szczególnie trudna, ale (zwłaszcza bez dobrego przygotowania technicznego) lepiej nie robić tego samemu, lecz powierzyć zadanie mechanikom. Interwały między wymianą zależą od rodzaju jednostki. W benzynowych 1.6 oraz 1.8, a także dieslach 1.7/80 KM i 1.9/100 KM przypadają co 150 tys. km lub 10 lat, w pozostałych – co 90 lub 120 tys. km. Warto sprawdzić to w ASO lub przyspieszyć termin. Wraz z wymianą paska w niemal każdym przypadku powinno się wymienić pasek wieloklinowy i pompę cieczy chłodzącej. Często też trzeba wyregulować zawory (w większości wersji z użyciem płytek). Trudność: dość trudno Czas naprawy: 4-7 godz. Warsztat/samemu
Dostęp do jednej żarówki jest możliwy od strony… zakola, po odpięciu specjalnej zaślepki (fot.). W przypadku reflektora ksenonowego znajduje się tam żarówka świateł drogowych (H7), zaś w przypadku zwykłych świateł na zewnętrznej pozycji umieszczono żarówkę świateł mijania (H1). Jedna skrzynka bezpieczników umejscowiona jest w komorze silnikowej, druga z tyłu auta, w bagażniku. Trudność: łatwo Czas naprawy: 15 min. Można samemu!
Wszystkie Astry wyposażono w elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (klasyczna pompa hydrauliczna, ale napędzana silnikiem elektrycznym, a nie jednostką napędową). Nie przewiduje się okresowej wymiany płynu (to specjalny produkt Opla, np. o numerze 19 40 715), warto jednak regularnie kontrolować jego poziom. Zbiornik z płynem umieszczono pomiędzy silnikiem a ścianą grodziową. Żeby sprawdzić poziom, należy odkręcić korek – albo ma on bagnet, albo poziom płynu odczytujemy na bocznej ściance zbiornika (pomoże oświetlenie wnętrza zbiornika małą latarką). Pojemność układu wynosi około 0,6 l. Trudność: łatwo Czas naprawy: 15 min. Można samemu!
Specyfikacja oleju silnikowego: lepkość 5W-30 (benzynowe) lub 5W-40 (diesle), klasa jakości ACEA A3/B3. Korek spustowy wymaga użycia klucza Torx T30. Filtr oleju ma różną postać, zależną od odmiany silnikowej: w wersjach 1.8, 2.0 oraz 1.6/105 KM stosowane są klasyczne przykręcane filtry, wymieniane w całości. Pozostałe jednostki napędowe wymagają wymiany jedynie wkładu filtra (obudowę trzeba zdemontować przed spuszczeniem oleju – wtedy cały olej spłynie do miski). Ilość oleju potrzebna do wymiany w benzyniakach: 1.4 – 3,5 l; 1.6 – 4,0 l; 1.8 i 2.0 – 4,3 l; 2.0/240 KM – 5,0 l; diesle: 1.3 – 3,3 l; 1.7 (zależnie od wersji) – 4,5-5,4 l; 1.9 – 4,3 l. Trudność: łatwo Czas naprawy: 30 min. Można samemu!
Wszystkie Astry z przodu mają hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu zaś pełne tarcze. W zależności od zastosowanego silnika średnica tarcz przednich wynosi: 256 mm (grubość nowej tarczy – 24 mm, grubość graniczna – 21 mm), 280 mm (25/22 mm), 308 mm (25/22 mm) lub 321 mm (28/25 mm). Tarcze na tylnej osi mają średnicę: 240 mm, 264 mm lub 278 mm. We wszystkich nominalna grubość tarczy to 10 mm, zaś graniczna dopuszczalna – 8 mm. Wymiana okładzin lub tarcz nie jest specjalnie skomplikowana, raz na dwa lata wymienić trzeba też płyn (około 0,5 l, DOT-4). Trudność: dość trudno Czas naprawy: 2 godz. Samemu/warsztat
W praktycznie wszystkich wersjach silnikowych obudowę filtra powietrza umieszczono z prawej strony komory silnika. Do wymiany nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Wystarczy odłączyć przewód powietrza z przepływomierzem, odkręcić 5 śrub i otrzymacie dostęp do wkładu filtrującego. Pamiętajcie, żeby przed zamontowaniem nowego wkładu dokładnie oczyścić obudowę. Średnio po 10 użyciach trzeba wymienić śruby samogwintujące na nowe z nakrętkami – oczywiście, po wywierceniu otworów w miejscu gwintu. Trudność: łatwo Czas naprawy: 15 min. Można samemu!
Wszystkie Astry III zostały wyposażone w taki sam filtr przeciwpyłkowy (przybliżone wymiary: dł./szer./wys. 302/199/30 mm). Filtr wymienia się od strony kabiny, po całkowitym zdemontowaniu schowka przed pasażerem. Pierwszy raz czynność zajmuje kilkanaście minut, następne będą już znacznie szybsze. Wymiana jest zalecana raz do roku, odkładanie jej w czasie nie ma sensu ze względu na niską cenę filtra. Trudność: łatwo Czas naprawy: 15 min. Można samemu!
Filtr oleju napędowego umieszczony jest w łatwo dostępnym miejscu – w komorze silnika, tuż przy ścianie czołowej (na fot. widoczna obudowa filtra). Uwaga – wymienia się tylko wkład filtra. W przypadku silnika 1.7 obudowa przykręcona jest śrubą, w jednostkach 1.3 i 1.9 odkręcenie jej wymaga użycia specjalnego klucza lub dużej ostrożności – żeby nie uszkodzić nagwintowanego pierścienia. Wcześniej należy odłączyć akumulator i zdemontować przewody elektryczne. W Astrach z silnikami benzynowymi nie wymienia się filtra paliwa. Trudność: łatwo Czas naprawy: 15 min. Można samemu!