Podstawową różnicą Mercedesa Klasy C (W204) jest brak problemów z korozją. Mercedes zastosował też o wiele stabilniejszą elektronikę, ale nie ma co się oszukiwać – jest ona znacznie bardziej skomplikowana. Dlatego niedbale naprawione egzemplarze powypadkowe, a nawet pojazdy z dużym przebiegiem są w przypadku tego modelu bardzo ryzykowne – zalecamy fachową weryfikację stanu. Gdy zastrajkuje jeden z wielu sterowników, koszty napraw będą wysokie.

Używany Mercedes klasy C Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C

W Mercedesie Klasy C drogi jest też remont zawieszenia. Owszem, nie można o nim powiedzieć, że jest nietrwałe, bo zwykle luzy pojawiają się po 100-150 tys. km, jednak dziś znakomita większość aut pokonała min. 200-300 tys. km, problemy mogą się więc pojawić. Zresztą musicie pamiętać, że ta generacja Mercedesa klasy C ma już swoje lata i podczas zakupu zdecydowanie bardziej liczy się stan auta, a nie jego rocznik.

Używany Mercedes klasy C Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C

Tym bardziej że jednostki napędowe, które trafiły pod maskę Mercedesa klasy C serii 204, też nie są wolne od wad. Owszem, za dość solidne uchodzą 6-cylindrowe benzyniaki, ale okazują się drogie w serwisie i potencjalnych naprawach – skomplikowana budowa i trudny dostęp powodują, że nawet prosta czynność serwisowa może być droga.

Mniejsze silniki są może tańsze w obsłudze, ale też mają wady. Zarówno w wersjach benzynowych, jak i w dieslach rozciąga się łańcuch rozrządu. W 2009 r. Mercedes przekonstruował turbodiesle i rozrząd znalazł się od strony skrzyni biegów, a to podraża jego wymianę. Do tego silnik ten (oznaczenie: OM651) zaliczył wpadkę z nietrwałymi wtryskiwaczami.

Używany Mercedes klasy C Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C

Co innego benzyniaki R4. Wprowadzone w 2009 r. doładowano turbosprężarkami, a nie kompresorem (jak wcześniej). Efekt? Wyższa trwałość, tańsze naprawy. Trzeba jednak też wiedzieć, że nowsze benzyniaki są już bardziej skomplikowane i mają bezpośredni wtrysk paliwa.

Mercedes klasy C (W204) - typowe usterki

  • Mercedes klasy C (W204) usterki karoserii - Bez większych wpadek, do tego lepsza ochrona przed rdzą niż w poprzedniku. 
  • Mercedes klasy C (W204) usterki elektryki - Stopiony wkład tylnych świateł (sedan), usterki sterowników (skrzynie automatyczne). 
  • Mercedes klasy C (W204) usterki układu napędowego - Usterki kompresorów oraz przestawiacza faz rozrządu – benzyniaki, awarie pompy wody, problemy z układem wtryskowym i napędem rozrządu (R4; głównie OM651), zatarte panewki (V6) – w turbodieslach. 
  • Mercedes klasy C (W204) usterki zawieszenia - Przednie zawieszenie jest całkiem trwałe, tylne – bardziej podatne na luzy i do tego dość drogie w naprawach.
Używany Mercedes klasy C Foto: Auto Świat
Używany Mercedes klasy C

Mercedes klasy C (W204) - eksploatacja

  • Wymiana oleju silnikowego - co 20 tys. km w benzyniakach, co 30 tys. km w dieslach
  • Wymiana filtra kabinowego - na każdym przeglądzie
  • Wymiana filtra powietrza - co drugi przegląd
  • Wymiana świec zapłonowych - co 60 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego - kontrola i wymiana w razie konieczności
  • Wymiana napędu rozrządu - bez okresowej wymiany – łańcuch we wszystkich silnikach

UWAGA: olej wymieniajcie co 10-15 tys. km!

Mercedes klasy C (W204) - popularne silniki

1.6T (C 180) 1.8T ( C 200) 2.1 (C 200 CDI)
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.diesel R4/16
Układ rozrządu  DOHC DOHC DOHC
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1595 1796 2148
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 115/156/5300 135/184/5250 100/136/2800-4600
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 250/1600 270/1800 360/1600-2600
Prędkość maksymalna (km/h)* 225 237 218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 9 8,2 9,2
Spalanie (l/100 km)** 9,3/5,2/6,7 9,3/5,2/6,6 5,9/4,1/4,8

*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Mercedes klasy C (W204) - naszym zdaniem

Samochód wart uwagi w przedziale 30-50 tys. zł – da się znaleźć niezły egzemplarz Mercedesa Klasy C. Szczególnie polecamy wersje z benzyniakami – jeśli planujecie spokojną jazdę, rozejrzyjcie się za 1.6 i 1.8 z turbodoładowaniem, do bardziej dynamicznej nadają się motory V6. Diesle? Nie są złe, ale zaliczyły kilka wpadek, a do tego mają już duże przebiegi i wymagają drogich napraw.