Fabia ma prostszą technikę i łatwiej o części, ale nie jest to pojazd idealny. Do zalet zaliczymy niezłą odporność na korozję i pancerną tylną belką. We wnętrzu jest sporo miejsca. Wady? Też jest ich niemało: kiepska jakość przedniego zawieszenia (wahacze przednie, łożyska kolumn resorujących, "pływający" stabilizator), drobne usterki elektryki, kiepskie silniki 1.2 HTP (awaryjny rozrząd), niska trwałość diesli 1.4 TDI. Często też auta są nadmiernie wyeksploatowane i drogie w stosunku do stanu i wieku. Polecamy volkswagenowskie silniki 1.4.
Peugeot 206 SW przekonuje znacznie ładniej wykończonym wnętrzem. Samochodem po prostu przyjemniej się jeździ. Ale tu również znajdziecie wady: drobne (ale dość liczne) usterki elektryczne, luzy w zawieszeniu (trudna regeneracja tylnego). Lepiej unikać diesli 1.6 (po większych przebiegach pojawiają się kłopoty m.in. ze smarowaniem), polecamy proste benzyniaki 1.4 i 1.6.
Małe kombi nie mają bardzo dużych bagażników, pod względem pojemności w tej kategorii lepiej wypada Fabia. Ale Peugeot przekonuje lepszym zagospodarowaniem kufra (szerszy, równa podłoga bez progu załadunkowego).
Trzeci gracz w tym segmencie to Dacia Logan. Rumuńskie auto za ok. 10 tys. zł będzie młodsze i większe. Przede wszystkim dystansuje konkurentów pojemnością kufra, gdzie zmieścić się może nawe trzeci rząd siedzeń! Ale wykonaniem, wyposażeniem i zabezpieczeniem przed rdzą samochód ten odstaje wyraźnie od aut omawianych wcześniej. Egzemplarzy w tej cenie jest też znacznie mniej.
Podstawowe dane techniczne:
Polecane silniki | Logan I | 206 | Fabia I |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/8 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1361 | 1390 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 75/5500 | 75/5500 | 75/5000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 112/3000 | 120/3400 | 126/3800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 171 | 170 (169)* |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,6 | 13,3 | 14,1 (17,3)* |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,6 | 6,5 | 6,5 (7,5)* |
*w nawiasie dane dla wersji ze skrzynią aut. |
Naszym zdaniem: wybór mały, ale niezły
Kombi w segmencie B? Nie jest to zbyt popularny typ nadwozia w tym segmencie, ale znajdziecie bardzo różne auta: bardzo pakowną, ale niezbyt przyjemną na co dzień Dacię, sympatycznego Peugeota 206 lub poprawną technicznie Fabię.
Na przegląd kombi z różnych segmentów (od aut miejskich po klasę wyższą), które są do kupienia za około 10 tys. zł zapraszamy do Auto Świata nr 42/2017 z 16 października.
Kombi Dacii jest znacznie dłuższe niż konkurencyjne modele (mierzy 4,45 m), gabarytami aspiruje nawet do miana segmentu C, ale ponieważ oparto je na Loganie, pozostawiamy je wśród aut małych. Samochód nie gwarantuje wyrafinowanego prowadzenia, ale komfort jest nie najgorszy.
To prawdziwy luk transportowy - w niektórych autach montowano trzeci rząd siedzeń, za którym ciągle jeszcze było 200 l! W normalnym położeniu siedzeń jest 700 l, po złożeniu kanapy - aż 2350 l! Ale nie ma róży bez kolców - najgorsza jakość wykończenia, nieregularne zakola.
Jeśli podwozie jest w pełni sprawne, jazda "dwieścieszóstką" daje sporo frajdy. Ładna sylwetka kombi.
Przyjemne wykończenie (poza metalowym oparciem), równe kształty, ale skromna pojemność: 315-1135 l. Duża szerokość kufra, praktycznie brak zakoli, równa podłoga - to istotne zalety.
To poprawny samochód, ale trudno liczyć na szczególną frajdę z jazdy, szczególnie w uboższych wersjach wyposażeniowych i ze słabszymi silnikami.
Foremny kształt, niezła pojemność: 425-1225 l – to znacznie więcej niż w hatchbacku. Ale są też drobne wady: wysoka krawędź załadunku i nisko opadająca podłoga (duży uskok w bagażniku). Po złożeniu siedziska i oparcia zostaje mały próg.