• Silniki Rio i Mazdy to konstrukcje wolnossące, w Skodzie pracuje benzyniak z turbodoładowaniem. Który napęd cechuje najwyższa trwałość i najniższe spalanie?
  • Fabia ma kilka wad, ale da się ją tanio naprawić – dużo zamienników, powszechnie znana technika.
  • Kię Rio i Mazdę 2 zaliczamy do najtrwalszych kilkuletnich maluchów!

Nie są to tanie auta, ale zaliczamy je do szczególnie wartych uwagi, właśnie wśród 5-latków segmentu B. Taki staż rynkowy daje dużą szansę na znalezienie egzemplarza w dobrym stanie i z niedużym przebiegiem, a jeśli będziecie o niego dbać i regularnie serwisować, powinien posłużyć wiele lat. Który z naszych bohaterów – Kia Rio III, Mazda 2 III i Skoda Fabia III – daje największą szansę na bezawaryjną jazdę?

Zaczniemy od Rio. Debiutująca w 2011 r. 3. generacja modelu okazała się dojrzałym autem, które do dziś przekonuje nie tylko przyjemnym wyglądem (szczególnie po liftingu w 2014 r.), lecz także dobrą trwałością. Przeważnie niedomagają drobiazgi. Czasami strajkuje radio, niekiedy wycieraczki nie wracają do położenia wyjściowego, występują kłopoty z wrzuceniem wstecznego biegu, przeciętną trwałość mają łożyska kół. Natomiast z poważniejszych problemów (choć też trudno je określić awariami dużego kalibru) warto wspomnieć o opornej pracy pedału sprzęgła, za co winę ponosi wysprzęglik. Także samo sprzęgło nie należy do szczególnie żywotnych.

Kia Rio – małe auto, z dużym wnętrzem

Wysoko oceniamy nadwozie Rio. Przede wszystkim to auto z jednym z największych wnętrz w klasie – miejsca jest więcej niż w Fabii, a zwłaszcza w porównaniu z kusą „dwójką”. Bagażnik? 288 l to przyzwoity wynik – nieco lepszy od Mazdy (280 l), gorszy od Škody (330 l). Do tego pewne zachowanie auta na drodze i udane benzyniaki. Dotyczy to zarówno bazowej jednostki 1.2/84-86 KM, jak i porównywanej 1.4/109 KM. Owszem, większy silnik pali nieco więcej niż napędy Škody i Mazdy, zostaje też w tyle pod względem osiągów (choć ma najwyższą moc), ale to jednostka starszej konstrukcji – ma prostą budowę, jest tania w naprawach i nie zmaga się z poważnymi problemami!

Także relacja ceny do wieku to mocny punkt „koreańczyka”. Pięcioletnie egzemplarze z benzyniakiem 1.4 najczęściej wyceniane są na 26-29 tys. zł, co może na tle niektórych samochodów klasy B nie jest okazyjną ceną, ale w porównaniu z opisywanymi rywalami już tak. Dotyczy to szczególnie japońskiej konkurentki, czyli Mazdy 2 trzeciej generacji.

Mazda 2 – cena prawie zaporowa!

Cenę japońskiego rywala trzeba uznać za bardzo wysoką! Na palcach jednej ręki można policzyć auta oferowane za ok. 30 tys. zł. Najczęściej to przedział 35-38 tys. zł! Czy „dwójka” warta jest takich pieniędzy? I tak, i nie. Dużo zależy od tego, czym głównie kierujecie się podczas zakupu. Jeśli stawiacie na walory użytkowe, to zdecydowanie nie ten adres. Na pewno nie jest to auto, w którym walczono o każdy centymetr w kabinie i bagażniku (najmniejsze wnętrze i bagażnik na tle porównywanych rywali). Na temat jakości wykonania także można polemizować, bo owszem, tworzywa i ich montaż wypadają całkiem nieźle jak na segment B, ale też nie jest to jakość premium. Za to jeżeli liczycie na trwałość, dorzucenie 7-9 tys. zł ma sens.

Zadbana „dwójka” z niedużym przebiegiem w zasadzie się nie psuje. Użytkowanie japońskiego malucha najczęściej sprowadza się do odwiedzin serwisu przy okazji rutynowych przeglądów. Owszem, nadal zabezpieczenie przed korozją nie jest idealne, choć wypada lepiej niż w poprzedniczce. Do zalet musimy jeszcze doliczyć: podwozie, które daje dużo frajdy z jazdy, bardzo dobrą zwrotność, a przede wszystkim silnik. Benzyniak 1.5, podobnie jak napęd Kii, nie ma doładowania, ale to nowoczesna i zaawansowana technicznie jednostka, która pomimo przeciętnej mocy, wynoszącej 90 KM (są jeszcze wersje 75 i 115 KM), zapewnia najlepsze osiągi i spala najmniej paliwa! Mniej niż downsizingowy napęd Škody Fabii.

