Mercedes Klasy C typoszeregu 204 nie miał łatwego zadania. Po niezbyt udanym poprzedniku ten model musiał udowodnić, że jest autem nie tylko nowoczesnym i komfortowym, lecz także solidnym oraz niezawodnym. Dziś, po blisko 20 latach kariery rynkowej, możemy śmiało powiedzieć, że w dużej mierze to się udało, a klasa C typoszeregu 204 okazała się znacznie lepsza od poprzednika.
Podstawową różnicą Mercedesa Klasy C (W204) jest brak problemów z korozją. Mercedes zastosował też o wiele stabilniejszą elektronikę, ale nie ma co się oszukiwać – jest ona znacznie bardziej skomplikowana. Dlatego niedbale naprawione egzemplarze powypadkowe, a nawet pojazdy z dużym przebiegiem są w przypadku tego modelu bardzo ryzykowne – zalecamy fachową weryfikację stanu. Gdy zastrajkuje jeden z wielu sterowników, koszty napraw będą wysokie.
Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C
W Mercedesie Klasy C drogi jest też remont zawieszenia. Owszem, nie można o nim powiedzieć, że jest nietrwałe, bo zwykle luzy pojawiają się po 100-150 tys. km, jednak dziś znakomita większość aut pokonała min. 200-300 tys. km, problemy mogą się więc pojawić. Zresztą musicie pamiętać, że ta generacja Mercedesa klasy C ma już swoje lata i podczas zakupu zdecydowanie bardziej liczy się stan auta, a nie jego rocznik.
Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C
Tym bardziej że jednostki napędowe, które trafiły pod maskę Mercedesa klasy C serii 204, też nie są wolne od wad. Owszem, za dość solidne uchodzą 6-cylindrowe benzyniaki, ale okazują się drogie w serwisie i potencjalnych naprawach – skomplikowana budowa i trudny dostęp powodują, że nawet prosta czynność serwisowa może być droga.
Mniejsze silniki są może tańsze w obsłudze, ale też mają wady. Zarówno w wersjach benzynowych, jak i w dieslach rozciąga się łańcuch rozrządu. W 2009 r. Mercedes przekonstruował turbodiesle i rozrząd znalazł się od strony skrzyni biegów, a to podraża jego wymianę. Do tego silnik ten (oznaczenie: OM651) zaliczył wpadkę z nietrwałymi wtryskiwaczami.
Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C
Co innego benzyniaki R4. Wprowadzone w 2009 r. doładowano turbosprężarkami, a nie kompresorem (jak wcześniej). Efekt? Wyższa trwałość, tańsze naprawy. Trzeba jednak też wiedzieć, że nowsze benzyniaki są już bardziej skomplikowane i mają bezpośredni wtrysk paliwa.
Mercedes klasy C (W204) - typowe usterki
Mercedes klasy C (W204) usterki karoserii - Bez większych wpadek, do tego lepsza ochrona przed rdzą niż w poprzedniku.
Mercedes klasy C (W204) usterki elektryki - Stopiony wkład tylnych świateł (sedan), usterki sterowników (skrzynie automatyczne).
Mercedes klasy C (W204) usterki układu napędowego - Usterki kompresorów oraz przestawiacza faz rozrządu – benzyniaki, awarie pompy wody, problemy z układem wtryskowym i napędem rozrządu (R4; głównie OM651), zatarte panewki (V6) – w turbodieslach.
Mercedes klasy C (W204) usterki zawieszenia - Przednie zawieszenie jest całkiem trwałe, tylne – bardziej podatne na luzy i do tego dość drogie w naprawach.
Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C
Mercedes klasy C (W204) - eksploatacja
Wymiana oleju silnikowego - co 20 tys. km w benzyniakach, co 30 tys. km w dieslach
Wymiana filtra kabinowego - na każdym przeglądzie
Wymiana filtra powietrza - co drugi przegląd
Wymiana świec zapłonowych - co 60 tys. km
Wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
Wymiana płynu chłodzącego - kontrola i wymiana w razie konieczności
Wymiana napędu rozrządu - bez okresowej wymiany – łańcuch we wszystkich silnikach
UWAGA: olej wymieniajcie co 10-15 tys. km!
Mercedes klasy C (W204) - popularne silniki
1.6T (C 180)
1.8T ( C 200)
2.1 (C 200 CDI)
Silnik – typ, liczba zaworów
t.benz. R4/16
t.benz. R4/16
t.diesel R4/16
Układ rozrządu
DOHC
DOHC
DOHC
Rodzaj napędu rozrządu
łańcuch
łańcuch
łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)
1595
1796
2148
Moc maks. (kW/KM/obr./min)
115/156/5300
135/184/5250
100/136/2800-4600
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
250/1600
270/1800
360/1600-2600
Prędkość maksymalna (km/h)*
225
237
218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)*
9
8,2
9,2
Spalanie (l/100 km)**
9,3/5,2/6,7
9,3/5,2/6,6
5,9/4,1/4,8
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Mercedes klasy C (W204) - naszym zdaniem
Samochód wart uwagi w przedziale 30-50 tys. zł – da się znaleźć niezły egzemplarz Mercedesa Klasy C. Szczególnie polecamy wersje z benzyniakami – jeśli planujecie spokojną jazdę, rozejrzyjcie się za 1.6 i 1.8 z turbodoładowaniem, do bardziej dynamicznej nadają się motory V6. Diesle? Nie są złe, ale zaliczyły kilka wpadek, a do tego mają już duże przebiegi i wymagają drogich napraw.