Skoda Fabia – wybór z rozsądku

W porównywanej miejskiej Skodzie pracuje silnik 1.2 TSI/90 KM (w ofercie znajdziecie też odmianę 110-konną). To już zmodernizowana jednostka typoszeregu EA211, w której wyeliminowano wiele problemów nękających poprzednika (EA111). Do tego Fabię z tym silnikiem przeważnie kupowały prywatne osoby (dla flot była po prostu za droga), co dziś zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia egzemplarza z rozsądnym przebiegiem i bogatym wyposażeniem, ale uwaga: sporo aut z motorem 1.2 TSI pochodzi z importu, wiele z nich sprowadzono jako rozbitki. Warto też pamiętać, że w początkowym okresie wystąpiły drobne problemy, np. wadliwa uszczelka przy przepustnicy, kłopoty z układem zapłonowym, za krótki okazał się kabelek przy rozruszniku, który z czasem po prostu pękał i unieruchamiał auto. I choć Skoda dość szybko wyeliminowała te problemy, porównujemy 5-letnie egzemplarze, w których mogą wystąpić.

Fabię 3. generacji wysoko oceniamy za użyteczność. Kabina jest prawie tak duża, jak w Rio, a pojemność bagażnika wersji hatchback (330-1150 l) okazuje się niedościgniona nie tylko dla obu konkurentów, lecz także dla znakomitej większości klasowych rywali. A cena? Jest wyraźnie niższa od ceny Mazdy 2 i tylko nieznacznie wyższa od Rio. W przypadku 5-letniej wersji 1.2 TSI przygotujcie się na wydatek 27-30 tys. zł. Za te pieniądze można już znaleźć ciekawy egzemplarz z niezłym wyposażeniem i rozsądnym przebiegiem.

Kia Rio, Mazda 2 i Skoda Fabia – dane techniczne

Dane producenta Kia Rio Mazda 2 Skoda Fabia
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16 benz./R4/16 t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1396 1496 1197
Moc maksymalna (KM/obr./min) 109/6300 90/6000 90/4400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 137/4200 148/4000 160/1400
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 5/przedni man. 5/przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarczowe tarcz. wentyl./tarczowe tarcz. wentyl./tarczowe
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4050/1720/1455 4060/1695/1495 3992/1732/1457
Rozstaw osi (mm)/poj. bagażnika (l) 2570/288-923 2570/280-950 2470/330-1150
Masa własna/ładowność (kg) 1135/465 985/535 1035/530
Osiągi (fabryczne) Kia Rio Mazda 2 Skoda Fabia
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,4 s 10,9 s
Prędkość maksymalna 183 km/h 183 km/h 182 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,7 l/100 km
Eksploatacja Kia Rio Mazda 2 Skoda Fabia
Olej silnikowy 5W-30 (3,3 l) 0W-20 (4,2 l) 0W-20 (4,0 l, VW 508.00)
Olej w skrzyni biegów 75W-85, GL-4 (1,9 l) 75W-80, GL-4 (1,6 l) G 052 527 (2,0 l)
Płyn hamulcowy DOT 3/4 (ok. 1,0 l) DOT 3/4 (ok. 1,0 l) DOT 4 (2,0-2,2 l)
Układ chłodzenia płyn na bazie glik. (5,3 l) TypFL22 (4,5-5,2 l) G13 (tylko przyrząd)
Rozrząd łańcuch łańcuch pasek

Kia Rio – typowe usterki

  • miękki lakier podatny na zarysowania,
  • hałasy dochodzące z okolic podszybia i słupków,
  • przypadki zawieszającego się radia,
  • czasami wycieraczki nie wracają do położenia wyjściowego,
  • zdarza się oporna praca pedału sprzęgła (problem z wysprzęglikiem),
  • bywają problemy z wrzuceniem „wstecznego”,
  • niedomaga osprzęt w dieslach,
  • przeciętna trwałość łożysk tylnych kół

Mazda 2 – typowe usterki

  • w autach z USA: ogłoszono akcję na wlew paliwa – w razie wypadku może wydostawać się paliwo i doprowadzić do zapłonu, a także wymieniano auta z powodu źle położonej powłoki lakierniczej,
  • pojedyncze przypadki niedomagań elektroniki sterującej pracą silników,
  • przeciętne zabezpieczenie przed korozją,
  • miękki, cienki i podatny na zarysowania lakier

Skoda Fabia – typowe usterki

  • przypadki skaz lakierniczych,
  • zamarzające zamki pasażera,
  • niska trwałość kluczyków,
  • wytarta ekologiczna skóra kierownicy,
  • skrzypiący fotel kierowcy,
  • problemy z wiązką elektryczną,
  • wycieki z przednich amortyzatorów,
  • kosztowne naprawy skrzyni DSG,
  • hałasujące sprzęgło w wolnossącym motorze 1.0,
  • wadliwa uszczelka przy przepustnicy w silniku 1.2 TSI

Kia Rio, Mazda 2 i Skoda Fabia – naszym zdaniem

Trudno wskazać zwycięzcę. Rio ma niezłą cenę, duże wnętrze i dobrą ogólną trwałość. To także auto o prostej budowie, niedrogie w serwisie i naprawach, a dzięki 7-letniej gwarancji często było regularnie serwisowane. Trwałość i niezawodność to domena Mazdy 2. To również auto stylowe, zwrotne i przyjemnie jeżdżące, ale też kuse w środku, drogie w potencjalnych naprawach i nieprzyzwoicie drogie! Fabia będzie tańsza i w zakupie, i w serwisie. Ma też wielki bagażnik i łatwo się sprzedaje, ale silnik 1.2 TSI wcale do oszczędnych nie należy, a w początkowej fazie produkcji zaliczył kilka wpadek.